American Express, automatische incasso

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door deeveej, 27 mei 2020.

  1. Boudewijn

    Boudewijn Blue Tier

    Berichten:
    198
    Leuk Bevonden:
    278
    Trofeepunten:
    63
    Als ik dit zo lees probeerde de topic starter hier vooral een slaatje uit te slaan. Goed dat Kifid hier niet ingetrapt is.
    Neemt niet weg dat Amex hier beter had moeten optreden, maar om 'gederfde inkomsten' en 'stress' te claimen. Ben blij dat ik met deze persoon geen zaken hoef te doen.
     
    FB020, Urbanjazz, MoonJ en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. deeveej

    deeveej Newbie

    Berichten:
    8
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    3
    Hi Boudewijn,

    De Telegraaf heeft het inderdaad mooi verwoord. Ik vond het grappig om te lezen, zelfspot kan immers geen kwaad.

    Echter kan ik me niet vinden in je bewering. Tijdens de procedure bij het Kifid is Amex uiteindelijk wel over de brug gekomen en heeft ze een prima voorstel gedaan ter compensatie. Dat heb ik echter afgewezen omdat het mij er om ging of Amex nu de Algemene Voorwaarden wel of niet correct heeft toegepast. Voor de volledige transparantie heb ik die communicatie hier bijgevoegd.

    Overigens heeft het Kifid de gederfde inkomsten niet toegekend omdat deze niet voldoende beargumenteerd waren. Daar hebben ze gelijk in en dat had ik dus anders moeten doen.

    Het hotel dat ik had geboekt voor deze reis was betaald met de betreffende AMEX kaart. Bij inchecken dient de kaart getoond te worden en wordt daar de borgstelling mee gedaan. Omdat de kaart dus geblokkeerd was, was ik in ieder geval bang dat ik niet in zou kunnen inchecken bij het hotel en met een geblokkeerde kaart is het boeken van een ander hotel op dat moment ook niet mogelijk. Ik hoop dat je zult begrijpen dat ik daar wel degelijk last van heb gehad en dat ik me daarover zorgen maakte tijdens mijn vliegreis van 17 uur.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Miya vindt dit leuk.
  3. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.287
    Leuk Bevonden:
    3.175
    Trofeepunten:
    483
    Zeker, best een lastige situatie. Maar om daarvoor een claim voor gederfde levensvreugde voor in te dienen zorgt eerder voor vermaak/ergernis dan dat dit serieus genomen wordt door juristen. Even vooraf laten checken door een advocaat is een goed idee in dit soort gevallen. Die had immatriële schade waarschijnlijk geschrapt en de direct geleden matriële schade waarschijnlijk (onderbouwd) hoger ingezet.

    Evengoed proficiat met het resultaat! Het is je goed recht om dit aan te kaarten. Resultaat zal waarschijnlijk zijn dat ze hun voorwaarden of beleid zullen aanpassen.
     
    FlyingDutchman87, Javadest, VinceG en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. deeveej

    deeveej Newbie

    Berichten:
    8
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    3
    Juist, dat denk ik ook en dat schept vervolgens voor zowel Amex als alle klanten duidelijkheid. Mission accomplished. :)
     
    Bjorn en Bijzonderetickets vinden dit leuk.
  5. Boudewijn

    Boudewijn Blue Tier

    Berichten:
    198
    Leuk Bevonden:
    278
    Trofeepunten:
    63
    Bedankt voor de uitleg. Ik snap dat het allemaal heel erg vervelend voor je was. Ik denk dat het erg goed was dat je duidelijkheid hebt willen scheppen.

    Maar ik blijf er bij dat het claimen van gederfde inkomsten en stress erg 'Amerikaans' is en vooral lijkt op uit te zijn op geld. Alleen al dat je dat zou proberen is voor mij voldoende om je niet serieus te nemen. Ik maak me ook wel eens zorgen, ik erger me ook wel eens aan dingen, maar ik ga geen gederfde inkomsten en stress claimen. Dat heet weerbaarheid en ja, daar hebben we flink te weinig van in Nederland. Het leven zit wel eens tegen, "shit happens". Maar daar dealen we gewoon mee.

    Overigens, dat Amex een voorstel deed staat daar m.i. los van. Een bedrijf als Amex heeft gewoon een potje voor het afkopen van fouten.
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2020
    Michel1, Carel1, Urbanjazz en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. deeveej

    deeveej Newbie

    Berichten:
    8
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    3
    Uiteraard staat het je vrij om dat te vinden. Gelukkig gaat het Kifid wat dat betreft niet uit van meningen, maar van de feiten die zijn voorgelegd en is zo tot een afgewogen beslissing gekomen.

    Dat Amex hier een potje voor heeft staat er inderdaad los van. Je bent van mening dat het mij te doen was om een bepaald bedrag uitgekeerd te krijgen. Daarbij heb ik aangegeven dat Amex wel degelijk een voorstel heeft gedaan, maar voor mij een uitspraak of de overeenkomst nu correct is nageleefd belangrijker was dan een eventuele vergoeding, immers had ik dan het aanbod wel geaccepteerd. Uit welk budget Amex dat betaald is irrelevant aan de discussie met betrekking tot mijn intenties.

    Weerbaar(heid) betekent het kunnen bieden van tegenstand / op een passende manier opkomen voor jezelf. Exact wat hier dus is gebeurt. Er is een situatie ontstaan waarbij ik van mening was dat dit niet correct is. Door mijn weerbaarheid ben ik dus voor mezelf opgekomen. Het Kifid heeft op basis van de gevoerde argumentatie deze uitspraak gedaan, met dit wat mij betreft uitstekende resultaat.
     
    FlyingDutchman87 vindt dit leuk.
  7. Boudewijn

    Boudewijn Blue Tier

    Berichten:
    198
    Leuk Bevonden:
    278
    Trofeepunten:
    63
    Inderdaad, dat je geen vergoeding krijgt voor gederfde inkomsten en stress. Het Kifid zit dus op mijn lijn. Bedankt voor de bevestiging.


    Je wil een vergoeding voor gederfde inkomsten en stress, en eist dit in een zaak bij het Kifid.
    Dus je eist geld met als doel om dat geld dan niet te krijgen? Beetje vreemde manier van redeneren. Die moet je me toch eens uitleggen.

    [knip]

    Weerbaarheid betekent ook dat je niet begint de stressen en de claimen als er eens een keer iets onverwachts of niet-leuks gebeurd. Dat gebrek aan weerbaarheid doel ik op. Het gebrek aan weerbaarheid dat je deed besluiten om een vergoeding voor gederfde inkomsten en stress te gaan eisen.

    De weerbaarheid om naar het Kifid te gaan omdat Amex je slecht behandeld heeft en daar niet voor wilde uitkomen: Goed gedaan.
     
    Javadest en DirkOnTour vinden dit leuk.
  8. deeveej

    deeveej Newbie

    Berichten:
    8
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    3
    Mijn inziens ligt dit iets genuanceerder, het Kifid heeft de gederfde inkomsten niet toegewezen omdat deze onvoldoende onderbouwd waren. Dat is inderdaad correct, had ik dat beter/anders aangepakt dan waren deze dus wellicht wel toegekend.

    Een eis is opgebouwd uit een primaire eis, secundaire eis, etc. Hier werd primair de nakoming van de overeenkomst geëist, secundair de directe kosten, vervolgens gederfde inkomsten, en stress. Ik zie vaak dat er meer wordt geëist / hoger wordt ingezet omdat en een uitspraak zelden alles wat toegekend. Deze strategie heb ik hier gevolgd.

    Bedankt. Ik ben in ieder geval tevreden met de uitspraak en het resultaat en wellicht dat andere klanten van Amex die per ongeluk hetzelfde meemaken er baat bij hebben en dan aan deze uitspraak kunnen refereren.
     
  9. Zr40

    Zr40 Newbie Premium Member

    Berichten:
    38
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    8
    Update: het werkt niet met de overstapservice. Of beter gezegd: de overstapservice werkt helemaal niet. Één incasso werd correct doorgestuurd, de rest werd geweigerd. Waaronder die van Amex. Of het probleem bij de oude bank ligt of bij de nieuwe, dat weet ik niet en kom ik vast ook nooit te weten.

    Wat betreft Amex, ik kon probleemloos telefonisch mijn rekeningnummer wijzigen. Ook goed dat ik had gebeld, want de medewerker zag twee rekeningnummers in het systeem en een daarvan herkende ik niet. Die is nu verwijderd.
     
  10. Urbanjazz

    Urbanjazz Silver Member

    Berichten:
    832
    Leuk Bevonden:
    2.566
    Trofeepunten:
    383
    De kans bestaat dat dit vanwege de buitenlandse bank komt. T-Mobile werd bij ons ook niet doorgesluisd. Het was een COBA rekening met NL ervoor, echter omdat de bank Duits is, werkte het niet. Ligt dus aan landelijk overstap-concept.
     
  11. Zr40

    Zr40 Newbie Premium Member

    Berichten:
    38
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    8
    Nee, ik bedoel dat er bij de bank iets is misgegaan. Incasso's mislukken (op die eerste na die wel was doorgestuurd) omdat de oude rekening inmiddels is opgeheven. De overstapservice zou volgens de voorwaarden gewoon moeten werken in die situatie, maar in mijn geval werkt het dus niet.

    COBA doet wel mee met de Overstapservice volgens https://www.overstapservice.nl/deelnemende-banken/ - dat het moederbedrijf Duits is maakt in deze niets uit.
     
  12. Urbanjazz

    Urbanjazz Silver Member

    Berichten:
    832
    Leuk Bevonden:
    2.566
    Trofeepunten:
    383
    vreemd, bij ons werkte het om die reden niet.
    En nog vreemder dat het bij jou helemaal niet werkt. Goed dat het snel is opgelost via het service team.
     
  13. Zr40

    Zr40 Newbie Premium Member

    Berichten:
    38
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    8
    Nouja zeg. Minuten nadat ik dit schreef verscheen de Amex incasso bij mijn nieuwe bank, via de overstapservice. Dus COBA werkt wel mee. Maar nu snap ik niets meer van mijn problemen met de overstapservice. o_O

    Ik had het al handmatig overgeboekt. Dat vind ik niet erg, de volgende maand vooruitbetalen is gelukkig geen probleem voor mij.
     

Deel Deze Pagina