Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Thai Airways, de nationale luchtvaartmaatschappij van Thailand, vliegt op diverse bestemmingen in Europa, waaronder op Brussel en Frankfurt. Mijn oog viel op de middagvlucht vanuit Frankfurt, want deze wordt uitgevoerd met de Airbus A380, het grootste passagiersvliegtuig. Vertrek om 14.45 uur en aankomst de volgende ochtend om 6.25 uur lokale tijd in Bangkok.
Ik had nog niet eerder met dit type vliegtuig gevlogen en aangezien deze was voorzien van de nieuwste business class leek het mij een goede reden deze eens uit te proberen…
De luchthaven van Frankfurt is uiteraard vanuit Amsterdam of Brussel goed te bereiken met korte vlucht, maar de ICE hogesnelheidstrein is ook een goede optie. Vanaf het station Frankfurt-Flughafen loop je zo de terminal in, hoewel het wel iets verder lopen is dan op Schiphol.
De noodzakelijke stappen inchecken – securitycheck – paspoortcontrole gingen snel en efficiënt. Ik had nog zo’n anderhalf uur voordat het boarding time was, dus genoeg tijd om te relaxen.
Senator Lounge
Tegenover gate B42 is een Lufthansa Senator ‘Lights’ Lounge. Een grote en qua design een mooie lounge. Zo midden op de dag was het rustig en dus geen probleem om een plekje te vinden. Naast het uitgebreide buffet is er een bar waar een medewerker op verzoek drankjes verzorgt, zoals een speciale koffie of een cocktail. Al met al een aangename plek om nog even wat tijd door te brengen.
Boarden
De vlucht was op tijd en stond aan gate B46, vlakbij de lounge dus. Er stond al een behoorlijke mensenmassa bij de gate, maar er was een aparte priority boarding voor first-/ business class en Star Alliance Gold en dit werkte prima.
De business class cabine
Wat mij als eerste opviel, was hoe groot deze business class was: 60 stoelen! Deze stoelen zijn verdeeld over twee compatimenten: een cabine met 48 stoelen en nog een kleine cabine erachter met maar 12 stoelen. Dit achterste deel geeft misschien een meer knus gevoel, maar direct hierachter zit nog een gedeelte economy class.
Voor zover ik kon zien, waren de meeste stoelen ook bezet. En daarbij dan ook een soort van nadeel: je bent als business class passagier gewoon één van de 60 waardoor de service aan boord wat mij betreft wat minder exclusief voelde.
Indeling van de cabine
De stoelen in de business class zijn ingedeeld als 1-2-1, maar het aardige is dat deze verspringen. Mijn stoel was 23A direct bij het raam, met een paneel tussen de stoel en het gangpad, dat daarom maximale privacy geeft. Onder de ramen zijn ruime opbergvakken, waar met gemak laptop, boeken en dergelijke binnen handbereik zijn.
De stoel voor mij (22B) had een paneel langs het raam en lag dus direct aan het gangpad. Aan het stoelnummer is dus te herkennen of de stoel direct aan het raam ligt (stoelen A en K), of aan de kant van het gangpad liggen (stoelen B en J).
Datzelfde geldt voor de middenstoelen: de ene rij heeft twee stoelen direct naast elkaar met de panelen aan de buitenzijde (‘honeymoon seats’). Dit zijn de stoelnummers E en F.
Bij de volgende rij liggen de stoelen direct aan het gangpad (stoelen D en G).
Omdat het gangpad vrij smal is, zou ik altijd bij de stoelselectie kiezen voor een echte raamplaats bij alleen reizen, of voor de ‘honeymoon seats’ bij reizen met z’n tweeën. Stoelnummers 11D en 11G zijn wat mij betreft de slechtste stoelen die je kunt hebben: deze bevinden zich op de eerste rij direct aan het gangpad en bij de toiletten… Check een website zoals www.seatguru.com dan ook om een goede stoelkeuze te maken, indien mogelijk.
De stoel
De stoel kan door middel van het bedieningspaneel in diverse standen gezet worden, eventueel met massagefunctie. En om te slapen kan de stoel helemaal plat, zodat er een bed gecreëerd wordt. Ik kan me voorstellen dat voor mensen die nogal breed zijn dit wat krap kan aanvoelen, maar ik heb hier geen last van gehad.
Bij de stoel lag een in plastic verpakte deken klaar en een chique Borghese toilettasje met onder andere sokken, tandenborstel en mondwater.
