Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Waar KLM juist inzet op de Airbus A321neo voor de vlootvernieuwing zien we bij dochteronderneming KLM Cityhopper (KLC) juist de nieuwe Embraer toestellen verschijnen. Deze maand mocht KLM Cityhopper de 25e Embraer E195-E2 in de vloot verwelkomen. Dit nieuwe generatie vliegtuig speelt een steeds belangrijkere rol in de vloot van KLC.
Vlootvernieuwing bij KLM
KLM zegt de komende jaren zeven miljard euro in vlootvernieuwing te investeren. Denk daarbij aan nieuwe Boeing 787 Dreamliners voor verre bestemmingen. En natuurlijk de Airbus A321neo voor de short en medium haul vluchten. Van het laatstgenoemde type vliegtuig heeft KLM er inmiddels tien in dienst.
Vanaf volgend jaar verwacht de Nederlandse nationale maatschappij ook de Airbus A350 te mogen verwelkomen. Het gaat zowel om de A350-900 als de grotere -1000 variant. De nieuwe A350 vliegtuigen vervangen de huidige Boeing 777-200ER, Airbus A330-200 en Airbus A330-300 kisten. In 2027 volgt ook de vrachtvariant van de Airbus A350 (A350F). Air France vliegt al langere tijd met de A350.

Paradepaardje KLM Cityhopper
Dochteronderneming KLM Cityhopper zet natuurlijk ook in op vlootvernieuwing. De KLC vloot bestaat echter enkel uit Embraer vliegtuigen. En de Embraer E195-E2 speelt daar een steeds belangrijkere rol in. Inmiddels beschikt Cityhopper namelijk over 25 E195-E2 vliegtuigen. Volgens KLM verbruikt de E195-E2 tot 15% minder brandstof per vlucht en stoot het vliegtuig ook 34% minder CO2 per passagier uit in vergelijking met de (kleinere) E190. Verder is het vliegtuig tot 63% stiller, wat bijdraagt aan de vermindering van de geluidsoverlast.

Met een capaciteit van 136 passagiers is de 195-E2 het grootste toestel in de KLC vloot. KLM Cityhopper beschikt nu over 61 vliegtuigen waarmee 80 Europese bestemmingen bediend worden. De nieuwste E2 zal vanaf het einde van deze maand de lucht in gaan.
Dit toestel is echt het paradepaardje van onze KLM Cityhopper-vloot: het brandstofverbruik is lager en het vliegtuig is aanzienlijk stiller dan de versie die het opvolgt. Bovendien zorgen ergonomisch ontworpen stoelen, meer beenruimte, usb-aansluitingen en grotere bagagebakken voor extra comfort voor onze passagiers. Vernieuwing blijft een belangrijk speerpunt, dus we kijken nu al uit naar de volgende stappen. Maarten Koopmans, Directeur KLM Cityhopper

Bron foto’s: KLM






Geef een reactie