Novotel Taipei Taoyuan Airport7 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Tijdens mijn mileage run naar Taiwan (klik) van afgelopen maand zou ik ’s avonds laat aankomen op de internationale Taoyuan-luchthaven van Taipei en de volgende ochtend vroeg zou ik daar weer vertrekken. Tijdens mijn eerdere bezoeken aan de Taiwanese hoofdstad had ik telkens de bus of de trein gepakt naar het centrum, maar -zeker tijdens de ochtendspits- kan deze rit nog wel eens ruim anderhalf uur duren. Voor mijn korte, nachtelijke overstap deze keer had ik er dan ook voor gekozen om een overnachting te boeken op de luchthaven zelf.

Na een snelle zoekopdracht op internet had ik gezien dat er in de terminals van de luchthaven zelf geen hotel te vinden was, maar dat er op het terrein van de luchthaven wel een Novotel was: het Novotel Taipei Taoyuan International Airport. Toevallig viel mijn verblijf samen met een Accor flash sale waar ik als Accor Le Club elitemember toegang tot had en kon ik de kamer met maar liefst 50% korting boeken. Ondanks de korting was het verblijf nog steeds redelijk prijzig, maar het was goedkoper om op het vliegveld te blijven dan wanneer ik op en neer naar de stad zou moeten – het gemak nog niet eens meegerekend!

Na mijn vlucht vanuit Bangkok landde ik in de loop van de avond op de Taoyuan-luchthaven van Taipei. Langs de gates snelde ik mij naar de paspoortcontrole – waar een flinke rij stond! Ik nam plaats in de rij en stukje voor beetje schoof ik op richting de Taiwanese grens. Toevallig zag ik een advertentie voor de beroemde Hello Kitty-vluchten van EVA Air, die ik een tijdje geleden heb mogen uitproberen (klik voor de review).

EVA Air Hello Kitty
Hello Kitty!

Na een halfuurtje wachten, was ik door de paspoortcontrole. Ik kon de bagagebanden meteen voorbij lopen omdat ik alleen met handbagage reisde en voorbij de douane stond een man met een bordje van het Novotel Taipei Taoyuan Airport op me te wachten. Ik liep naar hem toe en hij bracht me meteen naar de shuttle die gelijk achter de schuifdeuren van de luchthaven stond te wachten. Een kort ritje later kwam ik aan bij het hotel – gelegen op het businesspark midden op het vliegveld (tussen de twee startbanen in) en gelijk tegenover het hoofdkantoor van EVA Air. Het stortregende ondertussen, dus ik rende gelijk naar binnen.

De lobby van het hotel was modern, maar een beetje ‘steriel’ naar mijn smaak. Het scheelde dat er in de bar van het hotel een bandje live muziek maakte – dat compenseerde wat voor de steriele stijl.

De lobby van het Novotel Taipei Taoyuan Airport

Ik liep naar de receptie toe en ik werd meteen geholpen door een vriendelijke dame met een brede glimlach. Heel efficiënt checkte ze mij in en binnen 2 minuten had ik een kamersleutel in mijn hand: ‘We hebben u een upgrade gegeven naar een Executive Room!’. Ze legde uit dat ik als Accor Platinum member ook gratis ontbijt zou krijgen, waarbij ik kon kiezen tussen een ontbijt in de Executive Lounge en het restaurant. ‘Het ontbijt in het restaurant is veel lekkerder en uitgebreider – dus dat zou ik kiezen als ik u was!’. Moe van mijn vlucht nam ik de lift naar de bovenste verdieping van het hotel en daar ging ik mijn kamer binnen.

De kamer was verrassend klein – zeker voor een Executive Room. In de kamer stond een groot tweepersoonsbed, een klein bureautje tegen de muur en een sofa – met daarop een reusachtige pandabeerknuffel!

De Executive Room

Mijn aandacht was natuurlijk meteen getrokken door de grote knuffel, dus daar rende ik meteen naar toe. Het was een grote, zachte knuffel met een t-shirt van het Novotel Taipei Taoyuan Airport aan – erg leuk!

Door mijn enthousiasme over de pandabeer zag ik in eerste instantie over het hoofd dat er kennelijk aan een turndownservice gedaan was – dat vind ik altijd een leuk extra gebaar in een hotel:

Turndown service

Verder stond er op het bureau ook een klein fruitbordje klaar en daarbij een voucher voor 500 Taiwanese dollar (ongeveer 15 euro) korting in de spa en een voucher voor 2 welkomstdrankjes in de lobbybar:

Welkomstcadeautje voor een Platinum member: fruitbordje, voucher voor 2 drankjes en 15 euro korting in de spa

Naast het bureau was een kast met daarin een koffiezetapparaat, een waterkoker en een minibar:

Koffie, thee en minibar

Verder was er uiteraard ook een badkamer. Die was wat aan de kleine kant, maar wel met alles wat je nodig had: een regendouche met extra douchekop, een wasbak en een toilet. Opvallend was dat de wand tussen de slaapkamer en de badkamer met één druk op de knop van doorzichtig naar ondoorzichtig kon worden omgezet – erg modern!

De kleine, maar functionele badkamer

Omdat ik een voucher voor twee drankjes had gekregen, besloot ik nog even terug naar beneden te gaan en ze in de lobbybar in te wisselen. De lobbybar was vrij gezellig met livemuziek en er zaten nog flink wat mensen zo laat op de avond.

De lobbybar van het Novotel Taipei Taoyuan Airport

Ik bestelde een biertje en dat werd geserveerd met een schaaltje vliegtuigzoutjes – een leuk detail voor een airporthotel!

Biertje met vliegtuigzoutjes

Na mijn welkomstdrankjes ging ik naar bed en de volgende morgen werd ik stipt op het afgesproken tijdstip wakker gemaakt door een telefoontje van de receptie. Ik sprong onder de douche en ging naar het ontbijt – klaar voor de lange terugvlucht via Bangkok naar Amsterdam. Op weg naar het ontbijt liep ik even langs de Executive Lounge, die er modern uitzag:

Executive Lounge

Het was jammer dat het zo mistig was, anders had je vanuit de lounge waarschijnlijk een mooi uitzicht gehad op de vertrekkende vliegtuigen – gezien het Novotel Taipei Taoyuan Airport midden tussen de twee startbanen ligt.

Ik nam de lift naar beneden en ging naar het restaurant op de begane grond om te ontbijten. Bij het inchecken was er niets te veel gezegd: het ontbijtbuffet was enorm met veel Westerse en Aziatische opties. Er stonden wel 10 verschillende koks achter allerlei kookstations verse gerechten te bereiden wanneer je erom vroeg – alles van ontzettend goede kwaliteit!

Novotel Taipei Taoyuan Airport
Een deel van het ontbijtbuffet

Ik at even snel een ontbijtje en vervolgens gaf ik mijn sleutel af bij de receptie en stapte ik in een shuttle terug naar de luchthaven. Het leek of de shuttles af en aan reden: het was dus niet nodig om te wachten en nog geen 5 minuten nadat ik mijn kamersleutel afgaf, stond ik al bij de incheckbalie van EVA Air om mijn boardingpass naar Bangkok in ontvangst te nemen.

Conclusie

Het Novotel Taipei Taoyuan Airport was ideaal voor mijn (korte) overnachting tussen mijn twee vluchten door: het hotel ligt weliswaar niet meteen in de terminal, maar in minder dan 5 minuten rijden met de gratishotelshuttle zit je al in het hotel vanaf de luchthaven. De service van het hotel was erg goed: iedereen was ontzettend vriendelijk en als Accor Platinum member word je goed in de watten gelegd: ik kreeg een upgrade, 2 gratis drankjes, een kortingsvoucher voor de spa, loungetoegang en ontbijt. Het was erg jammer dat ik maar een aantal uur in het hotel was – daarom heb ik geen gebruik kunnen maken van de verdere faciliteiten van het hotel. Het hotel is aan de prijzige kant, maar als je een leuke deal kunt krijgen is het zeker de moeite waard om in het Novotel Taipei Taoyuan Airport te verblijven.

Benieuwd naar het vervolg van mijn mileage run? Je leest het hier (klik)!