Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De huidige IC Brussel gaat vanaf december dit jaar sneller rijden en krijgt daarnaast de nieuwe naam EuroCity Direct. De nieuwe ICNG treinen kunnen 200 km per uur rijden. Vorig jaar maakten deze nieuwe treinen al testritten tussen Nederland en België.
IC Brussel heet binnenkort Eurocity Direct
Zoals al eerder aangegeven gaat NS samen met de NMBS het aantal treinen tussen beide landen verdubbelen. De huidige IC Brussel is vanaf december wel ingekort van Brussel Zuid tot Rotterdam Centraal en heet dan Eurocity. Deze trein zal stoppen op alle stations waar de huidige IC Brussel op dit moment ook stopt. Daarnaast rijdt in het andere half uur ook een Eurocity Direct. Deze rijdt, zoals de naam al aangeeft, een directere route tussen Nederland en Brussel. Vanaf december is ook het beginpunt van deze trein veranderd. Vanaf dan begint deze trein namelijk in Lelystad Centrum en stopt vervolgens op Almere Buiten, Almere Centrum, Amsterdam Zuid, Antwerpen-Centraal en Brussel-Zuid/Midi. In de toekomst zal misschien ook nog Brussel-Centraal worden toegevoegd.
Vanaf dan is Amsterdam Centraal dus niet langer het begin- en eindpunt van deze trein. Veel reizigers zijn dan genoodzaakt om op station Schiphol Airport over te stappen op de Airport Sprinter naar Amsterdam Centraal. Ook kunnen zij in Amsterdam Zuid uiteraard de metro nemen richting de binnenstad van Amsterdam. Echter zal Lelystad Centrum niet bij elke rit het begin- of eindpunt zijn. Soms is dit ook Amsterdam Zuid. De dienstregeling van deze trein vind je via deze link.
Intercity Nieuwe Generatie
De NS gaat samen met de NMBS deze ritten uitvoeren met de ICNG (Intercity Nieuwe Generatie). Doordat de treinen 200 km per uur kunnen rijden zal de reistijdwinst toenemen. Vanaf december is dit tussen Schiphol en Brussel een kleine 40 minuten. De reistijd zal in de toekomst nog verder afnemen. De trein heeft op dit moment nog te maken met snelheidsbeperkingen en wachttijden vanwege de nog snellere Eurostar. De naam EuroCity is voor velen onder ons nieuw in Nederland. Echter was er in 2004 ook al een EuroCity die Amsterdam toen met Bazel verbond. Dit concept werd in 1987 geïntroduceerd en had als vereiste dat er aan boord eten en drinken te verkrijgen moet zijn. Het is op dit moment nog niet bekend hoe dit er bij de nieuwe EuroCity komt uit te zien.
Uitgelichte afbeelding: NS
Geef een reactie