Saudia | ATH - CGK | BC v/a €707

Discussie in 'Premium Fares (Business & First)' gestart door Turn, 28 nov 2019.

  1. Speksnijder

    Speksnijder Newbie

    Berichten:
    12
    Leuk Bevonden:
    32
    Trofeepunten:
    13
    Beste IF-ers,

    ik heb vandaag de route DXB-JED-AMS in BC gedaan voor 57.500 punten +tax en moet zeggen dat ik eigenlijk best tevreden ben over hetgeen ik heb mogen ervaren. Zeer goede (persoonlijke) service en prima kwaliteit van zowel de stoelen (A320U en B789) en goede F&B.

    De A320 had een 2-2 configuratie met prima stoelen die (volgens mij) helemaal plat konden. Wat bij Saudi niet fijn is (vind ik) is dat je geen menukaart krijgt, maar dat de stewardess je het menu voorleest en dat je dan een keuze moet maken. Op beide vluchten was dit het geval. Qua gastvrijheid wel top dat je meteen een dadel met een kopje koffie (espresso) maat krijgt zodra je zit. En echte handdoekjes (warm) voor je handen en/of gezicht.

    De B789 was niet de nieuwste (volgens mij) maar wel prima. Naast het al eerder genoemde menu kon bij deze stoelen de hoofdsteun niet naar boven-beneden worden versteld. Met 200 cm lengte is dat was lastig. Als BC passagier krijg je gratis een wifi code voor 10mb maar deze is (zelfs met Whatsapp) zo op. Wat bij deze vlucht bijzonder/leuk was/is, is dat er een kok mee vliegt die voor elke gast het eten live klaar maakt. Dus scrambled eggs zijn ook echt "zo uit de pan" en dat is wel heel gaaf. Maar zelfs een eenvoudig "bakje yoghurt met granola" maakt hij tot een kunstwerk (zie bijlage). Hij wordt geassisteerd door 2 dames die je op je wenken bedienen. Alle drie kwamen wel uit de filipijnen en dit wordt dus niet door Saudi mensen gedaan. Maar met veel passie en kwaliteit tot een persoonlijk bedankje van de kok vlak voor de landing (bij alle BC passagiers). bijkomend nadeel van dat er geen menukaart is, was dat je/ik geen lunch kreeg. Dat zat niet bij de vlucht maar zag bij een buurman wel wat sandwiches worden gebracht. Wellicht om dat hij eerst was gaan slapen ofzo.....

    De lounge op JED is erg mooi, groots en heeft qua eten een zeer rijk assortiment. Van barista die een goede koffie maakt tot brokken chocolade tot een kok die een omelet (of andere ei variant) "live" voor je maakt is toch wel heel onderscheidend. Dat is heel wat anders dan het koffie apparaat en het standaard buffet op AMS...... Mooie ervaring waar je best een paar uren prettig kan doorbrengen. Maar ook een spelkamer met een biljart (en meer) zit erbij.

    Conclusie: mooie aanwinst voor Skyteam en zeker als ze goede aanbiedingen blijven houden, dan zeker een keer doen. Dan ben je ook eens in Saudi-Arabië geweest. En dat kan best zonder alcohol.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Joost82, Ready2Board, Urbanjazz en 12 anderen vinden dit leuk.
  2. Urbanjazz

    Urbanjazz Silver Member

    Berichten:
    832
    Leuk Bevonden:
    2.566
    Trofeepunten:
    383
    Was even aan het zoeken waar ik mijn ervaring zou delen maar dit lijkt me prima plek. Voor ons beiden ATH-JED-KUL-JED-ATH geboekt voor 810 euro pp. Eind mei uitgevlogen en terug begin juni.

    - De lounge in ATH was top, Goldair lounge. Zie ook mijn post in beste/slechtste lounge.
    - De lounge in JED was verschrikkelijk. Te koud, met tocht, internet is waardeloos (op router/van de router/traag/van de router) iets doen is onmogelijk, het eten is teleurstellend. Enige voordeel is dat er voldoende ruimte is en dat de toiletten soort van schoon zijn.
    - De luchthaven en lounge zijn groots en mooi gebouwd. Daar is alles mee gezegd. Geen sfeer, geen uitstraling, nauwelijks winkels en de lounge is dus echt triest.
    - De service aan boord is doelmatig. Ze “dekken je tafeltje” wat een leuke extra touch is. En je krijgt de bekende sapjes, koffie en dadels.
    - De stoelen zijn prima op de wide body, niet speciaal, wel meer opbergvakken wat ik dan wel handig vind.
    - Het boarden kent geen systeem op geen van de luchthavens. Kinderen, rolstoelen, business en eco. Gewoon alles door elkaar en schuiven maar.
    - De stoelen in de narrow body zijn natuurlijk geweldig tov het Europese product bij de meeste airlines.
    - Bij een speciale maaltijd krijg je niet alle maaltijd onderdelen ‘speciaal’ wat echt heel slecht is.

    Al met al weet ik niet of ik nog eens SAUDIA vlieg. Service is vriendelijk, en dit was natuurlijk een koopje. Echter is de service niet overtreffend, de lounge is teleurstellend en als je pech hebt dan heb je een enorm lange overstap.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 25 jun 2022
    michiel1, Daan3, jphorn en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Unusualtravelblog

    Unusualtravelblog Blue Tier

    Berichten:
    104
    Leuk Bevonden:
    276
    Trofeepunten:
    63
    Exact dezelfde route gedaan 28 mei heen, en terug 4 juni en overnacht dicht bij KL Sentral in Le Meridien.
    Mijn ervaring is net iets anders; Goldair was rommel mijn inziens. We konden nergens zitten door drukte. De lounge in Jeddah vond ik dan wel fijn, alleen veel te koud (zeker achteraan bij het dessertenbuffet). Ik zou ze zeker nog wel vliegen zolang ze hun prijzen zo competitief houden. Zelf zou ik niet Saudi kiezen als ze in dezelfde prijsklasse zouden bevinden als 5* airlines.
     
  4. Urbanjazz

    Urbanjazz Silver Member

    Berichten:
    832
    Leuk Bevonden:
    2.566
    Trofeepunten:
    383
    Grappig hoe iedereen het anders ervaart en dat het een momentopname is. Vooral op heenreis 6 uur lounge was echt te lang. Is het me echt niet meer waard. Maar zoals gezegd, prima service, prima stoelen. Allemaal prima. En natuurlijk een zacht prijsje
     

Deel Deze Pagina