KLM (en anderen) - compensatie bij overboeking, vertraging, cancelling etc...

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Tuvalu, 12 dec 2014.

  1. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    794
    Trofeepunten:
    348
    Wie weet eigenlijk wat het precieze beleid van KLM is bij overboeking? Oftewel: hoe selecteert KLM de slachtoffers? Ik kan me voorstellen dat de volgende overwegingen meespelen:
    * moment van inchecken (wie het eerst komt, het eerst maalt?)
    * boekingsklasse (hoge ticketprijs = kleinere kans op instapweigering?)
    * frequent flyer elite(plus)status
    * doorverbinding ja/nee

    Maar wat telt zwaarder?
     
  2. SvnKngs

    SvnKngs Silver Member

    Berichten:
    657
    Leuk Bevonden:
    840
    Trofeepunten:
    348
    Ik heb altijd het vermoeden dat verblijfstijd ook meespeelt. Een dag vertraging hakt er natuurlijk aardig in als je maar 3 dagen op de plaats van bestemming gepland hebt.
     
  3. LVH

    LVH Blue Tier

    Berichten:
    230
    Leuk Bevonden:
    51
    Trofeepunten:
    28
    Daar ben ik ook wel eigelijk benieuwd naar...
     
  4. FlyRicky

    FlyRicky Silver Member

    Berichten:
    693
    Leuk Bevonden:
    434
    Trofeepunten:
    63
    Heeft iemand hier een idee over? Ik vraag me dit ook ten zeerste af.
     
  5. MMD

    MMD Newbie

    Berichten:
    17
    Leuk Bevonden:
    10
    Trofeepunten:
    3
    Wat weegt zwaarder?

    Hier komt ie:

    - FB Elite member.
    - Skyteam Elite member.
    - Doorverbinding.
    - Reiziger die alleen reist.

    Overigens worden de overboekte passagiers niet handmatig maar automatisch door het systeem geselecteerd. Deze personen kunnen daardoor ook niet volledig online inchecken.

    Boekingsklasse waarin is geboekt speelt geen rol.
    Moment van inchecken speelt bij KLM ook geen rol, doordat er al op voorhand wordt geselecteerd. Ik weet dat bij andere maatschappijen dit wel een rol speelt.
     
    FlyRicky, Quinten en Flying doc vinden dit leuk.
  6. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.691
    Leuk Bevonden:
    1.919
    Trofeepunten:
    648
    In een intern document van AF subsidiary Hop staat het volgende als prio:

    [​IMG]
    Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen revenue of award ticket. De lijst wordt automatisch aangemaakt door het DCS.
     
    high_class vindt dit leuk.
  7. Foodandflying

    Foodandflying Blue Tier

    Berichten:
    107
    Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    28
    Hoor regelmatig van mensen dat ze bij het inchecken de status "stand by" krijgen. Dat zal het groepje zijn dat onderaan de lijst staat en bij het komen opdagen van 100% dus niet kan boarden. Inderdaad vooraf dus. Wel prettig. Overigens heb ik het idee dat tickets geboekt door bedrijven bij KLM ook wel extra gewaardeerd worden. Al een aantal keer gehad dat ik op vluchten van en naar LCY een uitgevallen vlucht had en ik - ook zonder FB status of flex ticket - op de eerstvolgende vlucht werd gezet, terwijl anderen voor mij in de rij nog uren moesten wachten (ook mensen met FB gold labels aan hun bagage. De dames achter de balie schenen overigens geen enkele invloed te hebben wie op welke vluchten werden gezet.
     
  8. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.691
    Leuk Bevonden:
    1.919
    Trofeepunten:
    648
    Bij KLM is er inderdaad prio voor (VIP)CORP PAX.
     
  9. Foodandflying

    Foodandflying Blue Tier

    Berichten:
    107
    Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    28
    Dat verklaart dan wellicht ook de economy comfort upgrade die ik vrijwel altijd gratis kan selecteren...
     
  10. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.691
    Leuk Bevonden:
    1.919
    Trofeepunten:
    648
    Misschien is dat iets dat je bedrijf heeft onderhandeld?
     
  11. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Sprak vrijdag avond een purser en die gaf aan dat het inderdaad allemaal door het 'systeem' wordt bepaald. In hoeverre zij dat aan boord mogen overrulen vraag ik me dan wel af..
     
  12. Foodandflying

    Foodandflying Blue Tier

    Berichten:
    107
    Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    28
    Geen idee. Ik zoek meestal een vlucht uit online en dan geef ik het vluchtnummer door aan de secretaresse en verschijnt een paar uur later op wonderbaarlijke wijze de vlucht in Mijn Reis. Bagage is wel altijd included, maar volgens mij is dat voor alle corporates zo bij KLM. We hebben voor zover ik weet niet het BlueBizz programma.
     
  13. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.691
    Leuk Bevonden:
    1.919
    Trofeepunten:
    648
    Bagage op Shorthaul vluchten is inderdaad inclusief voor corporate contracten en Bluebiz leden.
     
  14. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    van silver naar gold is dus een hele grote stap
     
  15. Musliston

    Musliston Newbie

    Berichten:
    95
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Waar staat eigenlijk business/first class? Ik ben ook reuzebenieuwd naar de afkortingen. (DEPA, EXST, INAD etc)
     
  16. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    DEPA = Accompanied deportees
    EXST = Passengers who are requesting additional seating for reasons of disability caused by obesity
    INAD = Persons who were denied entry into the country.
    MEDA = Medical Clearance Required
    UMNR = Unaccompanied minor
    WCHC = Wheelchair/needs aisle chair for stairs and to/from seat
     
    Musliston en Flying doc vinden dit leuk.
  17. Musliston

    Musliston Newbie

    Berichten:
    95
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Bedankt :) Hoe weet je dat allemaal :)
     
  18. kevinvdwal

    kevinvdwal Silver Tier

    Berichten:
    297
    Leuk Bevonden:
    230
    Trofeepunten:
    268
    Internet is je grote vriend :p
     
    Musliston vindt dit leuk.
  19. Maan

    Maan Guest

    M'n kq vluchten van ams Jnb waren ongeboekt naar Kl vlucht direc. Kom nu dag eerder aan. KQ zegt dat Travix (flugladen ) de vlucht heeft omgeboekt maar dat hun normale schedule gewoon klopt. Dus kq vergoed het hotel niet. Waarom verandert Travix dan de vlucht? En compenseren zij het hotel?
     
  20. Mr_Knowledge

    Mr_Knowledge Newbie

    Berichten:
    6
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Iemand ervaring met de volgende situatie?

    Situatie: KLM vlucht ge-annuleerd, door KLM omgeboekt naar een andere vlucht met een carrier die niet aan Flying-Blue doet.

    Vraag: Weet iemand op dit forum hoe dat dan zit met je QF? Heb ik daar dan nog steeds recht op?
     

Deel Deze Pagina