Dan ga je er deels vanuit dat de tarieven van de 'kale' tickets in prijs dalen door het loskoppelen van bijvoorbeeld de ruimbagage. Dat valt te betwijfelen en de daling is zeker niet naar rato met de nieuwe toeslag voor een koffer.
Ik vlieg sinds 2011 bijna elk jaar naar Oslo. De prijs is niet goedkoper geworden sinds de invoering van de betalende koffer. Kan met andere kosten te maken hebben..maar het was ook niet goedkoper toen het net was ingevoerd. En ik vind vliegen sinds de betalende koffer stuk minder comfortabel met mijn dagrugzak onder de stoel voor me onder trolleys voorrang krijgen etc. Voor mij is het nu dat ik per keer de afweging maak of ik voor KLM kies of voor een andere maatschappij omdat KLM niet perse goedkoper is geworden hiermee en het reisgenot ook niet toeneemt Ik heb gisteren ontdekt dat de bagage calculator weg is en je daarmee vooraf geen inzicht meer hebt of je wel of geen koffer los kan boeken bij een light ticket. Misschien is die optie wel verdwenen maar volgens de site kan het nog wel wantdan krijg je je FB korting.
Hier heb ik ook zo'n hekel aan. Ik ga soms met een half lege trolley omdat ik niet prettig kan zitten met de rugzak onder mijn stoel voor me.
Inmiddels antwoord Ik heb wel eens aangegeven bij de stewardess dat ze dan de tassen eruit mogen halen van mensen die zowel trolleys als "handtas" (vaak rugzak) hebben, maar dat is natuurlijk te confronterend. Mijn mooiste ervaring was mijn reis naar Kaapstad. Ik kwam als derde (!) de economy in. Indeling was 2-4-2. Ik had een dagrugzak bij me (rest in het ruim). Ik zat in een 2 bij gangpad. Naast me zaten de andere twee mensen die er al waren. Bagagebak van boven mijn stoel was dicht. Vond dat raar. Ik open hem, helemaal vol met trolleys en rugzakken... Drie maal raden van wie.. hun vakken boven hun rij waren ook al vol. Toen brak mijn klomp. En dan is men oost-indisch doof, zowel bij cabine als de "daders". Ik heb toen maar mijn tas boven de rij voor me gelegd. Het probleem verplaatsen maar ja... KLM gaf aan dat de prijs voor koffer enkele reis Europa nog steeds 15 euro / 3000 miles is met korting en 25 euro / 5000 miles. Dat betekent dat light + koffer los nog steeds voordeliger is dan standard als je geen Silver of hoger bent. Jammer dat ze dit niet op hun site zetten....
Vanuit KLM is het logisch omdat je geld wilt verdienen. Maar vanuit consumenten perspectief vraag ik me af of dit mag. Je bent namelijk niet volledig transparant over al je tarieven. Stel dat je geen koffer boekt en later alsnog wil dan zou je moeten weten wat het kost toch? En voorheen had je de bagagecalculator waarin je ook voor je 2e koffer een tarief kon vinden en dan kan ook niet meer.
Als staatsbedrijf wordt KLM ook door de overheid gesponsord dan wel bevoordeeld. Daarom zit ik altijd met een dubbel gevoel in een KLM vliegtuig. De luchtvaart blijft nu eenmaal een rare sector waarin elke vorm van concurrentie al snel wordt afgeschilderd als 'oneerlijk'. In een echt competitieve markt was KLM allang kopje onder gegaan. Kijk naar het salaris van piloten... vergeleken met andere beroepen best wel hoog... vroeg met pensioen... IPB-regeling... noem maar op. Fair enough, ze zijn verantwoordelijk voor de veiligheid van de passagiers, maar goed, dat zijn busschauffeurs ook in een loodzware people mover waarin iedereen zonder gordel zit dan wel staat met 80 km/u over een provinciale weg. Neemt niet weg dat KLM binnen Europa vaak de beste service biedt in economy en ik graag met ze vlieg. Voor ICA vluchten ben ik meer een voorstander van de aanpak van @Grouchy, dat wel .
@Reneetje89 kap eens met dat snel posten en alleen maar nutteloze reacties om zo je post-count omhoog te krijgen aub?
Fair enough, ze zijn verantwoordelijk voor de veiligheid van de passagiers, maar goed, dat zijn busschauffeurs ook in een loodzware people mover waarin iedereen zonder gordel zit dan wel staat met 80 km/u over een provinciale weg. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- gevalletje appels en peren? Groot rijbewijs en misschien VOG lijkt me voldoende om een bus te besturen.