Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Turkish Airlines wil een bedrag van € 300 miljoen neerleggen voor een belang in Air Europa. Dit zou Turkish Airlines een aandeel van zo’n 25% in de Spaanse maatschappij geven. Het goedkeuringsproces in zowel Turkije als Spanje gaat nu starten. Men verwacht echter dat er nog zeker een jaar nodig is om de overname van de aandelen definitief te maken. En voor de liefhebbers: TAP Air Portugal staat ook nog te koop.
Veel interesse in een belang in Air Europa
Al langere tijd is Air Europa op zoek naar een investeerder. Meerdere airlines toonden al interesse. Air France-KLM en Lufthansa deden eerder ook al een bod, maar zonder succes. Dit heeft onder meer te maken met het feit dat de Europese mededingingsautoriteiten niet te veel macht willen geven aan een kleine groep airlines. AF-KLM en Lufthansa hebben namelijk al een groot marktaandeel in Europa. Ook Etihad toonde interesse, maar ging niet over tot verdere onderhandeling.
Turkish Airlines heeft nu wel een overeenkomst met de Spanjaarden gesloten. Hiermee is zo’n € 300 miljoen euro gemoeid. Dit bedrag geeft Turkish Airlines een aandeel van 25-27%. Alles alles doorgaat dan kunnen beide maatschappijen meer gaan samenwerken. Bijvoorbeeld op het gebied van codeshare en loyalty.
Air Europa is om meerdere redenen interessant voor Turkish Airlines. Allereerst wil Turkije meer toeristen aantrekken. En een sterkere verbinding met Zuid-Europa zal daar zeker aan bijdragen. Daarnaast willen de Turken het netwerk naar Zuid-Amerika vergroten. En daar kan Air Europa een belangrijke rol in spelen. Air Europa heeft namelijk relatief veel verbindingen met Zuid-Amerikaanse landen.

TAP Air Portugal ook in de etalage
Overigens gaat de strijd om overnames gewoon verder. TAP Air Portugal staat namelijk ook ‘te koop’. Air France-KLM, Lufthansa en IAG hebben daar wel ogen naar. De privatisatie van de Portugese maatschappij is weer een kans voor verdere uitbreiding van bestaande maatschappijen. Geïnteresseerde partijen hebben nog tot zaterdag 22 november 2025 om een bod uit te brengen.
Redenen om een bod te doen op TAP zijn vergelijkbaar met de situatie van Air Europa. TAP heeft namelijk ook een interessant netwerk met vooral Zuid-Amerika en dan met name Brazilië. Dit zijn groeimarkten voor Europese maatschappijen. Air France-KLM viste tot dusver steeds achter het net, met uitzondering van de succesvolle investering in SAS.
Bron omslagfoto: Air Europa / Bron foto in artikel: InsideFlyer






Geef een reactie