Flying Blue XP Veranderende regels

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door EDUARDUS, 26 sep 2024.

1. Hildo

Hildo Newbie

Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    8
    Ja. Dank je wel. Ik zal er nogmaals een mail aan wagen. De mail die ontvangen is duidelijk en expliciet. Ook is dit niet direct verstuurd, maar heeft ze het laten uitzoeken. Op die basis heb ik wel een sterke case als ze xp laten vervallen.

flyTOMe vindt dit leuk.
  2. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.235
    Trofeepunten:
    223
    Dit is een jaar tevoren aangekondigd en veel leden hebben nog langer de tijd omdat de overgangsperiode loopt t/m september 2025.
    Dus ik zou niet rekenen op coulantie.

3. Hildo

Hildo Newbie

Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    8
    Mmhhh. Het punt is dat de faq onduidelijk is en ook na de laatste wijziging onduidelijk is. Dus je wist het een jaar gaat niet echt op. Daarnaast heb ik een zeer duidelijke mail van flying blue die precies neerlegt wat er gebeurd als je op bijvoorbeeld 1000 punten staat. Ik wil nog wel eens zien hoe ze dat willen krom lullen. ;-)

4. alfa_x

alfa_x Blue Tier

Leuk Bevonden:
    87
    Trofeepunten:
    28
    Ik zet in op het volgende:
    Ik heb nu 953 XP, ik verwacht dat ik 300 hou voor 2025 kwalificatie, 600 xp wordt omgezet naar 2 jaren P4L krijg en 2025 begin ik met 53 XP.
    Maar ik denk dat per einde van de overgang er zeker wel XP verloren zullen gaan, maar niet in het begin.

5. flyTOMe

flyTOMe Newbie

Leuk Bevonden:
    17
    Trofeepunten:
    8
    Ik denk het niet. Aan de vraagstelling op de flying blue site is namelijk te zien dat de uitleg van toepassing is op het overgangsjaar:

“How does Flying Blue convert surplus XP into years in my Platinum for life counter?
    For every 300 XP in excess of the new 300 surplus XP cap, you will earn one year towards Platinum for life.”

en ik kan het echt maar op 1 manier lezen.. insideflyer heeft dezelfde conclusie getrokken (zie link naar het artikel dat ik gepost heb) en ook de tool waar eerder door sommige aan gerefereerd is gaat uit van het vervallen van xps. Ik vind het overigens prima als jij gelijk hebt, ik hoef het niet te hebben :) misschien zou het het beste zijn als iedereen mag kiezen wat ie liever heeft :)

6. flyTOMe

flyTOMe Newbie

Leuk Bevonden:
    17
    Trofeepunten:
    8
    Ik reken ook niet op coulantie, maar Hildo heeft wel een email ontvangen waarin het anders staat uitgelegd. Dus die staat sterker… maar dan is het nog steeds wel zo’n discussie die je liever gewoon niet wilt hebben

7. Hildo

Hildo Newbie

Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    8
    Dit is het stuk waarin ze bevestigen dat eerst P4L wordt gedaan en wat er overblijft voor de herkwalificatie

————
    Dan gaat in november gekeken worden naar uw overgebleven XP's wat er omgezet kan gaan worden naar Platinum for Life jaren. Dit gebeurt in bundels van 300 XP's. Wat er dan over blijft, gaat mee naar de volgend kwalificatie ronde.

Als voorbeeld u heeft 1000 XP's.
    Dan gaan er 300 XP's van af voor het behoud van uw Platinum Status
    U houdt 700 XP's over.
    In november gaan er 600 XP's van af voor 2 jaren Platinum for Life status.
    U houdt 100 XP's over.

Ik hoop dat dit zo duidelijk is.

8. Hildo

Hildo Newbie

Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    8
    Het is en blijft open voor discussie (de faq). Er staat namelijk ook dat er maximaal 300 xp worden overgeheveld naar volgend jaar. Dat impliceert dat men eerst zoveel mogelijk 300 xp weg te werken en de rest overhevelt naar volgend jaar. Dit zou overeenkomen met de berekening die ik per mail heb gekregen.

het is balen dat ben lipsey op FT hierop niet gereageerd heeft. Die is toch normaal gesproken wel wat actief daar op het forum.

ik gok dat men het risico niet wil lopen dat mensen weglopen. Als je punten verliest terwijl je net begonnen bent, is de stap om over te stappen naar een ander programma wel makkelijker. Aangezien het flying blue programma nu wat oplevert, wil men denk ik zoveel mensen houden om body te krijgen. De partnerships die er nu steeds meer komen, lijken meer en meer op de noord Amerikaanse markt gericht. Dan wil je beginnende Amerikaanse FB klanten toch niet tegen de schenen schoppen.

9. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.235
    Trofeepunten:
    223
    De mail die je aanhaalt is heel duidelijk, maar staat totaal in tegenstelling wat anderen op IF voor info hebben ontvangen.

Als ik het me goed herinner heeft Ben Lipsey wel op dat topic gereageerd, ergens aan het begin toen de wijziging werd aangekondigd en die heeft toen bevestigd dat de surplus boven een veelvoud van 300 gaat vervallen.

10. Hildo

Hildo Newbie

Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    8
    Ben heeft idd aan het begin gereageerd. Alleen staat er dat ze over denken. Niet dat het definitief is. Later heeft hij ook niet meer gereageerd en komen er meer verhalen die het zelfde zijn als de mail die ik terug kreeg. Maar uit meerdere kanalen (o.a. whatsapp support flying blue). Even kijken wat ik morgen terug krijg voor reactie. Dan ga ik ff rekenen of ik het verschil bij pas met Miles.

11. flyTOMe

flyTOMe Newbie

Leuk Bevonden:
    17
    Trofeepunten:
    8
    Re je eerste paragraaf - ik weet niet of dat is wat het impliceert. Ik denk hierbij aan mensen die tussen de 300 en 600xp, die vullen hun cap niet volledig op (hetgeen eerst gedaan wordt voordat je naar de pfl jaren gaat kijken - althans zoals ik het nu begrijp :) ). Maar goed, ik ben benieuwd wat voor feedback je krijgt! Ik vind het helemaal prima als het anders werkt dan wat ik denk…! :)

12. flyTOMe

flyTOMe Newbie

Leuk Bevonden:
    17
    Trofeepunten:
    8
    Het is mij zeker ook meer dan eens uitgelegd op de manier waarop het in die email aan jou beschreven is… dus we komen sowieso ook terug op het punt onduidelijke communicatie (en dat is jammer)

13. flyTOMe

flyTOMe Newbie

Leuk Bevonden:
    17
    Trofeepunten:
    8
    Het probleem met coulantie is overigens ook dat je het niet kunt maken dat mensen die klagen een extra pfl jaar krijgen en dat mensen die dat niet doen dat niet zouden krijgen (omdat die er 300 op de teller houden (aannemende dat ze meer dan 600 xp hebben)). Daarom reken ik net als jij niet op coulantie.

En sommige mensen willen dat extra pfl jaar overigens helemaal niet omdat ze liever 300xp in reserve houden (dus je kunt ook niet last minute het systeem veranderen en niet met veelvouden van 300 werken)

14. theflyingrobman

theflyingrobman Blue Tier

Leuk Bevonden:
    583
    Trofeepunten:
    123
    Correct, meneer Lipsey heeft dit destijds inderdaad gepost :eek:

XP-rules.png

Ambtenaruh en westi vinden dit leuk.
  15. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.102
    Trofeepunten:
    358
    De ene kant is het onlogischdat je niet effectief 3PFL jaren krijgt en 53XP in de surplus, aan de andere kant zal er inderdaad een groep zijn die graag de 300XP als buffer houdt en zo gemakkelijker de status kan behouden.

Er valt voor beide invalshoeken wat te zeggen natuurlijk. Voor mij persoonlijk een non issue, ik vlieg genoeg, maar kan mij voorstellen dat dit niet voor iedereen geldt en dat dan 300XP een hele opgave is.

16. flyTOMe

flyTOMe Newbie

Leuk Bevonden:
    17
    Trofeepunten:
    8
    Het beste zou denk ik zijn als iedereen zelf mag kiezen uit de twee opties. Dat voorkomt een hoop discussie en teleurstelling…

17. Ludwig

Ludwig Blue Tier

Leuk Bevonden:
    114
    Trofeepunten:
    33
    Ik ga binnenkort long haul boeken en hoef niet per se business. (Business via CDG zou me 2x15+36 XP opleveren). Als ik nu al weet dat ik die 102 XP toch kwijtraak dan hou ik die Euro’s liever. Dat kan toch niet FB’s bedoeling zijn?

18. flyTOMe

flyTOMe Newbie

Leuk Bevonden:
    17
    Trofeepunten:
    8
    Tja, misschien willen ze dat je de SAF ook nog koopt zodat je op een veelvoud van 300 uitkomt.. ;) all joking aside, het enige wat ik doe of gedaan heb is de tekst op de flying blue website interpreteren en ik kan het helaas echt maar op 1 manier lezen… geen xps laten vervallen is zeker eerlijker.. maar dan heb je misschien ook weer mensen die minder vliegen omdat ze een surplus van tegen die 300 aan willen houden (als buffer voor komende jaren) en daar dus niet over heen willen gaan…

19. flyTOMe

flyTOMe Newbie

Leuk Bevonden:
    17
    Trofeepunten:
    8
    En misschien heb je ook mensen die juist nog een extra vlucht in business gaan boeken om zo van bijv 800 xp op 900xp te komen (en op die manier geen 200xp te verliezen)… waar ze normaal misschien voor economy gekozen zouden hebben (of niet geboekt zouden hebben)

20. Ludwig

Ludwig Blue Tier

Leuk Bevonden:
    114
    Trofeepunten:
    33
    Ik heb e.e.a. nagelezen op FT (m.n. de sticky) en de timing waarop XP’s vervallen (pas bij herkwalificatie gedurende het overgangsjaar) maakt alles logischer.

Met mijn herkwalificatie op 30-9-2025 heb ik dus maximaal tijd om het surplus aan XP’s niet verloren te laten gaan. Pak van mijn hart :p

flyTOMe vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina