Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

  1. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.552
    Leuk Bevonden:
    3.580
    Trofeepunten:
    948
    Ik heb net de mail van FB ontvangen:

    Bovenal hoop ik dat dit bericht u in goede gezondheid bereikt. Op dit moment blijft reizen, en vliegen in het bijzonder, nog steeds lastig en daarom verlengen we de COVID-19-maatregelen voor onze Elite-deelnemers.

    Dat betekent dat u als deelnemer met een kwalificatieperiode die eindigt tussen maart en december 2021 nog een periode van uw niveau gebruik kunt maken. Daarbovenop behoudt u eventuele resterende XP die u aan het begin van uw huidige kwalificatieperiode had. Op die manier start u met dezelfde voorsprong als tijdens uw vorige kwalificatieperiode.

    We hopen dat deze maatregelen eventuele onzekerheden over uw Flying Blue-deelname wegnemen.

    Met vriendelijke groet,

    Frédéric Kahane
    SVP Customer Loyalty
     
    Thijsk en EvdP vinden dit leuk.
  2. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.552
    Leuk Bevonden:
    3.580
    Trofeepunten:
    948
    Zoals ik het lees zijn de resterende XP’s het “Surplus XP” dat per kwalificatiedatum in 2020 is bijgeschreven. Voor mij was dat 120 XP. Nice !!
     
    JosEnrafNonius, EvdP en lloydje33 vinden dit leuk.
  3. Arturas

    Arturas Blue Tier

    Berichten:
    102
    Leuk Bevonden:
    69
    Trofeepunten:
    28
    Voor de tweede keer wordt ik dus “genaaid”.... Mijn kwalificatie periode loopt tot augustus... In 2020 had ik platinum gehaald....en ook voor 2021 heb ik dankzij dubbele xp actie 330 xp gehaald.... Mensen die nog idd vliegen kunnen beter met andere maatschappijen vliegen ( als het goedkoper is)....
     
    Thijsk, EvdP, lloydje33 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. EvdP

    EvdP Blue Tier

    Berichten:
    173
    Leuk Bevonden:
    369
    Trofeepunten:
    63
    Voor mij ook goed! 441surplus en met werk niet mogen vliegen sinds maart vorig jaar.

    maar uiteraard wil ik het liefst gewoon kunnen vliegen..:)
     
    Carel1 vindt dit leuk.
  5. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    561
    Leuk Bevonden:
    1.105
    Trofeepunten:
    428
    Het is lastig om een algemene maatregel te bedenken, die alle leden blij zal maken. Er zullen altijd mensen zijn met een reispatroon, dat buiten de regeling zal vallen. Ik denk toch, dat deze maatregelen goed zijn voor het overgrote deel van de FB leden. Vanuit FB dus toch een slimme regeling, hoewel natuurlijk jammer voor degenen, die er niet gebaat bij zijn.

    Het tegenovergestelde verhaal geldt namelijk ook. Voor mij zou ik zonder dit niet alleen mijn Platinum status verliezen, maar dus ook mijn opgebouwde jaren voor P4L. Dan zou ik ook zeer hard mijn loyaliteit gaan overwegen met een StarAlliance hubluchthaven hier 10 minuten vandaan. Nu ga ik dus netjes Skyteam trouw blijven, als deze pandemie eindelijk een keer toelaat om het land te verlaten.
     
    Carel1, DirkOnTour en lloydje33 vinden dit leuk.
  6. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.726
    Leuk Bevonden:
    1.958
    Trofeepunten:
    298
    Mijn reden om met KLM te vliegen is vooral het netwerk met bijbehorende vliegtijden wat men kan aanbieden, en juist door de status wordt ik goed geholpen bij verstoringen.
    Dus switchen naar een andere maatschappij alleen omdat het goedkoper is om vervolgens op rij 19 op een middenstoel te belanden, nou mij niet gezien....

    Uiteraard speelt prijs wel een rol, vooral bij enkele reizen naar Istanbul dan is een Pegasus vanaf Düsseldorf vaak wel heel aantrekkelijk qua tarief.
     
    michiel1 vindt dit leuk.
  7. Pictor

    Pictor Blue Tier

    Berichten:
    218
    Leuk Bevonden:
    623
    Trofeepunten:
    123
    Aangezien wederom de mensen die wel vliegen benadeeld worden met betrekking tot de XP aanvulling, is het misschien voor diegenen een goede periode om vluchten met miles te betalen (voordat er een devaluatie komt)
     
    MoonJ, Carel1 en arjen05 vinden dit leuk.
  8. Morris

    Morris Newbie

    Berichten:
    39
    Leuk Bevonden:
    84
    Trofeepunten:
    18
    De discussie of je je surplus kwijtraakt of niet, is leuk en aardig. De vraag waar ik meer mee zit, bestaat KLM/AF over een jaar nog wel? Zonder een airline is die platinum, of gold, status niet zoveel waard toch?

