American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

1. noppie

noppie Blue Tier

Leuk Bevonden:
    96
    Trofeepunten:
    28
    Iemand ervaring met Loungebox on the go bij aankomst op Schiphol?

2. hollandje

hollandje Blue Tier

Leuk Bevonden:
    165
    Trofeepunten:
    43
    Volgens de voorwaarden van Amex niet toegestaan, zelf nog nooit gedaan. De 3x dat ik zo'n box gehaald hebt nooit een boarding pass hebben hoeven laten zien

noppie vindt dit leuk.
  3. Miya

Miya Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.977
    Trofeepunten:
    253
    Je kan altijd vragen, nee heb je, ja kun je krijgen.

noppie vindt dit leuk.
  4. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.398
    Trofeepunten:
    508
    Niet helemaal, want in de voorwaarden staat dat Amex zich het recht voorbehoudt om 20 euro in rekening te brengen als je meer pakketten afhaalt dan toegestaan, en elders in die voorwaarden staat dat je geen loungebox kunt afhalen bij aankomst of als je ook een "lounge" bezoekt (waarschijnlijk wordt hiermee priority pass bedoeld).
    Dat is niet ter beoordeling aan de medewerker van Grab & Fly maar aan Amex.

Gezien er zoals hierboven genoemd geen boarding pass gevraagd wordt, is er een kleine kans om 'gepakt' te worden.

Gewoon die vlucht niet met Amex betalen ;-)

noppie vindt dit leuk.
  5. hollandje

hollandje Blue Tier

Leuk Bevonden:
    165
    Trofeepunten:
    43
    Donderdag voor de 2de keer uit eten geweest in NL en vandaag het resterende krediet bijgeschreven gekregen. Gaat gelukkig lekker vlot :)

6. FlyingBlob

FlyingBlob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    630
    Trofeepunten:
    123
    Nog even een vakantie naar Athene geboekt voordat per 1 november het aantal Amex punten wordt verlaagd van 1,2 naar 1 per euro. Ik blijf er toch behoorlijk van balen. Het was namelijk een goede compensatie voor het 5:4 transfer 'tarief' naar Flying Blue points. Maar ja, we krijgen er wel een metalen gold card voor terug!

7. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    494
    Trofeepunten:
    63
    Maar 'weet' AMEX dan wanneer je je priority pass gebruikt voor loungetoegang op Schiphol? Is er een koppeling tussenbeide, omdat AMEX je lidmaatschap betaald? Idem voor Privium. Ben niet zo diep in de algemene voorwaarden gedoken, maar ik vraag mij af of dergelijke crosschecks zonder meer gemaakt kunnen/mogen worden :)

Zelf ook nog nooit een boardingpas hoeven laten zien. Laatste keer toen mijn vrouw meereisde, heb ik twee loungeboxes op een AMEX gekregen, de medewerker was niet geïnteresseerd toen ik vroeg of hij de andere kaart nog wilde zien. Dat verbaasde mij wel, eerlijk gezegd. Nu kan AMEX dat natuurlijk controleren dat ik een partnerkaart heb, maar AMEX weet niet of mijn vrouw daadwerkelijk meereist.

Overigens is de waarde van die loungeboxen op de kassa bij mij steeds EUR 12,50, als ik afreken met mijn AMEX :D

8. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.635
    Trofeepunten:
    428
    Bij die Grab & go kiosken vind ik het vaak zo'n chaos dat ik lekker doorloop zonder box te halen. Op zich wel zonde, maar om nou 10 minuten in een soort van rij te geen staan heb ik ook geen trek ik.

Ruut vindt dit leuk.
  9. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    494
    Trofeepunten:
    63
    Ligt eraan welke, hoor. Mijn ervaring is dat er hooguit twee mensen voor mij in de rij staan. Zeker met KLM binnen Europa, vind ik zo'n Loungebox beter dan het armoedige bammetje (of kokosmakroon) dat je van KLM krijgt :D

10. hollandje

hollandje Blue Tier

Leuk Bevonden:
    165
    Trofeepunten:
    43
    'S ochtends is het een chaos, vooral in de vroege morgen. Zelf ook meermaals gewoon langsgelopen zonder wat te halen :confused:

Op je platinum kaart kan je 2 Loungeboxes ophalen. Oftewel 2 op de hoofdkaart en 2 op de partner kaart voor een totaal van 4 ;)

Ikzelf gebruik wel gewoon de privium lounge en heb nog geen gezeik gehad met amex dat ik dat doe plus een box haal. Ik denk dat het meer te maken heeft met priority pass lounges

Dan1 vindt dit leuk.
  11. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    494
    Trofeepunten:
    63
    Balen! Mijn ervaring is toch echt anders, ook in de drukke zomermaanden was ik steeds zo aan de beurt.

Kijk, dit wist ik dan weer niet! Da's een goede tip. Dank! :D

Same here! Ben ik nog steeds benieuwd of AMEX bij PP controleert of je daadwerkelijk de lounge bezoekt en zo'n Loungebox scoort. Mijn aanname is dat, als ze dit doen, ze het waarschijnlijk alleen maar doen bij 'grootverbruikers' oid ;)

noppie vindt dit leuk.
  12. Robinho

Robinho Silver Member

Leuk Bevonden:
    341
    Trofeepunten:
    63
    Iemand een 'truukje' om de exacte opzegdatum van je Amex kaart te achterhalen?
    Even goed timen om mijn vrouw weer te referren ;-)
    Twijfel nu ook ineens of dat 1 jaar of 1,5 jaar is dat je geen member geweest mag zijn..:eek:

13. Bijzonderetickets

Bijzonderetickets Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.453
    Trofeepunten:
    483
    Ja, want alhoewel jij onbeperkt je PP pasje mag swipen voor 2 pax, voldoet AMEX een bedrag per lounge bezoek. Jij als gebruiker merkt het verschil niet, maar je hebt niet het onbeperkte abonnement zoals Priority Pass dat rechtstreeks aan de consument aanbiedt.

Bij Privium krijg je wel het abonnement inclusief onbeperkt lounge toegang en AMEX ziet dus niet hoeveel gebruik jij daar van maakt.

En verder zijn Algemene Voorwaarden er meestal voor die momenten dat je een discussie krijgt. Dus als op enig moment opvalt dat @Dan1 wekelijks 14 lounge boxen haalt en ook 14 keer Priority Pass per week gebruikt dan zou men even kunnen nagaan hoe dit zit.

ErwinLansing en Dan1 vinden dit leuk.
  14. hollandje

hollandje Blue Tier

Leuk Bevonden:
    165
    Trofeepunten:
    43
    1 jaar geen member :)

Robinho vindt dit leuk.
  15. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    494
    Trofeepunten:
    63
    Helder verhaal, dank! Gelukkig kom je die Aspire lounge toch niet in met je PP, dus de oplossing is vooral Privium en KLM Crown Lounge pakken en daar mijn Loungeboxen oppeuzelen o_O

Wat je zegt over de Algemene Voorwaarden is zeker waar en op zoveel situaties toepasbaar!

noppie vindt dit leuk.
  16. noppie

noppie Blue Tier

Leuk Bevonden:
    96
    Trofeepunten:
    28
    Wat is eigenlijk de meerwaarde van het nastreven van FB gold/platinum (boven silver) bij het hebben van reguliere AMEX platinum kaart? Je hebt dan immers al priority pass, privium en het extra stuk ruimbagage door FB silver status? Mis je naast sky priority en goedkopere stoel selectie nog andere voordelen? En is dat het überhaupt waard?

Dan1 vindt dit leuk.
  17. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.067
    Trofeepunten:
    223
    Platinum for 2 of meer XP's als je die nodig hebt?

noppie en Dan1 vinden dit leuk.
  18. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    494
    Trofeepunten:
    63
    Goed punt, echter heeft FB Gold natuurlijk ook voordelen op de luchthavens waarvandaan je weer terug naar NL vliegt. Als ik met mijn gezin vlieg, dan gebruiken we de PP voor lounges. Maar als ik alleen vlieg, dan kan ik ook op basis van mijn status de lounge in. En op vliegvelden met meerdere lounges, is het handig om verschillende manieren van toegang te hebben.

De nieuwe lounge in VIE, die veel gunstiger gelegen is voor Schengen vluchten, bijvoorbeeld, is alleen gratis toegankelijk met een Oostenrijkse AMEX Platinum, al krijg je dan weer wel korting met een elders uitgegeven Platinum kaart. PP werkt (nog) niet, maar met FB Gold heb je ook toegang. En dan heb je natuurlijk nog de bagagevoordelen :)

Laatst bewerkt: 25 okt 2022
    noppie en Ruut vinden dit leuk.
  19. MoonJ

MoonJ Silver Member

Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    143
    Iemand ervaring met hoe lang de transfer daadwerkelijk duurt van AMEX MR points naar BA Avios?

Nu QR recentelijk ook is overgestapt op Avios en je dat account kan linken met je BA account, kunnen nu dus ook MR's omgezet worden indirect naar Privilege Club. :)

20. Frankb

Frankb Blue Tier

Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Meestal binnen 1-2 dagen wel bijgeschreven en je kan het direct overzetten naar Qatar.

MoonJ vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina