Qatar Airways: Privilege Club

Discussie in 'oneworld' gestart door high_class, 9 okt 2017.

1. TheFlyingDutchboy

TheFlyingDutchboy Gold Member

Leuk Bevonden:
    2.028
    Trofeepunten:
    708
    Voor mij is deze change juist op een nachtvlucht. In sommige reviews lees ik weer dat de minipods beter zijn voor slapen omdat ze in bedmodus ruimer zijn. Hoe is jullie ervaring?

2. Bijzonderetickets

Bijzonderetickets Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.877
    Trofeepunten:
    598
    De 2-2-2 Business Class stoelen zijn ruimer dan de minipods om te slapen.

Godenzoon14 vindt dit leuk.
  3. TheFlyingDutchboy

Leuk Bevonden:
    2.028
    Trofeepunten:
    708
    Laatst voor het eerst in J met Qatar gevlogen. 2x de A350, 1x de 777 met MiniPods.
    In de A350 zou ik absoluut de raamstoel op rij 1 aanraden. Je krijgt dan veel meer beenruimte. De andere stoelen hebben een redelijk krap voeteneinde.
    De Food & Beverage bij QR is duidelijk van hoge klasse. Zowel qua aanbod als kwaliteit. Aan de andere kant zorgde het dine on demand concept er wel voor dat er weinig 'rust' in de cabine was. Bemanning was vrijwel constant bezig met service.
    Over het algemeen was de crew vriendelijk, maar ik herken de comments dat ze robotisch over kunnen komen. Op één vlucht ratelde de purser onverstaanbare aankondigingen af; taak afgevinkt maar niemand kon er wat mee.
    De equipment change naar QSuite was een tegenvaller, maar de MiniPods waren OK zolang je niet bij het raam zit. Het matras, goed hoofdkussen en pyjama zorgen wel echt voor een betere nachtrust.
    Hoe goed QR in de lucht ook was, de grondoperatie is een zooitje met de busgates. Gelukkig was het geen hoog zomer met ditto temperaturen.

Ik vloog overigens van Penang naar Doha met een stop in Phuket. Eerst met een grondtijd van 1,5 uur. Dit werd later 2,5 uur maar de app vermeldde dat je aan boord moest blijven. Uiteindelijk dus een nare verrassing dat iedereen in Phuket uit het vliegtuig moest, opnieuw door security en in een vrij grimmige lounge 2uur moest doorbrengen.

Amsterdam, FlyingNelus en VinceG vinden dit leuk.
  4. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.327
    Trofeepunten:
    248
    Die busgates zijn verschrikkellijk, kom je in een bus met de airco op 14 graden oid. Brrrr.

5. FlyingNelus

FlyingNelus Blue Tier

Leuk Bevonden:
    201
    Trofeepunten:
    43
    Voor mijn gevoel is de award kalender van Qatar Airways de laatste tijd helemaal niet meer functioneel.

Geeft aan "no rewards available" maar als ik op dagbasis ga kijken, dan zijn er nog wel vluchten beschikbaar in economy en business? Heel irritant, andere ook last van?

hellolaurent vindt dit leuk.
  6. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    18
    Dit probleem ervaar ik ook sinds medio december, helaas nog geen verbetering

7. hollandje

hollandje Blue Tier

Leuk Bevonden:
    183
    Trofeepunten:
    43
    gelukt om 2 J tickets naar Tokyo te boeken met Qatar voor 80.000 avios per stuk in Mei! Ik vond wonder boven wonder dat precies op de dag dat een aantal vrienden die kant op gaan de goedkoopste tickets. Wel 21 uur overstap in Doha maar dan ga ik gewoon lekker de stad maar eens in. Echt super tevree en hopelijk geen last-minute equipment change zoals de laatste keer en nu wel een keer Q-Suites tussen DOH-NRT :D

Ruut, VinceG, lloydje33 en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. TheFlyingDutchboy

Leuk Bevonden:
    2.028
    Trofeepunten:
    708
    Afgelopen maand met QR van AMS naar het Midden Oosten gevlogen. De avondvlucht dus helaas geen QSuites. Wel Starlink en dat is toch wel een game changer. Eten zoals altijd uitgebreid en uitstekende kwaliteit. Cabine crew rent zich de benen uit het lijf omdat alles vanuit de galley naar de stoel komt. KLM gebruikt daarvoor trolley’s, maar je merkt dan wel dat ze meer tijd hebben voor een praatje.
    Bij vertrek vanuit DOH via de First Class check-in, security en immigratie zo’n 20 minuten lang geen enkele andere pax gezien. Voor het eerst de Al Safwa in en dat was een leuke ervaring. Maar begrijp wel dat ze daar, en deels ook aan boord, aan het cost cutten zijn.

9. Bijzonderetickets

Leuk Bevonden:
    3.877
    Trofeepunten:
    598
    Kan dit beamen. Was in 2016 voor het eerst in de Al Safwa. Toen was het écht een oase van rust. Lounge was exclusiever toen met minder mensen als gevolg.

De wijn was destijds geweldig (Krug bijvoorbeeld als champagne) en het dining menu was top.

Toen ik er een paar jaar geleden was waren er al veel zaken gewijzigd, maar het eten was nog altijd erg goed.

Ongeveer anderhalve week geleden was ik er weer en ik vond het een beetje treurig voor een First Class lounge. Esthetisch nog altijd fraai, het menu van de Al Mourjan is beter.

10. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    18
    Het menu is inderdaad niet meer wat het ooit was. Als je ziet wat er tussen 2015 en 2020 werd geserveerd, is het verschil met nu behoorlijk groot.

Daar staat wel tegenover dat de toegangsregels toen ook anders waren. Toegang bij aankomst was alleen mogelijk op inkomende vluchten langer dan vijf uur, zoals destijds CDG, LHR en BKK. De lounge was dus vaak leeg. Ik vind het daarom prima dat er inmiddels ook toegang wordt verleend bij inkomende GCC-vluchten die als First Class worden verkocht. Ook nu was er na de departures bank van middernacht to 1:00 bijna niemand aanwezig. Het is echt niet te vergelijken met de mensenmassa in de Al Mourjan lounges.

De lounge zelf is echt prachtig en absoluut een bezoek waard. Aangezien QR nog zoekende lijkt in wat ze precies willen met hun First Class-product, nadat er al een einde ervan was aangekondigd, vind ik het ook niet vreemd dat er geen champagne van €450 meer wordt geschonken. Het eten is goed, maar de service was helaas erg traag en niet goed georganiseerd. Er leek weinig coördinatie tussen de serveersters. Ik heb zo’n twintig minuten moeten wachten voordat mijn bestelling werd opgenomen, en ik zag ook meerdere mensen vertrekken omdat hun bestelling te laat kwam of zelfs helemaal werd vergeten.

Zeker de moeite waard om te bezoeken, maar ik zou er geen extra lange layover voor inplannen alleen om meer tijd in Al Safwa door te brengen.

11. Bijzonderetickets

Leuk Bevonden:
    3.877
    Trofeepunten:
    598
    Er speelt nog wat meer. In de periode 2015 - 2020 was het veel lastiger om een connecting flight of feeder te boeken in de regional First Class als je met punten vloog. Het aandeel revenue vluchten was veel hoger. Het loyaliteitsprogramma van QR had nog geen Avios en bij BAEC moest je per segment betalen, waardoor een regional F boeken vooral interessant was als je menig uur kon slijten in de Al Safwa Lounge.

Daarnaast, we zijn het bijna vergeten, was er nog de Gulf-blokkade. Vluchten naar DXB en AUH waren een tijd lang volledig weg.

Het hele idee van de Al Safwa was om high yield regional First Class pax te pleasen, plus een kleine groep longhaul F pax.

Inmiddels is Qatar er wel over uit dat ze First Class blijven behouden. De opmerking van Al Baker dat F niet nodig is heb ik nooit serieus genomen. Qsuites zijn fantastisch, maar geen First Class (bij de lange na niet).

Qua benutting van de ruimte is het inderdaad handig om ale shorthaul F pax toegang tot de lounge te verlenen. Maar strategisch is het onhandig, want nu moeten ze bij de introductie van het nieuwe F product weer wat nieuws verzinnen. Of bijvoorbeeld werken met een lounge in een lounge concept.

Esthetisch is er weinig mis met de lounge en het feit dat je - als je dat zou willen - een jacuzzi kunt nemen is natuurlijk hartstikke leuk. Overigens was dat "in de goede oude tijd" niet gratis. Tarmac views zijn - als de gordijnen open zijn - ook fraai en je kunt vanuit de lounge boarden.

hellolaurent vindt dit leuk.
  12. TheFlyingDutchboy

Leuk Bevonden:
    2.028
    Trofeepunten:
    708
    Ik las van te voren ook berichten op FT dat de service in het restaurant slecht zou zijn. Dat heb ik niet meegemaakt. Ze waren juist vrij scherp (toen ze zagen dat ik een bepaald gerecht positief ontving vroegen ze of we een extra portie wilden).
    Wel is het vreemd dat je voor een steak naar Al Mourjan moet…

Ruut vindt dit leuk.
  13. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    18
    Het was ook wel tijdens de rush hour, tussen 23:30 en 1:00. Wanneer er bediening was, was die ook erg vriendelijk en werd er gevraagd of alles naar wens was of nog ontbrak. Het heeft echter erg lang geduurd en meerdere tafels zijn gedurende een half uur niet afgeruimd, terwijl er links en rechts serveersters rondliepen, maar dan zonder enige coördinatie

14. FlyingNelus

FlyingNelus Blue Tier

Leuk Bevonden:
    201
    Trofeepunten:
    43
    Als ik de ervaringen hier zo lees, dan lijkt het mij zowat beter om Al Safwa volledig te skippen en direct richting Al Mourjan te gaan?

Ben er over ~4w, wat raden jullie aan?

15. Bijzonderetickets

Leuk Bevonden:
    3.877
    Trofeepunten:
    598
    Zou wel even kijken in de Al Safwa. Het is best een fraaie lounge om te zien. En het hangt een beetje van het tijdstip af, maar het kan nog altijd rustiger zijn dan de beide Al Mourjan lounges.

Als je overdag komt zou ik zeker lekker even installeren in het dining deel vanwege de prima tarmac views.

Voor een lekker stukje vlees moet je inderdaad tegenwoordig in de Al Mourjan zijn....

hellolaurent en FlyingNelus vinden dit leuk.
  16. TheFlyingDutchboy

Leuk Bevonden:
    2.028
    Trofeepunten:
    708
    Ben je er tijdens de middernacht spits? Al Mourjan kan dan ook een dierentuin zijn.

17. RickJansen

RickJansen Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.715
    Trofeepunten:
    478
    Mijn platinum status loopt tot en met 2 april. Ik ga het niet halen om deze te verlengen maar zit wel ruim op gold. Maar...juist in April en Mei reis ik heel veel met QR. Nu kan ik die statuspunten ook wel kopen...maar...ik denk dat het niet nodig is. Kunnen jullie meedenken?
    Op 2 april word ik waarschijnlijk teruggezet naar Gold, want ik verlies dan wat statuspunten. Ik ga gold krijgen en krijg dus ook die 40 qcredits. Daarna ga ik wel weer terug naar platinum want in die 12 maanden vanaf dat moment heb ik weer genoeg punten vergaard om weer 'geupgrade' te worden naar platinum, dus dan weer 60 qcredits. Is dit te makkelijk gedacht?

18. Mark_85

Mark_85 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    342
    Trofeepunten:
    63
    Deze week 2 vluchten met Qatar, als je ziet hoe dit werkt qua website en app is de KLM zo slecht nog niet, wat een drama.

TimH vindt dit leuk.
  19. TheFlyingDutchboy

Leuk Bevonden:
    2.028
    Trofeepunten:
    708
    En telkens de OTP…

20. VinceG

VinceG Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.087
    Trofeepunten:
    333
    Ja die OTP is vreselijk irritant! De rest van de website werkt beter dan die van KLM vindt ik eerlijk gezegd.

Deel Deze Pagina