    Ik kan me niet voorstellen dat een luchtvaartmaatschappij nog zo’n jaar overleefd, en een overheid kan er ook niet geld in blijven pompen zonder politieke of economische consequenties.

    Loyaliteit - vandaar ook de naam “loyaliteits programma’s” - gaat er wat mij betreft niet zozeer om of ik nog met een maatschappij vlieg zodra ik verzekerd ben van een bepaalde status.

    Het netwerk (bestemmingen en allianties) dat een maatschappij heeft, de frequentie van (directe) vluchten en tijdstippen, kwaliteit van service zijn voor mij belangrijkere factoren.

    Zolang ik in Nederland woon - en daarna ook - heb ik er belang bij dat KLM blijft bestaan, dus ik gun ze zodoende de omzet die ik voor ze genereer. En voor de status en bijkomende ‘perks’ maakt het mij niet zoveel uit waarmee ik vlieg, ik heb top tier status bij alle drie de grote allianties.
     
  9. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Precies wat ik ga doen. Baal eigenlijk dat ik nog een J ticket open heb staan naar Vegas bij DL/KL. Zou liever hem hebben geboekt bij OW, terugkijkend, gezien ik door een status match afgelopen jaar QR Gold ben geworden. Die 90XP van het J ticket naar Vegas heb ik niks aan, want zie mezelf niet nog 90 XP vliegen voor 31/12 om Gold te halen, en dat betekent dat die XP'tjes naar Silver zou gaan.... Voor het 3de jaar op rij. :confused:
    Wordt ondertussen wel een dure 'gratis' koffer zo...
     
    lloydje33 en petercs vinden dit leuk.
  10. Devilish

    Devilish Newbie

    Berichten:
    4
    Leuk Bevonden:
    15
    Trofeepunten:
    3
    Inmiddels is het gelukkig ook duidelijk geworden dat FB status en XP nog een jaar verlengd worden. Meest verstandige keuze die ze hadden kunnen maken.
     
    Bosbewoner vindt dit leuk.
  11. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.552
    Leuk Bevonden:
    3.580
    Trofeepunten:
    948
    Ik denk dat AF zeker zal blijven bestaan. De Franse overheid zal daar geld in blijven investeren. Desnoods wordt AF genationaliseerd.
     
    Thijsk, Bosbewoner en petercs vinden dit leuk.
  12. petercs

    petercs Blue Tier

    Berichten:
    122
    Leuk Bevonden:
    228
    Trofeepunten:
    43
    zo lastig is het niet denk ik. Het is fair als alle leden op het zelfde niveau zelfde aantal XP krijgen. Iemand die silver was krijgt 100, gold 180, platinum 300. Mensen die in het afgelopen jaar nauwelijks gevlogen zijn zijn dan happy omdat ze hun status behouden. Mensen die veel beloven zijn zijn ook happy, omdat ze een extraatje krijgen. Het is een fair system. Wat denken jullie?
     
    lloydje33 en Bosbewoner vinden dit leuk.
  13. DirkOnTour

    DirkOnTour Silver Member Premium Member

    Berichten:
    527
    Leuk Bevonden:
    602
    Trofeepunten:
    348
    Ik denk dat een "faire" oplossing niet mogelijk is. Wat de een fair vindt is voor de ander niet fair.
    dat is volgens mij wat nu ook feitelijk gebeurt, maar ik zie toch veel mensen klagen in de voorgaande posts.

    Uiteindelijk is het een programma wat wordt aangeboden door KLM/AF die dus ook de regels bepaald. Iedereen die de loyaltyprogramma's van luchtvaartmaatschappijen kent weet dat de spelregels tussentijds kunnen worden gewijzigd. Sometimes you win (dubbele XP, behoud status), sometimes you lose. Deelname is geheel vrijwillig;)
     
    lloydje33, Carel1, TimH en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. petercs

    petercs Blue Tier

    Berichten:
    122
    Leuk Bevonden:
    228
    Trofeepunten:
    43
    ik ben helemaal met je eens Dirk, gelukkig niemand dwingt ons in bijvoorbeeld Flying Blue deel te nemen ;). En ook eens dat we hebben helaas niet veel macht om de speelregels te bepalen.

    Maar we zijn op hier dit forum omdat we allemaal van de vliegindustrie houden en we best betrokken zijn. Plus we een sterke mening hebben erover. En helaas de industrie is in de grootste crisis ooit sinds een jaar nu, en de maatschappijen moeten naar de klanten luisteren en de programma's aantrekkelijker maken.

    Ben gewoon benieuwd: zou je het fair vinden voor elke lied 100/180/300 XPs te geven?
     
    lloydje33, DirkOnTour en Bosbewoner vinden dit leuk.
  15. Bosbewoner

    Bosbewoner Blue Tier

    Berichten:
    229
    Leuk Bevonden:
    289
    Trofeepunten:
    63
    Jouw oplossing lijkt me heel fair. Tegelijkertijd ben ik al blij dat er nu duidelijkheid is en dat de de meesten hiermee zijn geholpen.
     
    lloydje33, DirkOnTour, Carel1 en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. DirkOnTour

    DirkOnTour Silver Member Premium Member

    Berichten:
    527
    Leuk Bevonden:
    602
    Trofeepunten:
    348
    Zoals aangegeven is een faire oplossing niet mogelijk. Dus om antwoord te geven op je vraag: nee.

    In jouw aanpak worden mensen die wel (veilig) blijven vliegen bevoordeeld doordat ze versneld een hogere status kunnen halen (120 XP nodig voor platinum als je al goud bent want je krijgt 180 gratis).
    In de huidige aanpak van FB verliest niemand zijn status (en roll-over XP), wel is het behalen van een hogere status lastiger doordat men minder vliegt. Zoals een flink aantal mensen op dit forum aangeven vinden ze ook deze systematiek niet fair.
    Kortom een pareto optimale oplossing in deze crisis is denk ik niet mogelijk. Zolang mensen bevoordeeld worden, zullen anderen zich benadeeld voelen.

    Zou ik blij zijn met jouw oplossing? zeker!:D maar dat is wat anders dan fair
     
    jphorn en Carel1 vinden dit leuk.
  17. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    171
    Leuk Bevonden:
    69
    Trofeepunten:
    28
    Exact dit dacht ik dus ook ja. XP's voor een hoger niveau haal ik dit jaar toch niet waarschijnlijk tenzij het heel raar loopt, dus dan maar miles opmaken.
     
  18. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.107
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
  19. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    171
    Leuk Bevonden:
    69
    Trofeepunten:
    28
    Als je een US Resident bent dan zou ik 'm nemen. Maar zonder een US credit score ga je hem echt niet krijgen.

    Winkeliers betalen een hogere commissie aan VISA of MasterCard als je met een niet-EU kaart bij ze betaalt trouwens, daarom kunnen deze kaartpartijen aantrekkelijkere credit card deals aanbieden in het buitenland dan in Nederland of de EU.

    Ook is het buiten de thuismarkt van AF-KLM natuurlijk belangrijker om goede incentives te geven via zo'n kaart. Vaak heb je meer aan een kaart van een andere airline als je in de VS woont, dus een loyale klant is iets meer waard daar dan hier in NL.
     
    Carel1 en Ruut vinden dit leuk.
  20. Daeni

    Daeni Blue Tier

    Berichten:
    314
    Leuk Bevonden:
    756
    Trofeepunten:
    123
    Ik heb een paar jaar geleden bij Bank of America twee accounts geopened en meteen heb ik de Bank of America VISA Debit card gekreegen. Naar een jaar of zo heb ik dan de AF/KLM Mastercard angevraaged.

    Ik woon in Zwitserland en heb geen US paspoort of verblijfsvergunning, maar dan wel een US-Address bij familie.
    Heb de kaart nu 14 maanden en ben heel erg tevreeden. Meer miles door dat het 1.5/US$ is in plaates van 1.5/€
    Credit score heb ik niet gekregen omdat ik geen SSN of ITIN heb. Is ook beter zo, omdat Zwitserse Banken van wegens het gedoe met de IRS gouw je rekeining opzegen, als je in de VS moet belasting betalten.

    Ik kan inmiddels alles online regelen, maar de kaart(en) woorden altijd naar mijn US address gestuurt.

    Bij mij was de bonus 20‘000.

    Mijn NL-AmEx gebruik ik amper en heb die alleen nog vanwegens Platinum for two. In Zwitserland kost de NL-AmEx trouwens ook nog altijd 2.5% foreign exchange fee..... en bij de US Mastercard niet.
    Dus meer miles, geen kosten en groter acceptatie.....:cool:
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2021
    Thijsk, coenvh, ErwinLansing en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina