Oude ICR-rijtuigen op Eurocity Direct verdwijnen binnenkort2 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De oude ICR-rijtuigen die momenteel op de Eurocity Direct rijden verdwijnen in september voorgoed van het Nederlandse en Belgische spoor. De rijtuigen waren ook jarenlang te zien op de Intercity Direct naar Schiphol. Op dit moment rijden deze Intercity-rijtuigen in combinatie met de nieuwe ICNG-treinen op de snellere trein tussen Nederland en België die in december vorig jaar zijn intrede deed.

ICR-rijtuigen verdwijnen binnenkort voorgoed

Eigenlijk was het de bedoeling om deze rijtuigen al eerder uit dienst te halen. De levering van meer ICNG-treinen liet o.a. door corona, ontbrekende onderdelen en problemen met de binnendeuren langer op zich wachten. Nu er voldoende van deze nieuwe treinen in dienst zijn mogen de oude rijtuigen uit 1982 voorgoed buiten dienst gezet worden. Deze waren echt aan vervanging toe. De rijtuigen voldoen namelijk niet meer aan de hedendaagse verwachting van de reiziger. Denk hierbij aan een gelijkvloerse instap, stopcontacten en voldoende plek om veel bagage op te bergen. De ICNG-treinen voldoen wel allemaal aan deze verwachtingen. De oude ICR-rijtuigen dateren nog van 1982.

NS start testrit voor ICNG België
De oude ICR-rijtuigen maken binnenkort voorgoed plaats voor de nieuwe ICNG-treinen op de Eurocity Direct. (Foto: NS)

Het gaat trouwens alleen om de rijtuigen die momenteel nog op de Eurocity Direct rijden. Op de Eurocity, die tussen Rotterdam Centraal en Brussel zuid rijdt, zet de NMBS Belgische rijtuigen in.

Afscheidsrit en tweede leven

De NS en de NMBS nemen niet zomaar afscheid van de ICR-rijtuigen die zowel in Nederland, België en Luxemburg lange tijd dienst deden als internationale trein. Ook binnen Nederland was de trein jaren lang het beeld van de Intercity op de wat langere en directere afstanden. Op 26 september vindt er een afscheidsrit plaats. Dit rondje start in Amsterdam en zal vervolgens richting Utrecht gaan om daarna via Eindhoven, Maastricht, Luik, Namen naar Brussel te gaan. Daar keert de trein terug via Antwerpen en Rotterdam naar Amsterdam.

Treinstation Schiphol Airport (Foto: InsideFlyer Nederland)
De ICR-rijtuigen deden de laatste jaren ook dienst op de Intercity Direct tussen Amsterdam via Schiphol naar Breda. (Foto: InsideFlyer)

Zoals dat wel meer gebeurt krijgen treinen uit West-Europa vaak een tweede leven elders. Voor de ICR-rijtuigen is er ook al een tweede leven gevonden. Het Tsjechische LEO-Express heeft namelijk zijn interesse getoond in de rijtuigen. De ICR-rijtuigen zullen dus binnenkort te zien zijn op het Tsjechische spoor.

Uitgelichte afbeelding: InsideFlyer – Christian

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *