Nieuwe regel voor stoelselectie AF/KL

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door TGV2, 27 jun 2021.

  1. Nvgfocus

    Nvgfocus Silver Member

    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    Hoewel voor sommige misschien jammer dat hun ‘trucje’ niet meer werkt vind ik dit logisch en ook wel terecht. Als er ergens anders meer ruimte is gaat toch niemand op de ene overgebleven stoel zitten. Beetje asociaal in mijn ogen om mensen die echt alleen reizen de ‘dupe’ te laten zijn van een stelletje die een lege stoel claimen
     
    FlyingFonz en Ruut vinden dit leuk.
  2. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Waarom zou iemand die alleen reist meer recht hebben op een raam of gangpad stoel dan iemand die één is van een stel?
     
    MoonJ vindt dit leuk.
  3. Nvgfocus

    Nvgfocus Silver Member

    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    Dat zeg ik uiteraard niet. Echter, omdat het doel bij het boeken van A en C meestal niet is om een gangpad en Raamstoel te bemachtigen, maar een ‘gratis’ lege stoel te krijgen. (Zoals hier al vaak aangehaald is) Zodra de middenstoel toch wordt geboekt blijven 9 op de 10 stelletjes niet op A of C zitten, maar ruilen dan ineens graag toch met B Om naast elkaar te kunnen zitten
     
  4. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Een middenstoel is de minst aantrekkelijke stoel. Je stelt dat de alleen reiziger de dupe wordt, omdat die in een middenstoel moet zitten. Ik vind dat het voor iemand van een stel net zo vervelend is. Ik boek altijd A/C of D/F en als dat niet mogelijk is, kies ik voor C/D.
     
    MoonJ vindt dit leuk.
  5. Nvgfocus

    Nvgfocus Silver Member

    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    Iemand moet de uitzondering op de regel bevestigen ;-)
     
    Carel1 vindt dit leuk.
  6. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Eens met het argument van @Carel1 , die middenstoel is voor niemand gunstig. Ik heb het teveel bekeken vanuit het argument van de alleenreizende passagier.

    Gezien het tegengaan van verspreiding van virussen valt er overigens veel voor te zeggen om pax uit 1 boeking (die vaak toch al met elkaar in contact zijn geweest in huis, tijdens vervoer naar airport of bij inchecken / lounge) naast elkaar te zetten. Uit dat oogpunt heb je samenreizende passagiers liever vlak naast elkaar en ruimte tussen verschillende clusters reizigers.
     
  7. Bosbewoner

    Bosbewoner Blue Tier

    Berichten:
    229
    Leuk Bevonden:
    289
    Trofeepunten:
    63
    Als ze de 737 nou vervangen door de a220-300 met 2-3 indeling, dan is het probleem met de middenstoelen voor de kortere vluchten vrijwel opgelost. Comfortabel toestel ook. Op de lange vluchten lijkt me een 2-4-2 indeling in economy zoveel fijner dan de huidige 3-3-3 indeling. Zullen de tickets alleen ~10% duurder zijn.

    Sowieso kan je de tickets beter duurder maken door voor meer comfort te gaan dan dat de race to the bottom word gecounterd door de overheid met een hoge vliegtax. Ben je aan het eind evenveel kwijt maar krijg je er minder voor.
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2021
  8. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    De Airbus heeft 2-4-2 op long haul. Tickets zijn even duur als de Boeing.
     
    Javadest en Bosbewoner vinden dit leuk.
  9. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.735
    Leuk Bevonden:
    1.973
    Trofeepunten:
    298
    Zou trouwens een mooi statement zijn op de KLM website om dit als reden uit te dragen. Wij laten mensen die samen reizen vooral naast elkaar zitten uit oogpunt van Covid 19.

    Maar eerlijk is eerlijk, ik was gisteren not amused toen de vrije plek op rij 4 naast mij die was geblokt op het laatste moment door een gate agent alsnog aan een passagier zonder wat voor status dan ook werd toegewezen.
    En er waren achterin gewoon nog plekken vrij met een stoel aan het gangpad en een lege stoel in het midden.
    Vervelend was daarnaast dat deze passagier kennelijk 'verkouden' was en veelvuldig zijn neus moest snuiten op de 2 uur durende vlucht. En dat uit Lissabon....
    En hoewel ik persoonlijk geen angst heb voor de gevolgen van Covid, de kans is nihil dat ik het niet vorig jaar in februari / maart in een lichte niet opgemerkte vorm als in verkoudheid gehad heb, kan een besmetting nu, ook al merk ik er niets van wel funest zijn voor opkomende vluchten.

    Net zoals KLM het voor elkaar kreeg om op een compleet lege EC zone vanaf CDG op rij 5 en 6 dus iemand op het laatste moment ook op de C stoel op rij 5 te zetten terwijl ik op rij 5A zat... Dat is weer het andere uiterste van de policy omdat zo de andere rijen aantrekkelijk blijven voor upgrade vooraf of aan boord.
     
  10. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Wat jij zegt hoeft niet altijd door een gate agent gedaan te worden, vorige week zat ik economy comfort en een rijtje voor me hoorde ik: Goh we hebben hier niet eens voor moeten betalen, het systeem heeft ons hier neergezet bij het inchecken. Waarop iemand ernaast zei: ow dat is geluk hebben, ik betaal iedere keer bij om hier te kunnen zitten. Als je maar geen stoel kiest word je er blijkbaar (soms/ in dit geval) vanzelf neergezet. Er waren halverwege het vliegtuig 3 hele rijen trouwens leeg, vlak voor de exit rows, geen idee wat het 'systeem' dan denkt.
     
  11. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.735
    Leuk Bevonden:
    1.973
    Trofeepunten:
    298
    Dit is heel specifiek door de gate agent gedaan, want bij inchecken werd mij nog verzekerd dat de stoel werd vrijgehouden, er waren als iedereen kwam opdagen nog 23 lege plekken vrij.
    Het toegewezen krijgen van betaalde stoelen gebeurd alleen als de rest is volgeboekt, dan loont het om zo laat mogelijk in te checken.
    De betreffende persoon heb ik achteraf gezien bij de gate agent zien staan, en om wat voor reden dan ook besloot men om deze persoon in de midden stoel naast mij te zetten in de sardine can uitvoering van de A320 van Air France. Ook de passagier aan het gangpad was not amused, want ook hij wist dat de plek tot het moment dat inchecken gesloten was eigenlijk gewoon vrij behoorde te zijn.

    En ook bij de passagier met KLM was het een gevraagde upgrade door deze 'gold' passagier die kon gezien de 60% loadfactor, ook hier was de hele EC zone verder vrij van passagiers tot het moment dat inchecken gesloten werd.
     
  12. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.660
    Leuk Bevonden:
    2.438
    Trofeepunten:
    358
    Snap ook niet dat zo'n passagier niet liever een normale stoel heeft aan het gangpad dan een EcoComfort in het midden. Ik zou het wel weten in ieder geval.
     
  13. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.305
    Leuk Bevonden:
    3.197
    Trofeepunten:
    483
    Volgens mij was het niet eens Eco Comfort maar voorin bij AF. De passagier moet goede verhalen over @Ozzietukker gehoord hebben :D.
     
    lloydje33, Vliegende_Keep en FlyingFonz vinden dit leuk.
  14. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.735
    Leuk Bevonden:
    1.973
    Trofeepunten:
    298
    Het was inderdaad geen Eco Comfort, het was Air France Sardine Can. Goede verhalen over mij kan ook niet anders, maar dan had ie ook wel geweten dat ik dit soort grappen niet waardeer.
    Maar de keus voor de middenstoel kan ik ook niet begrijpen, want 2 matties met wie hij samenreisde zaten op rij 14, en rij 17 had daar nog 2 plekken over.
     
    Ruut vindt dit leuk.
  15. Escape

    Escape Blue Tier

    Berichten:
    113
    Leuk Bevonden:
    36
    Trofeepunten:
    28
    Is het bekend wanneer we Premium economy kunnen verwachten bij KLM?
     
  16. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.660
    Leuk Bevonden:
    2.438
    Trofeepunten:
    358
    Zal ergens halverwege 2022 zijn
     
  17. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.356
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    KLM heeft de volgende wijziging doorgevoerd: op een Embraer kan je nu ook niet meer 2 gangpad stoelen reserveren als je met 2 personen reist :(.

    Na het selecteren van seat A of C voor passagier 1, kan passagier 2 niet meer voor D of F kiezen, deze zijn dan niet meer beschikbaar.
     
  18. Menno

    Menno Blue Tier

    Berichten:
    456
    Leuk Bevonden:
    371
    Trofeepunten:
    63
    Beperkingen zijn niet fijn, maar is het niet fijner om schouder aan schouder te zitten met iemand die je kent?
     
  19. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.735
    Leuk Bevonden:
    1.973
    Trofeepunten:
    298
    Het idee is natuurlijk dat je zo een hele rij voor 2 personen hebt.
    Want andere samenreizenden selecteren niet de 2 raamstoelen en alleenreizenden kiezen voor een nog vrije rij van 2 en pas als laatst de betaalde stoel aan het raam met iemand er naast.
     

Deel Deze Pagina