Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.272
    Trofeepunten:
    408
    Het aantal van 1x per kalenderjaar geboekt IBP is inderdaad correct en of passagiers op de jumpseats in de galleys mogen plaatsnemen bepaald het vliegend personeel inderdaad.

En technisch heb je inderdaad gelijk (hoor ik nu) dat de geboekte IBP niet gegarandeerd WBC is, maar in reguliere economy, maar je staat wel bovenaan de upgrade lijst, je weet vooraf al de loadfactoren dus als er geen incidenten zijn van uitval van vluchten kan je er vrij zeker van zijn waar je daadwerkelijk komt te zitten en je kan en mag je IBP boeking wijzigen.waardoor je de kans goed kunt 'manipuleren'.

De beschikbaarheid van IPB geboekt is trouwens best groot, uiteraard echt aan het begin van de zomervakantie en in de voorjaars, herfst of kerstvakanties zijn die beschikbare stoelen een stuk minder evenals bij evenementen, maar geboekt IBP is voor veel senior personeelsleden wel een hele fijne optie, zeker als je ook inzage hebt in de loadfactoren.

2. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.483
    Trofeepunten:
    558
    Is dat echt correct? Was er geen categorie, ik geloof de mensen die boven de 100.000 euro verdienden, die twee keer per jaar geboekt IPB kregen in de afgelopen vijf jaar?

3. r0n

r0n Newbie

Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    13
    Kan het niet direct terugvinden maar voor zover ik me kan herinneren is er tijdens COVID even een regeling geweest voor bepaalde functies, had echter niets met 100K te maken.
    Huidige IPB regeling geeft in ieder geval 1x per jaar aan.

4. Platinov

Platinov Newbie

Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    3
    Nee, is niet zo. Max. 1x per jaar, zelfs in de hoogste salarisschalen. En is dus ook niet WBC-gelinkt. Wel uiteraard een upgrade als WBC vrij is.

5. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.226
    Trofeepunten:
    223
    Samenwerking FB en Amazon stopt per 1 juli...

Bijgevoegde bestanden:

FlyingBlob vindt dit leuk.
  6. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.483
    Trofeepunten:
    558
    De vakbond lult maar wat dan

upload_2025-6-29_14-16-9.png

7. JRRM

JRRM Blue Tier

Leuk Bevonden:
    156
    Trofeepunten:
    33
    In mei ook een hoop IPB’ers op de KIX-AMS vlucht. Een oudere meneer in de economy had een kapotte stoel en gaf dit al voor vertrek aan. Werd niet op gereageerd want haast, haast, we moeten weg.

Vlucht tot en met de laatste stoel bezet. Stoel bleek niet te repareren met een scheve rugleuning die continue onderuit zakte. Één van de IPB’ers schoof door naar de cockpit. Andere IPB’er ging van economy naar business en de arme meneer met zijn kapotte stoel mocht 14 uur lang ergens anders zitten ver van zijn vrouw weg.

8. Oscar

Oscar Newbie

Leuk Bevonden:
    18
    Trofeepunten:
    8
    Nieuwe test voor een basic fare bij AF/KLM zonder handbagge koffer en zonder XP. link

9. FlyerR93

FlyerR93 Newbie

Leuk Bevonden:
    31
    Trofeepunten:
    18
    Ik vraag me dan altijd af of het tarief dan ook lager is of dat "Basic" het nieuwe "Light" is en alles zo weer duurder wordt...

Bijzonder overigens dat overstappers compleet buiten schot blijven (of eigenlijk ook weer niet zo vreemd...)

jvad, FlyingFonz en bernard vinden dit leuk.
  10. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.272
    Trofeepunten:
    408
    Ik zie het inderdaad, mocht je trouwens bijvoorbeeld een leg naar Antwerpen eraan plakken op de opgegeven bestemmingen, dan wordt het tarief goedkoper en krijg je wel gewoon XP.

Daarnaast ben ik benieuwd hoelang dit blijft bestaan, want naast dat dit een test is om te kijken of er hier meer geld valt te verdienen, is de EU ook bezig om standaard handbagage maten te realiseren die kosteloos mee moeten kunnen.
    Dus de test kan nog zo succesvol zijn, de EU kan met het daadwerkelijk doorvoeren van de wetgeving deze optie niet meer legaal maken.

FlyingFonz vindt dit leuk.
  11. WHM

WHM Blue Tier

Leuk Bevonden:
    350
    Trofeepunten:
    63
    Nee dit gedeelte klopt, en is onderdeel van het pakket voor pilotem waarover ze nog steeds steggelen

arjen05 vindt dit leuk.
  12. Oscar

Oscar Newbie

Leuk Bevonden:
    18
    Trofeepunten:
    8
    Blijft lastig met al die tariefsoorten maar heb een beetje zitten kijken naar prijzen voor en na de ingangsdatum en denk dat ten opzichte van het huidige Light tarief het nieuwe Basic iets goedkoper is en het nieuwe Light tarief iets duurder is.

13. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Ik ben bang dat het inderdaad simpelweg een opmaat is naar hogere prijzen voor hetzelfde. Het onderscheid tussen een Ryanair en KLM wordt hiermee wel nihil, behalve de prijs. Even chargerend dan, want bij Ryanair een bonusje binnenharken door handbagage af te keuren is ook wel een ding.

De enige reden dat ik nog KLM zou vliegen met deze use case is vanwege status en wanneer het zakelijk is. Dat zal dan ook een groot deel van de markt zijn, naast mensen die trouw aan blauw zijn.

14. Menno

Menno Silver Member

Leuk Bevonden:
    593
    Trofeepunten:
    123
    De vrienden van Travel-Dealz hebben de tarieven eens vergeleken. De nieuwe basic fare is vaak íets goedkoper dan de light fare, maar de light fare is in de meeste gevallen wel duurder geworden. Voor Platinum4Life kan die nieuwe bucket wel interessant zijn. https://travel-dealz.com/news/air-f...utm_medium=notification&utm_campaign=keywords

FlyingFonz en Ready2Board vinden dit leuk.
  15. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Verklaart dit niet dat tabelletje, dat een tijd geleden verscheen en heel snel weer verdween, waarin stond dat er voor Basic vluchten geen XP en Miles meer valt te verdienen?

Stel: AF-KLM IT was iets te voorbarig met posten? Het is wel heel toevallig dat er nu ‘ineens’ een Basic tarief is. En stel nog meer: FB Benefits gelden niet, anders kun je als Platinum for tarief boeken en als log twee koffers mee en een gratis stoel uitkiezen.

Puur speculeren, maar toch.

FlyingFonz vindt dit leuk.
  16. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Verklaart dit niet dat tabelletje, dat een tijd geleden verscheen en heel snel weer verdween, waarin stond dat er voor Basic vluchten geen XP en Miles meer valt te verdienen?

Stel: AF-KLM IT was iets te voorbarig met posten? Het is wel heel toevallig dat er nu ‘ineens’ een Basic tarief is. En stel nog meer: FB Benefits gelden niet, anders kun je als Platinum for tarief boeken en als log twee koffers mee en een gratis stoel uitkiezen.

Puur speculeren, maar toch.

17. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.272
    Trofeepunten:
    408
    Dit verklaart zeker het tabelletje, die is ergens klaar gezet en moest natuurlijk pas actief worden per 1 juli.

In het basis tarief valt overigens (in ieder geval hoe de 'test' nu wordt gestart) wel miles te verdienen maar geen xp, dus als je al platinum for life hebt, dan is dit niet eens een heel slecht tarief om te boeken.
    Maar voor de groep die status wil behalen of behouden, dan is het niet handig want je krijgt geen XP.

Maar zoals gezegd, doe er bijvoorbeeld een leg bij vanaf een andere bestemming, kan ook een treinsegement zijn, dan zijn de tarieven goedkoper over het algemeen en krijg je wel XP.

18. Menno

Menno Silver Member

Leuk Bevonden:
    593
    Trofeepunten:
    123
    Ik zie dit nu voorbij komen op LinkedIn. Niet gek dat een vlucht natuurlijk uitgevoerd wordt door een andere partij (Danwel German Airways of XYZ), maar AF én KL op één vlucht... Is dit ooit eerder voorgekomen?

Bijgevoegde bestanden:

19. TimH

TimH Blue Tier

Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    Eén van de dagelijkse vluchten naar JFK (en terug) zal met AF metal, met AF piloten maar KLM cabin crew worden uitgevoerd.

Blijkbaar heeft AF nog wat materieel staan en is het opgeven van een kostbaar AMS slot geen optie.

Overigens gaan KLM piloten ook binnenkort starten met de trainingen en het maken van uren op AF A350's.

Menno vindt dit leuk.
  20. Mark_85

Mark_85 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    327
    Trofeepunten:
    63
    Ik zag het ook voorbij komen in het boekingsproces bij KLM voor vluchten naar JFK, wordt aangegeven dat de vlucht wordt uitgevoerd door AF terwijl het een rechtstreekse vlucht is, inderdaad nog nooit eerder gezien.

Menno vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina