Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Delta Air Lines vliegt al sinds 1991 non-stop tussen Brussel en New York JFK. Maar daar komt binnenkort helaas een einde aan. De Amerikaanse SkyTeam airline stopt namelijk vanaf maart 2026 met deze directe route wegens een afname in de vraag naar trans-Atlantische vluchten. Brussels Airlines en United Airlines zijn nog de enige maatschappij die wel non-stop van Brussel naar New York vliegen.
Minder reizen naar Amerika
Sinds het begin van dit jaar is er een afname zichtbaar in het aantal passagiers dat de Atlantische Oceaan oversteekt. Politieke onrust en onzekerheid over de voorwaarden voor visa zorgt ervoor dat de vraag naar vliegreizen tussen Amerika en Europa afneemt. Het goede nieuws is dan wel weer dat de ticketprijzen naar alle waarschijnlijkheid verder zullen gaan dalen.

Delta Air Lines niet meer naar Brussel
Het gevolg van de lagere vraag is ook dat vliegmaatschappijen hun routes gaan heroverwegen. Delta Air Lines ziet daarom de noodzaak om de route tussen Brussels Airport (BRU) en New York (JFK) te schrappen. De maatschappij vliegt al sinds 1991 tussen beide steden, met een kleine pauze tijdens de pandemie. Maar na al die jaren komt daar nu dus een einde aan.
De laatste vlucht staat gepland op 6 januari 2026 met een Boeing 767-300ER. Wel is inmiddels bekend dat Delta één vlucht per week toevoegt op de route tussen Brussel en Atlanta (ATL). Alleen Brussels Airlines en United Airlines blijven dan nog over. Hiermee gaat het zwaartepunt van het aanbod van vluchten naar New York volledig naar Star Alliance. Brussels Airlines vliegt in sommige weken dagelijks op New York JFK, en United vliegt op New York Newark (EWR).

Lastige positie voor Europese carriers
Europese airlines zitten in een lastige positie op het moment. Door onrust in Oost-Europa, Rusland, het Midden-Oosten en sommige delen van Azië zijn routes langer geworden. Zo vliegen Europese maatschappijen bijvoorbeeld niet meer over Russisch grondgebied. En omvliegen kost natuurlijk ook meer geld. De lagere vraag naar trans-Atlantische vluchten helpt dan zeker niet mee om de winstgevendheid op peil te houden.
Bron foto’s: InsideFlyer






Geef een reactie