American Express, automatische incasso

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door deeveej, 27 mei 2020.

  1. deeveej

    deeveej Newbie

    Berichten:
    8
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    3
    Graag deel ik het volgende. Bij mij is de automatische incasso van de American Express Gold Card een keer mislukt door onvoldoende saldo. Op vrijdagmiddag kreeg ik van American Express bericht dat de incasso niet geslaagd was en dat de kaart geblokkeerd is, terwijl de betalingstermijn van de rekening 30 dagen is. Extra vervelend omdat ik op zondag vertrok naar het buitenland voor mijn werk. Ik heb dan ook direct te betaling in orde gemaakt en aangegeven dat de blokkade van de kaart gehaald moet worden. American Express heeft dat niet direct gedaan. Vervolgens een klacht ingediend mij American Express zelf en kreeg daar geen bevredigend antwoord op.

    Ik heb er daarom voor gekozen mijn klacht in te dienen bij het Kifid om zo tot een oordeel te komen of het handelen van American Express correct is. Wat dat betreft heeft het Kifid een heldere uitspraak gedaan. American Express mag de kaart niet na het mislukken van de incasso blokkeren en het opschorten van de kaart is dan ook in strijd met de voorwaarden.

    Wellicht dat anderen die hetzelfde hebben meegemaakt hier hun voordeel mee kunnen doen. Volledige uitspraak van het Kifid is bijgevoegd bij deze post.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Thijsk, VinceG, TimH en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. emvi

    emvi Newbie

    Berichten:
    17
    Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    3
    Dank voor deze informatie. En dat op een forum waar regelmatig voor AMEX wordt gelobby-ed.

    Het is teleurstellend dat AMEX' verweer berust op een nogal onprofessionele interpretatie van de voorwaarden maar de commissie trapt daar gelukkig niet in.
    Is het nu duidelijk of/dat de betalings termijn "vóór de uiterste betaal-datum" geldt en niet beperkt is tot handmatige betalingen?
    Waarom incasseert AMEX altijd zo vroeg ? De reden aan mij gegeven "om de tijd te hebben zaken te corrigeren als het fout gaat".

    Ik heb een geval gehad met mijn internationale dollar kaart, maar daar lag de fout bij AMEX zelf (mis-communicatie met mijn bank) en de blokkade werd onmiddellijk opgeheven, met uitbundige excuses.
     
  3. Eloy

    Eloy Blue Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Sowieso is de klachtenafhandeling van AMEX ruk. Een klacht, ja leuk, sorry, geeft u toch nog wel altijd veel geld met de kaart uit, fijn! Zo gaat het een beetje. Wanneer zij fouten maken dan kun je nooit iets te gemoed zien, of een keer een paar puntjes als "fijn dat u nog klant bent". Dat vind ik bij veel bedrijven slecht maar zeker bij AMEX.

    Bovenstaand voorbeeld is een van de redenen dat ik elke maand zelf bepaal wanneer ik het bedrag over maak naar AMEX.
     
  4. DirkOnTour

    DirkOnTour Silver Member Premium Member

    Berichten:
    527
    Leuk Bevonden:
    602
    Trofeepunten:
    348
    Is inderdaad een beetje raar om na 1 keer mislukken van de incasso de card te blokkeren, maar als ik de uitspraak lees was duidelijk wanneer geincasseerd zou gaan worden en was er blijkbaar onvoldoende saldo. Dit laatste is volgens mij de verantwoordelijkheid van de consument.
    Ik vraag me af of AMEX meerdere keren heeft geprobeert om te incasseren, aangezien ze pas 14 dagen later (melding doen van het) blokkeren. Zo nee, dan zijn ze echt tekort geschoten.
     
  5. Ambtenaruh

    Ambtenaruh Silver Member

    Berichten:
    854
    Leuk Bevonden:
    1.712
    Trofeepunten:
    253
    Urbanjazz, Michel1, George1 en 9 anderen vinden dit leuk.
  6. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.351
    Leuk Bevonden:
    1.177
    Trofeepunten:
    223
    Dank voor de info. Ik was me er eigenlijk niet eens van bewust dat je 30 dagen de tijd hebt om te betalen. Ik heb vanaf de allereerste kaart met incasso betaald en dacht dat die 5-6 dagen na datum afschrift dus standaard was.

    Mss toch maar overzetten o phandmatig betalen dan.
     
  7. deeveej

    deeveej Newbie

    Berichten:
    8
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    3
    Bizar dat het door de Telegraaf is opgepikt!
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2020
  8. deeveej

    deeveej Newbie

    Berichten:
    8
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    3
    Zeker, en dat had ik helaas over het hoofd gezien. Ik heb de vordering van American Express ook nooit betwist of aangegeven niet in staat te kunnen zijn om die te voldoen en hem daarom direct voldaan en gevraagd de kaart weer te activeren. Dat wilde American Express niet doen, omdat ze naar haar oordeel correct heeft gehandeld. Ze gaven wel aan dat de blokkering te streng is geweest, maar dat dit binnen de overeenkomst gedaan mag worden. Daar kon ik mij niet in vinden.

    In de kern ging het erom, hoe zit het nu in de Algemene Voorwaarden genoemde betalingstermijn van 30 dagen en mag de kaart geblokkeerd worden als een incasso mislukt. De uitspraak is daar heel helder in. De betalingstermijn is 30 dagen, welke betaalmethode er wordt gekozen is daar niet op van invloed. Daarnaast is in strijd met de voorwaarden gehandeld en had de kaart niet geblokkeerd mogen worden na een mislukte incasso.
     
    Urbanjazz en DirkOnTour vinden dit leuk.
  9. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.840
    Leuk Bevonden:
    3.246
    Trofeepunten:
    508
    Amex en risicoanalyses.. we zullen nooit weten hoe die tot stand komen. Als je de achtergrond wil weten, i.p.v. het uit deze Kifid-uitspraak geschrapte (waarom?) verweer van Amex' advocaat, helpt alleen een AVG-verzoekje denk ik. Voor zover de variabelen van risicoanalyses al persoonsgegevens zijn.

    Dat Amex alle vrijheid heeft en neemt blijkt uit allerlei artikelen in de algemene voorwaarden. De recente toevoeging dat je de niet-zakelijke kaarten alleen nog als consument mag gebruiken en niet 'in de uitoefening van een beroep of bedrijf' is daar weer een voorbeeld van. Alles ter beoordeling aan Amex, maar ze mogen wel per direct eenzijdig je kaart opzeggen als je de voorwaarden schendt.

    Gewoon opzeggen mogen ze overigens altijd ('U en wij kunnen deze overeenkomst zonder opgaaf van redenen beëindigen'), dus als ze niet je kaart hadden geblokkeerd maar je hele rekening hadden opgezegd, had je waarschijnlijk nog bot gevangen bij Kifid ook.
     
    Urbanjazz vindt dit leuk.
  10. Urbanjazz

    Urbanjazz Silver Member

    Berichten:
    832
    Leuk Bevonden:
    2.566
    Trofeepunten:
    383
    Handmatig betalen mag zonder extra kosten. En je kunt dan zelfs de factuur datum aanpassen. Dit laatste kan volgens mij ook met automatische incasso. Overigens is de betaaltermijn minder dan 30 dagen. Volgens mij 21. De verwerking kost wel 2 - 3 dagen. Ook als je automatische incasso hebt kun je overigens tussendoor extra 'afbetalen' door een bedrag over te schrijven. Details staan volgens mij op je pdf factuur.
     
  11. jesse01

    jesse01 Blue Tier

    Berichten:
    141
    Leuk Bevonden:
    198
    Trofeepunten:
    43
    Hele interessante uitspraak dit, ik heb in het verleden ook wel is een akkefietje gehad met de automatische incasso van AMEX. Net te laat geld overgeboekt (buitenlandse rekening) waardoor AMEX op een leeg account probeerde te incasseren. Het kwam dan net één dag te laat aan. Dit is gewoon zaak van overmacht, en helemaal geen teken dat ik "in de financiële problemen zit" zoals je uit het KiFiD rapport opmaakt. AMEX toont alleen geen enkel begrip, ook al gaan alle andere betalingen wel altijd goed.

    Heb het daarna maar op handmatig gezet. Vind het ook onzin dat de betalingstermijn voor een automatisch incasso bijna 2 weken eerder is dan bij een handmatige overboeking.

    Leuk feitje verder: Door deze fout heb ik letterlijk 6 maanden moeten wachten totdat ik eindelijk een zakelijke card kon aanvragen. Er komt namelijk gelijk een vlaggetje achter je naam.

    Nee, ze incasseren maar één keer. De melding komt pas zo laat omdat de verweking van AMEX lang op zich laat wachten. Bij een handmatige betaling duurt het ook pas 3-4 (werk)dagen voordat het wordt geregistreerd. Erg frustrerend.
     
    DirkOnTour vindt dit leuk.
  12. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    937
    Trofeepunten:
    143
    Ik heb dit inderdaad ook één keer meegemaakt. Ik was aan het switchen van bankrekeningen en was vergeten dat de AI nog op de oude stond. Ze brengen je ook pas heel laat op de hoogte dat de automatisch incasso is mislukt en je kaart tijdelijk geblokkeerd is. Net toen ik een vlucht wilde boeken (die BUD-USA deal...).

    Sindsdien doe ik het ook handmatig. Kan zelf de factuurdatum bepalen en heb dan 21 dagen om te betalen, veel prettiger. Ook fijn dat ik het van twee verschillende bankrekeningen kan betalen i.p.v dat ik eerst het van 2 rekeningen bij 1 moet brengen, en dan naar AMEX.
     
  13. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.351
    Leuk Bevonden:
    1.177
    Trofeepunten:
    223
    Als je handmatig betaald, krijg je dan ook keurig een mailtje hoeveel je wanneer moet betalen?
    Die krijg ik nl nu met incasso, dus ik weet dat ik dan moet zorgen dat er genoeg saldo is op die datum (alhoewel ze altijd aangeven 12e of 13e en daadwerkelijk is de afschrijving 2-3 dagen later)
     
  14. Bjorn

    Bjorn Silver Member

    Berichten:
    530
    Leuk Bevonden:
    712
    Trofeepunten:
    123
    Sinds ik bunq gebruik zie ik elke incasso binnenkomen die ik handmatig kan goedkeuren. Mocht er om welke reden niet genoeg saldo op mijn amex-rekening staan, dan heb ik de tijd om dit op te lossen en daarna de incasso handmatig te accepteren.
     
  15. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.840
    Leuk Bevonden:
    3.246
    Trofeepunten:
    508
    Bij KNAB idem. Heb een automatische overboeking van betaal- naar spaarrekening bij een saldo boven 100 euro en mijn Amex incasso's (of DUO :)) zitten daarboven. Krijg altijd een pushbericht als die incasso eraankomt en dan kan ik mijn betaalrekening een beetje voeden voordat 'ie weer leeggehaald wordt door die incasso. KNAB probeer het 3 werkdagen voordat ze een seintje geven aan Amex dat het mislukt is, dus dat laatste heb ik nog nooit meegemaakt.
     
    Bjorn vindt dit leuk.
  16. Zr40

    Zr40 Newbie Premium Member

    Berichten:
    38
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    8
    Hoe gaat Amex trouwens om met incasso's wanneer je overstapt naar een andere bank middels de overstapservice? Gaat dat gewoon goed, of moet je ze bellen om het nieuwe rekeningnummer door te geven?
     
  17. Bjorn

    Bjorn Silver Member

    Berichten:
    530
    Leuk Bevonden:
    712
    Trofeepunten:
    123
    Overstapservice is toch bedoeld om betalingen/incasso's een jaar lang door te sturen naar nieuwe rekeningen. Binnen dit jaar heb je rustig de tijd om incasso's en andere instanties zelf te wijzigen. Vroeg of laat zul je dus bij AMEX je rekeningnummer moeten wijzigen.
     
  18. Zr40

    Zr40 Newbie Premium Member

    Berichten:
    38
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    8
    Overstapservice stuurt niet alleen betalingen door, het geeft daarnaast aan incassanten een seintje dat je rekeningnummer is veranderd. De meeste incassanten werken dan hun administratie bij en dan hoef je zelf niets te regelen. Sommigen negeren het seintje en daar moet je wel zelf achteraan.

    Iets meer context: bij mijn vorige bank was de verificatieincasso 'mislukt' - de cent was wel afgeschreven, maar volgens Amex was de incasso geweigerd door mijn bank. Ze konden het nogmaals proberen, met een verhaal dat dat wel maar eenmalig per zes maanden mogelijk is. Zo gedaan, tweede poging is wel gelukt.

    Nu ben ik om andere redenen ontevreden geworden over mijn oude bank. Dus, overstappen naar een andere bank. Maar dit gebeurt nog binnen deze periode van zes maanden. Vandaar mijn vraag hoe Amex hier mee om gaat :)
     
  19. Urbanjazz

    Urbanjazz Silver Member

    Berichten:
    832
    Leuk Bevonden:
    2.566
    Trofeepunten:
    383
    Idem bij de Rabobank.
    Je kunt ook bedrijven (die al ooit geïncasseerd hebben) voor altijd blokkeren en ook weer ongedaan maken.
    Daarnaast kun je EU landen op een black / white list plaatsen. Mocht je dus je saldo minder vaak controleren en jezelf willen beschermen is dat een ideale oplossing.
     
  20. Urbanjazz

    Urbanjazz Silver Member

    Berichten:
    832
    Leuk Bevonden:
    2.566
    Trofeepunten:
    383
    Je krijgt sowieso de e-mail met de melding dat de nieuwe factuur er is. En wanneer die betaald moet zijn. Wanneer je welk bedrag betaald moet hebben staat ook in de app / online. Daarnaast krijg je +/- 5 dagen voor diezelfde datum nog een reminder.
     

Deel Deze Pagina