Overstap op schiphol naar trein xP punten

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door EDUARDUS, 12 aug 2023.

1. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.361
    Trofeepunten:
    408
    Dat duurt bij het treinsgement altijd een dag of 3 voordat ie erbij staat, en als je die eerder wil claimen krijg je inderdaad de melding dat het segement niet gevlogen is. Dat klopt trouwens ook, je hebt ook dat segement helemaal niet gevlogen het is immers een trein.

2. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.570
    Trofeepunten:
    373
    Ik was gisteren in Antwerpen, en dacht loop voor de aardigheid eens het station in om te polsen hoe het zit met Eurostar-KLM tickets. Boardingpassen geven ze nog steeds niet af in het station en het is gewoon zelf inchecken en instappen.
    In Brussel was ik ook, in het Pullman (nog wat live ''entertainment'' met een steekpartij onder mijn raam op straat), en daar is uiteraard nog wel de balie (niet in het hotel natuurlijk) waar je tot 18.00u je boardingpass kan/moet afhalen.

FlyingFonz vindt dit leuk.
  3. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.361
    Trofeepunten:
    408
    Op Brussel is inderdaad de Air France (KLM) Air Rail balie, en daar moet je je boarding pass afhalen.
    Zelfs als je je bagage al een dag eerder brengt, want dat kan wel, dan krijg je op dat moment de boarding pass niet, echt pas op de dag voor vertrek.

De buurt is inderdaad niet de beste, maar nog wel net iets beter dan op Brussel Noord waar ik soms over moet stappen, daar wil je helemaal niet buiten het station lopen.

Ik zie in Antwerpen ook niet in waar je je boarding pass zou moeten ophalen, het enige wat ik me zou kunnen voorstellen is dat je een vervangend ticket krijgt bij de NMBS balie, maar er is echt nergens informatie over te vinden.
    Heb zelf ook het probleem nog nooit gehad. Voor mij zou het geen probleem zijn omdat ik op dag van vertrek altijd wel in Antwerpen zal zijn 400 meter van het station aan het werk ben dus ik kan door alle hoepels springen die KLM eventueel wil opwerpen.

4. petercs

petercs Blue Tier

Leuk Bevonden:
    280
    Trofeepunten:
    63
    Datapunt van vandaag (sorry nog een keer voor de taalfouten, het is een complex verhaal voor mijn Nederlands).

ik had een boeking ZYR-CDG-BUD. Omdat het over Brussel Zuid gaat, moet men natuurlijk de ticket ophalen. Mijn TGV was op 16:17. Het was een gekte vanmiddag op de wegen in BE, dus ik kwam om 16:20 aan. Trein is natuurlijk weg. Ik vroeg naar mijn opties, en er was geen “vlucht” meer naar CDG, wel natuurlijk paar “gewone” treinen. Ze hebben verteld dat ik op no show ben, dus ik moet zelfs een trein kaart kopen en op CDG moet ik naar de ticket office. Daar moest ik bewijzen dat ik in Brussel was, ze hebben ook bekeken hoe laat mijn treinkaartje gekocht was, duurde eventjes, maar was op het einde terug “op mijn reservering”. Mijn nooduitgang stoel was aan iemand anders gegeven, en ik denk dat ik geen miles en XPs krijg voor ZYR-CDG. Ze hebben ook verteld dat men inderdaad een boete moet betalen als men niet bewijzen kan het ZYR-CDG tripje.

Laatst bewerkt: 9 aug 2025
    AlexFL, FlyingFonz, KL_001 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Robinho

Robinho Silver Member

Leuk Bevonden:
    380
    Trofeepunten:
    63
    Volgende week ZWE-JNB, kan ik het treinsegment nog steeds zorgeloos skippen?
    En dan juist niet of wel nog even op Schiphol fysiek inchecken?

NB. Ooit een keer gedoe gehad met boarden, dat ze niet zagen dat ik de trein gepakt had, waardoor het boarding systeem ons er niet door wilde laten.. na half uur belletje van het grondpersoneel er toch door....
    Waren mijn vrouw en kind niet echt blij mee ;-)

6. erlug

erlug Blue Tier

Leuk Bevonden:
    148
    Trofeepunten:
    43
    Ik had afgelopen mei geen problemen met skippen voor een vlucht naar uk. En hopelijk komende zomer ook niet.

Robinho vindt dit leuk.
  7. Ready2Board

Ready2Board Silver Member Premium Member

Leuk Bevonden:
    768
    Trofeepunten:
    368
    Het gaat goed zolang je niet op Schiphol je koffer afgeeft voor de officiële aankomst van de trein

Ruut vindt dit leuk.
  8. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.361
    Trofeepunten:
    408
    Dat is inderdaad wel een goede, toen je het ticket nog fysiek in Antwerpen moest afhalen mocht je trouwens wel volgens de voorwaarden, als er plaats was, een trein eerder nemen, nu staat dat nergens meer vermeld.

De huidige situatie is beter, en helemaal waterdicht kan het voor KLM niet zijn, want hoewel over het algemeen je 'vaste' zitplaatsen als KLM passagier in de trein hebt, komt het ook nog steeds voor dat je niet gecontroleerd wordt, eerlijk is eerlijk, dat is echt maar 2 uit de 10 keer niet, het kan dus wel, dus een naheffing lijkt me onwaarschijnlijk.

9. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.033
    Trofeepunten:
    558
    Klopt, en ik ga ook nooit door de speedlanes voordat mn trein is aangekomen. Mocht ik wel eerder op schiphol zijn ga ik met mn Priviumpasje door de speedlanes ipv mn KLM boardingpass. Just in case.

Ozzietukker en Ruut vinden dit leuk.
  10. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.570
    Trofeepunten:
    373
    Ik doe dit ongeveer 10x per jaar en nooit rekening gehouden met de trein aankomsttijden, en ook nooit last gehad. 1x een hoop gedoe toen de trein was opgeheven een paar dagen voor vertrek, toen had de medewerker aan de telefoon het treinsegment er uit gehaald, maar kon ik niet inchecken, en aan de balie op AMS konden ze dat ook niet. Moest toen naar de ticket balie waar het loeidruk was, en kreeg daar een soort militante medewerker die dacht dat ie me wel even kon ontmaskeren. Het kwam er op neer dat de klantenservice mij een nieuw ticket had moeten sturen, wat ze niet hadden gedaan (ik kon niks tonen, alleen de screenshot van de melding dat het treinsegment was geannuleerd), en de ticketbalie dus vond dat ik het segment zelf had geskipt. Schiphol is geen Antwerpen he? Dat soort dingen een kwartier lang. Kwam wel goed uiteindelijk.

Ruut vindt dit leuk.
  11. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.361
    Trofeepunten:
    408
    Door schade en schande wordt je wijs, maar als er een segement vervalt dan is het echt noodzakelijk dat ze je een nieuw ticket sturen.
    Want anders krijg je zoals omschreven een probleem bij inchecken, dat geldt voor treinsegmenten maar ook voor vluchten.

En hoewel er natuurlijk een manier is om bij een ticketbalie met mensen te praten is het wel zo dat als het ticket niet gewijzigd is die medewerker dan ook voor een probleem wordt gezet en dan ter plekke moet uitzoeken wat er aan de hand is, en dat het natuurlijik ook dagelijks voorkomt dat men (trein)segementen skippen en dat er dan wel bijbetaald moet worden.

12. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.494
    Trofeepunten:
    558
    Je moet deze weken heel waakzaam zijn op vertragingen van de Eurostar. Tot enkele dagen geleden stopten de treinen niet op Schiphol, waarmee je treinticket op KL-nummer geannuleerd kan worden, omgeboekt worden naar een vlucht BRU-AMS of vertraagd wordt, wat kan betekenen dat je overstaptijd volgens het systeem te kort wordt en je omgeboekt wordt op een latere vlucht (kan dus een dag later zijn). Je kunt bellen en weer teruggezet worden op je eigen vlucht, maar er kan wel inmiddels al iemand anders op jouw stoelen zitten.

Hier zie je een voorbeeld van hoe het een week geleden eruitzag: https://www.eurostar.com/nl-nl/reis...-centraal/schiphol-luchthaven?date=2026-07-03

13. Robinho

Robinho Silver Member

Leuk Bevonden:
    380
    Trofeepunten:
    63
    Dan wordt dit wel krap volgende week zaterdag op waarschijnlijk drukste dag van het jaar op Schiphol:
    1. za 18 jul
      08:33
      AMS

Amsterdam, Amsterdam Schiphol Airport

Transfertijd: 1h37

2. za 18 jul
      10:10
      AMS
    Wel Sky Priority maar Douane zal niet meevallen...

14. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.033
    Trofeepunten:
    558
    Ik neem aan dat je grenscontrole bedoelt ipv douane, maar misschien is het sneller om na security naar beneden bij Schengen te gaan en daar aangeven dat je een short connection hebt richting non Schengen.

Of je stopt je koffer in zo'n automaat, dan heb je iig geen menselijk contact ;)

Robinho, DirkOnTour en Ruut vinden dit leuk.
  15. Durk

Durk Blue Tier

Leuk Bevonden:
    203
    Trofeepunten:
    43
    Deze omleidingen kwamen door de grote kabelbrand bij Rotterdam-IJsselmonde, waardoor er minstens 117 kabels doorgefikt waren en een x-aantal beschadigd. Totaal lagen in die kabelgoot 299 kabels.
    Daardoor ging de Eurostar via Breda-Den Bosch-Utrecht naar Amsterdam, en sloeg dus Rotterdam en Schiphol over.

16. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.361
    Trofeepunten:
    408
    Dit klopt helemaal, maar het werd niet gecommuniceerd door KLM dat de opstaphalte anders was dan Schiphol.
    Je mocht reizen op elke binnenlandse trein naar Amsterdam of Utrecht, echter hoe denk je dat een NS Conducteur omging met een KLM boarding pass onderweg van Schiphol naar Utrecht.
    Die vond dat het alleen gold voor echte Eurostar tickets, hier kon hij niks op controleren vond hij.

Deel Deze Pagina