Schiphol lanceert nieuwe merkuitstraling3 min leestijd

Ingang Schiphol Plaza

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Deze week heeft Schiphol een nieuwe merkuitstraling gelanceerd. De luchthaven wil onder meer de IATA-code AMS beter naar voren laten komen. De nieuwe huisstijl is ontworpen om rust en overzicht uit te stralen. Schiphol werkt de komende maanden aan de infasering van de nieuwe uitingen. Het nieuwe logo is sinds kort al zichtbaar op het gebouw van Schiphol Plaza.  

Today is the day 

Met de nieuwe slogan ‘Today is the day’ wil Schiphol laten zien dat elke dag in het teken staat van de reiziger. Of je nu vertrekt, aankomt of iemand ophaalt, elk moment moet bijzonder zijn. Schiphol wil dat de reis altijd goed verloopt. Daar hangt overigens ook een steeds hoger prijskaartje aan. Home carrier KLM klaagt al jaren dat de havengelden te hoog zijn. En de verhoging van de vliegtaks gaat natuurlijk ook niet helpen om Schiphol aantrekkelijker te maken. Alhoewel Schiphol ook weinig aan de belastingplannen van de overheid kan doen natuurlijk. 

Schiphol nieuwe merkuitstraling

De nieuwe uitstraling is vanaf deze week al zichtbaar op Schiphol Plaza, de aankomsthallen, bij de elektrische bussen en Privium Lounges. Ook is het nieuwe logo al te zien op website en de Schiphol app. Dit najaar volgen de gevels van de vertrekhallen. En vanaf volgend jaar wordt de vernieuwde identiteit stapsgewijs doorgevoerd in de rest van de luchthaven.

Nieuw Schiphol logo

De meest opvallende verandering is het nieuwe logo. Het logo bevat nu de IATA-code AMS. Hiermee wil Schiphol de internationale herkenbaarheid vergroten. Iets wat ook bij veel Amerikaanse vliegvelden gebruikelijk is. Verder is de oranje cirkel een verwijzing naar Nederland. De cirkel moet ook een verbindend element voorstellen. 

Schiphol nieuwe merkuitstraling

Top 3 van Europa

Schiphol wil de komende jaren weer tot de top 3 Europese luchthavens behoren, en dat is een ambitieuze doelstelling. Op dit moment is Schiphol nog 4e (net na Parijs-Charles de Gaulle). Om in de top 3 te komen zijn natuurlijk investeringen nodig. Zo werkt Royal Schiphol Group aan de renovatie van bestaande infrastructuur en de verbetering van de tevredenheid van de reizigers. Denk daarbij aan de uitbreiding van de openbare Lounges en nieuwe winkels en restaurants. Daarnaast werkt Schiphol aan een nieuwe Pier, alhoewel die nog steeds niet af is.  

Of de nieuwe merkuitstraling van Schiphol echt een verschil gaat maken voor deze ambitie zal de toekomst moeten uitwijzen. Echter zullen de tarieven die Schiphol rekent aan airlines en de belastingen op vliegtickets een groter effect hebben op het aantal reizigers. Als daar niets aan gedaan wordt zal het nieuwe logo slechts een kers zonder taart zijn. 

Bron foto’s: Schiphol

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *