Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Op de valreep van het nieuwe jaar kondigt Brussels Airlines aan de vlootvernieuwing verder door te zetten. In 2026 mag de nationale maatschappij namelijk nog meer nieuwe Airbus A320neo vliegtuigen aan de vloot toevoegen. Brussels Airlines nam eind 2023 al de eerste A320neo in ontvangst. In totaal moeten er straks 8 van deze toestellen gaan vliegen voor de Belgische zusteronderneming van Lufthansa.
Vlootvernieuwing bij Brussels Airlines
Waar KLM inmiddels met de Airbus A321neo rondvliegt, kiest Brussels Airlines juist voor de iets kleinere A320neo. Het is dan wel weer een upgrade voor Brussels Airlines, want de A320neo vervangt de verouderde en kleinere A319. De maatschappij stelt dat de nieuwe aanwinst minder brandstof verbruikt, tot 20% minder CO-2 uitstoot heeft en tot 50% stiller is dan vliegtuigen van de vorige generatie.
Op dit moment heeft de airline al 5 Airbus A320neo vliegtuigen. Met de 3 nieuwe kisten komt het totaal in 2026 op 8 te staan. Als gevolg gaan er 2 Airbus A319 toestellen uit de vloot. Het derde toestel is dus een uitbreiding van de vloot. Hiermee voegt Brussels Airlines weer flink wat stoelcapaciteit toe.
Dorothea von Boxberg, CEO van Brussels Airlines, is blij met de A320neos. Zowel de crew als passagiers reageren er positief op. ‘We hebben nieuwe, comfortabele cabines, het is een veel stiller vliegtuig en we hebben meer plaats voor handbagage’, aldus von Boxberg.
Airbus A320neo
De A320neo bij Brussels Airlines heeft 180 stoelen, deze staan in een 3-3 indeling. De rijen voorin kunnen flexibel ingezet worden als Business Class, dan wordt de middenstoel vrijgehouden. Rij 1 t/m 5 heeft een seatpitch van 31″. Rij 6 t/m 9 krijgt een pitch van 30″. Alle andere stoelen hebben een pitch van 29″. De enige uitzondering zijn van de stoelen bij de nooduitgang, die hebben 34″.
De cabine van de A320neo is ook van wat vernieuwingen voorzien. Zo is de verlichting aan te passen aan het moment van de dag. En zijn de bagagevakken een stuk groter, waardoor er meer plaats is voor de handbagage. Verder zouden de stoelen ‘ergonomisch’ moeten zijn, maar in de praktijk betekent het vooral een lichtere stoel met een dunne zitting en dus minder comfort.
Vorig jaar mochten we een kijkje aan boord nemen in de gloednieuwe A320neo van Brussels Airlines. Check hier de uitgebreide InsideLook. En bekijk ook het filmpje op ons YouTube kanaal voor alle details over dit nieuwe vliegtuig.
Bron foto’s: InsideFlyer – Marco