Het entertainmentsysteem was prima. Een groot scherm dat gemakkelijk te bedienen is met een ruim aanbod aan films, spelletjes en dergelijke.
Op de plattegrond waar te zien is waar het vliegtuig zich bevindt, was een lijn van de vliegroute getrokken, die nota bene precies over zuidoost Oekraïne ging. Een paar dagen voor deze vlucht is daar vlucht MH17 uit de lucht geschoten. Kennelijk stond dit nog zo geprogrammeerd, want de daadwerkelijke route verliep via Roemenië en Turkije.
Wat ik leuk vond, is dat het beeld van een camera op het scherm te krijgen is die ergens bovenop de staart van het vliegtuig zit. Hierdoor zie je het vliegtuig van de bovenzijde!
De catering
Direct na het instappen werden er drankjes door de crew verstrekt en ik begon maar eens met een glaasje champagne. Ook werden al direct de menukaarten uitgedeeld en al snel kwam een stewardess de bestelling opnemen, zodat men de maaltijden kon voorbereiden.
De eerste rondgang was een snackje in de vorm van een satéstokje, gevolgd door het voorgerecht dat onder andere bestond uit kippenborst en salade. Het gerecht was mooi opgemaakt en smaakte heerlijk.
Voor het hoofdgerecht kon er uit vier opties gekozen worden en ik koos voor de ‘Beef Massaman Curry’.
Het schaaltje met het voorgerecht erop werd weggehaald en hier kwam het hoofdgerecht voor in de plaats. Het smaakte goed, maar echt bijzonder was deze maaltijd niet. Het had ook prima een standaard maaltijd in de economy class kunnen zijn.
Het dessert werd geserveerd in de vorm van diverse soorten fruit en kaas. Een glaasje Port smaakte hier dan ook prima bij!
Tot slot werd koffie en thee geserveerd met een brownie. Ik koos voor een kop koffie met een glaasje cognac erbij.
Na de maaltijd werd in de cabine het licht gedoofd, zodat degenen die wilden slapen wat nachtrust konden gaan pakken.
Het leek erop alsof de crew met siësta was gegaan. Er werden nog flesjes water uitgedeeld, maar er werden geen drankjes meer geserveerd en er was niemand meer te zien. Ook in de galley stonden geen drankjes klaar (voor zover ik kon zien), maar uiteraard kon er op verzoek een drankje gekregen worden.
Slapen
Nadat ik een film had gekeken, probeerde ik wat te gaan slapen, aangezien de aankomst in Bangkok rond half zeven in de ochtend zou zijn. Qua timing is deze vlucht niet de meest ideale. Aangezien het in Bangkok vijf uur later is, begint de nacht dus ook vijf uur eerder. Dus wat is het dan heerlijk als de stoel omgetoverd kan worden tot een plat bed! Het lag dan ook prima en zoals gezegd, had mijn stoel heel veel privacy, waardoor je bijna in je eigen ‘cabine’ ligt.
Op een gegeven moment zag ik dat het nog maar een uur of twee zou zijn tot de landing in Bangkok. Het had van mij nog wel wat langer mogen duren, want ik lag prima. Dat is dus een goed teken. Het ontbijt zou binnen niet al te lange tijd worden geserveerd. En inderdaad, niet lang daarna ging de verlichting aan en ontwaakte de cabine.
Ook buiten begon het licht te worden en het is dan ook een prachtig gezicht als je de zon langzaam op ziet komen!
Voor het ontbijt was er de keuze tussen pannenkoekjes met spek of omelet, voorafgegaan door een bordje fruit, een bakje vruchtenyoghurt en er was een rondgang met diverse soorten broodjes.
Ik koos voor de pannenkoekjes met spek. Door het vreemde tijdstip had ik niet zo’n trek, maar het smaakte allemaal prima.
We naderden Bangkok. De landing ging gladjes en het was dan ook leuk om op het scherm de camera te selecteren op de staart van het vliegtuig!
Conclusie:
Thai Airways heeft met hun nieuwe business class in de A380 een prima product. De stoel is heel fijn, kan helemaal plat, is prima om op te slapen en geeft veel privacy. Maar hierbij is het wel belangrijk om van tevoren de juiste stoel te kiezen. De catering was goed, al had ik er niet een ‘wow-gevoel’ bij. De crew was tussen de avondmaaltijd en het ontbijt min of meer onzichtbaar. Het exclusieve karakter van de business class is door de grootte van de cabine wat naar de achtergrond verdwenen, maar al met al een zeer aangename manier om een lange afstand zoals naar Bangkok te overbruggen!
Geef een reactie