Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Schiphol veroorzaakte de afgelopen jaren meer geluidsoverlast dan was toegestaan. Dit werd door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) namelijk steeds gedoogd. Een paar weken geleden werd nog bekend dat de Tweede Kamer de geluidsoverlast sneller wil terugdringen.
Inspectie gedoogt geluidsoverlast Schiphol
Eigenlijk overtreedt Schiphol al sinds 2015 de regels omtrent geluidsoverlast. De luchthaven wordt daar echter niet voor gestraft. In een artikel van het NRC valt namelijk te lezen dat de inspectie de regels omtrent deze geluidsoverlast ook de laatste jaren verder heeft opgerekt. In 2013 voerde kabinet Rutte II een beleid in waar vliegtuigen op Schiphol zoveel mogelijk gebruik moesten maken van start- en landingsbanen die zover mogelijk lagen van omwonenden. Deze regel moet ervoor zorgen dat deze omwonenden zo weinig mogelijk last hadden van opstijgende en landende vliegtuigen.
Het komt er uiteindelijk wel op neer dat wettelijk gezien op bepaalde plaatsen meer geluidsoverlast is toegestaan aangezien die plaatsen verderaf liggen van omwonenden. Zolang de totale geluidsoverlast maar binnen de perken blijft.
Nooit in de wet vastgelegd
Dit beleid is vastgelegd in samenspraak met Schiphol en omwonenden. Echter is dit nooit officieel in de wet vastgelegd. Om die reden gaf staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu de ILT in 2015 opdracht om de overschrijding van de wettelijke geluidsnormen te gedogen. Voorwaarde hierbij was wel dat de luchthaven zich aan het nieuwe vliegbeleid zou houden. Om die reden mocht Schiphol dus meer dan wettelijk is toegestaan.
Uitgelichte afbeelding:
Geef een reactie