Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het aantal stillere vliegtuigen op luchthaven Schiphol is de afgelopen jaren steeds meer toegenomen. Dit komt onder meer door de invoer van de havengelden. De afgelopen jaren bleef de Inspectie voor Leefomgeving en Transport de regels voor geluidsoverlast op Schiphol oprekken.
Stillere vliegtuigen op Schiphol
Het toenemende aantal vliegtuigen met minder geluidsoverlast op Schiphol is uiteraard een vanzelfsprekend iets. Nieuwe vliegtuigen zijn nu eenmaal stiller dan oude vliegtuigen. Daarnaast wordt het gebruik van stillere vliegtuigen aangewakkerd. Dit gebeurt namelijk aan de hand van de havengelden die maatschappijen moeten betalen. Hoe stiller het vliegtuig, hoe minder havengelden ze moeten betalen. Sinds 1 april 2025 gelden er daarnaast nieuwe havengelden op Schiphol. Uit de cijfers van dit jaar blijkt dat het aantal stillere vliegtuigen ten opzichte van vorig jaar is gestegen van 23% naar 33%. Dat is natuurlijk een hele mooie ontwikkeling.

Luchtvaartmaatschappijen kiezen volgens Pieter van Oord, CEO van Schiphol, vooral ’s nachts voor stille vliegtuigen. Dit is natuurlijk een logische keuze om zo weinig mogelijk geluidsoverlast te veroorzaken.
Komende jaren
Volgens van Oord zet deze trend zich de komende jaren verder door. Luchtvaartmaatschappijen kiezen namelijk volgens hem steeds meer voor vliegtuigen met minder geluidsoverlast. De afgelopen jaren zagen we namelijk veel maatschappijen afscheid nemen van o.a. de Airbus A340, Boeing 747 en Boeing 757. Veel van deze toestellen werden vervangen door o.a. de Airbus A321XLR, Airbus A350 en Boeing 787 Dreamliners. Omdat deze trend zich blijft doorzetten verwacht Schiphol over de periode van 1 november 2025 tot 1 november 2026 een blijvend toenemend aantal stillere vliegtuigen te verwelkomen.
Uitgelichte afbeelding: InsideFlyer – Marco






Geef een reactie