Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
– Trip Introductie: Punten inwisselen in India
– Oud & Nieuw in AirBerlin Business (van Berlijn naar Abu Dhabi) (dit artikel)
Zoals ik aangaf bij de inleiding van mijn nieuwjaarstrip naar India, wilde ik heel graag een keer oud en nieuw vieren in het vliegtuig. Na een beetje gepuzzeld te hebben met awardbeschikbaarheid, boekte ik een Business Class-ticket van Berlijn naar Abu Dhabi in de Business Class van AirBerlin. Toevallig op exact dezelfde vlucht waar ik twee weken daarvoor ook van Berlijn naar Abu Dhabi vloog. Omdat ik nu (in tegenstelling tot de vorige keer) mijn reis in Berlijn begon, kon ik gebruik maken van de gratis chauffeurservice van AirBerlin. Stipt op tijd -ongeveer 3 uur voor vertrek- kwam er een grote Mercedes S-klasse voorrijden bij mijn hotel en voor ik het wist was ik op weg naar het vliegveld van Berlijn-Tegel.
Nog geen halfuur later werd ik afgezet op de luchthaven. Berlijn-Tegel is in een soort donut-vorm vormgegeven en taxi’s kunnen je overal aan de binnenkant van de ‘donut’ afzetten. Dat betekent dat je rechtstreeks bij je gate wordt afgezet en in nog geen 10 meter van de taxi naar de incheckbalie loopt (incheckbalies zijn op Berlijn-Tegel bij iedere gate). Ik werd afgezet bij Gate 00, de ‘premium gate’ van AirBerlin en ik kon inderdaad binnen 3 seconden nadat ik de auto uitstapte al inchecken.
Ik checkte in voor mijn vlucht (‘Het is een ontzettend rustige vlucht vandaag!’) en mij werd verteld dat ik naar de Air France-lounge mocht gaan. Dat vond ik vrij verrassend: er zit namelijk (min of meer op dezelfde plek) een British Airways-lounge op de luchthaven van Berlijn-Tegel. AirBerlin is (net als British Airways) een OneWorld-carrier, dus het zou meer voor de hand liggen om die lounge te gebruiken…
Air France-lounge Berlijn-Tegel
Hoe dan ook, ik liep over het (compleet uitgestorven) vliegveld naar de Air France-lounge, waar ik even moest wachten tot er iemand was om mijn boardingpass te controleren. Het was ondertussen bijna 9 uur ’s avonds op oudjaarsavond en de lounge was -zoals te verwachten was- volkomen leeg.
De lounge was niet veel bijzonders: er waren wat kleine hapjes, een koelkast met frisdrank en bier en een rijtje met sterke dranken. Daarnaast was er een rek met tijdschriften. Er waren geen computers in de lounge en -dat was wel opvallend- ook geen toiletten.
Ik had het vrij snel gezien in de lounge en ik wilde de vriendelijke dame die daar op oudjaarsavond aan het werk was ook niet te lang bezig houden, dus ik ging erg vroeg naar de gate. Daar ging ik door de paspoort- en veiligheidscontrole en verrassend genoeg kon ik gelijk aan boord van de A330 die mij naar Abu Dhabi zou brengen.
De vlucht: AB7494 van Berlijn-Tegel naar Abu Dhabi
De Business Class-cabine was, zoals te verwachten viel, volledig leeg op dat tijdstip. Ik had stoel 3A, een stoel die aan het raam zit en daardoor veel privacy geeft. Ik zal niet weer helemaal in de details treden over de stoelen – daarvoor verwijs ik naar mijn eerdere trip report over deze zelfde vlucht (klik).
Toen ik plaatsnam in mijn stoel, werd er meteen een glaasje champagne gebracht met de melding: ‘Wij gaan er vanavond gezellig op 10 kilometer hoogte een feestje van maken!’ – daar werd ik blij van ;-)! In mijn stoel lagen verder al de menukaart, een koptelefoon en een toilettasje klaar – die waren allemaal identiek aan mijn vlucht twee weken eerder.
De crew die in de Business Class zou werken kwamen één voor één even bij mij langs om zich voor te stellen en mij een prettige reis te wensen. Telkens werd ik bij mijn naam aangesproken – heel attent en iets dat de vorige keer bij AirBerlin niet gebeurde. Telkens als er iemand langskwam, kreeg ik een refill champagne aangeboden, dus de stemming voor vertrek zat er al goed in! Ik had voor de crew een doos chocola en een kaartje om ze te bedanken voor hun inzet op oudjaarsavond meegebracht, dus vlak voor vertrek ging ik even naar de galley om die te overhandigen aan de purser. Ik werd heel hartelijk bedankt en er volgde meteen een leuk praatje over ‘vliegen met bijzondere gelegenheden’ als oud&nieuw en kerstmis. Toen we stonden te praten, begon de Airbus plotseling al te taxiën, dus ik ging snel terug naar mijn stoel. Een korte taxirit later steeg de Airbus A330 op om 6 uur later (en in een ander jaar) in Abu Dhabi te landen.
Meteen na het opstijgen kreeg ik nog een glaasje champagne en nootjes en ik gaf mijn bestelling qua eten door. De menukaart was identiek aan die van twee weken eerder, dus ik had mijn keuze snel gemaakt.
Terwijl we aan het vliegen waren, kwam iedereen van de crew omstebeurt langs om even te bedanken voor de chocolaatjes. Dat betekende ook dat ik nooit ook maar een seconde op mijn volgende gang qua eten hoefde te wachten: die werden af en aan gebracht:
Op een gegeven moment was het bijna 12 uur lokale tijd en 3 mensen van de crew kwamen met een fles champagne bij mijn stoel staan om samen af te tellen naar 2015 – een leuk initiatief! Na afgeteld te hebben (met als richtlijn de secondewijzer van het horloge van de purser) werd de champagne open gemaakt en kreeg ik nog een glaasje champagne! Het leuke was dat er op dat moment -zelfs vanaf 10 kilometer hoogte- vuurwerk op de grond zichtbaar was:
Met de crew wisselde ik de beste wensen uit en ik kreeg na nog wat glaasjes champagne een kopje koffie met echte AirBerlin-chocolaatjes:
Op het moment dat ik wilde gaan slapen, begon de piloot vanaf de cockpit plotseling af te tellen: ’10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1… Gelukkig nieuwjaar!’ – kennelijk hield hij de Duitse tijd aan en had ik een uur later nóg een keer oud en nieuw! Meteen kwam de purser aanrennen met nog een glas champagne en zo vierde ik voor een tweede keer het nieuwe jaar:
Voor ik het wist zag ik vanuit het raampje van mijn vliegtuig de zon al opkomen en kon ik op 10 kilometer hoogte genieten van de eerste zonsopkomst van 2015.
Na nog ongeveer een halfuurtje in een wachtpatroon te hebben gevlogen, landde de Airbus A330 van AirBerlin rond 7 uur ’s morgens op 1 januari 2015 op de luchthaven van Abu Dhabi. Mijn doel was bereikt: ik had de jaarwisseling in het vliegtuig doorgebracht!
Ik ging met de AirBerlin-fasttrackkaart door de immigratie (‘Happy new year and welcome back to Abu Dhabi!’), ik haalde mijn koffer op en voor ik het wist zat ik al in de mooie Audi waarmee ik door een chauffeur van AirBerlin naar het Hilton in Al Ain gebracht te worden – klaar om de eerste dag van het nieuwe jaar aan het zwembad door te brengen!
Conclusie
Wat vond ik er nou van om oud en nieuw in het vliegtuig te vieren? Ik vond het erg grappig om een keer meegemaakt te hebben, zeker omdat ik als enige passagier in de Business Class zat en er twee keer een jaarwisseling gevierd had. Maar zo ontzettend bijzonder was het eigenlijk niet: de drankjes vloeiden wat rijkelijker dan normaal en het personeel was ontzettend vriendelijk en leverde persoonlijke service, maar een echt ‘feestje’ was het niet. Gelukkig had ik de avond daarvoor in Berlijn de ‘generale repetitie’ voor de jaarwisseling bij de Brandenburger Tor al meegemaakt, dus mijn portie feest had ik er al opzitten! De stoelen en het eten van AirBerlin vond ik -net als de vorige keer- prima in orde, maar toch net een stapje lager dan de echte topcarriers. Een ontzettend groot pluspunt vond ik de chauffeurservice die ik zowel in Berlijn als in Abu Dhabi kreeg: die had ik de vorige keer niet gehad en ik was zeer te spreken over hoe goed dat geregeld was.
Benieuwd naar de rest van mijn trip? Houd de komende tijd de Ikvliegveel-frontpage in de gaten!
Friso89 zegt
Tof verslag Valentijn. Ik heb me altijd afgevraagd hoe zo’n vlucht zou zijn tijdens O&N. Het maakt het dan wel extra speciaal, zoals je zegt, dat het in Business Class was (in je eentje).
Ik vind het alleen nog best moeilijk waar ik Air Berlin onder moet scharen… is het met name een leisure maatschappij, of toch meer business gericht? Vroegah vergeleek ik ze altijd met Martinair, maar het lijkt erop alsof ze een flinke verandering hebben ondergaan. Of heb ik het mis? Is het meer een mix geworden van vanalles (zoals Virgin Atlantic dat ook een beetje doet).
Valentijn Kuperus zegt
AirBerlin is inderdaad een vrij ‘rare maatschappij’, een beetje een mix van alles zoals je aangeeft. Maar Virgin Atlantic vind ik wel echt een stuk beter: die hebben écht een competitieve business class (met fantastische lounges!) en een goede full-service economy class. Ik heb het idee dat AirBerlin in economy class toch nog een beetje naar lowcost neigt, zeker op shorthaul. Je krijgt weliswaar een hapje en een drankje, maar wel een stapje simpeler dan bij full-service carriers (geen alcohol, een klein zakje chips ipv een sandwich bijvoorbeeld). Ik heb ze tot nu toe in economy alleen shorthaul gevlogen, maar ik vlieg over een paar maanden in economy naar New York met ze, ben benieuwd hoe ze dat op longhaul doen! Hun business class is (zeker voor een leisure maatschappij) erg goed, maar het mist net een beetje de ‘finishing touch’ qua bijvoorbeeld eten en de stoel. Qua economy zou ik AirBerlin ondergemiddeld inschatten en business ongeveer gemiddeld vergeleken met andere airlines. Ik heb toevallig net weer een longhaul-vlucht met ze geboekt in business class (Miami-Düsseldorf), dus ze bevallen toch goed genoeg om vaker te vliegen ;-)!