Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het aanbod van lijnvluchten tussen Europa en China staat al langere tijd onder druk. Europese maatschappijen moeten omvliegen wegen de restricties die gelden voor het Russische luchtruim. Daardoor duren de vluchten langer en lopen de kosten op. Lufthansa sluit zich nu aan bij het rijtje airlines die het Chinese netwerk door deze situatie verder inperkt. Vanaf volgende maand komen de vluchten tussen Frankfurt en Beijing Capital te vervallen.
Verbinding Europa-China
Eerder schreven we al dat British Airways en Virgin Atlantic voorlopig minder of zelfs niet meer naar China vliegen. BA vliegt nu nog tussen Londen Heathrow (LHR) en Beijing Daxing (DAX). Maar die verbinding komt per 26 oktober 2024 te vervallen. De extra kosten voor het omvliegen blijken het commercieel niet meer waard om te vluchten aan te bieden.
Het is niet zo dat er helemaal geen verbindingen meer zijn met China. De Chinese carriers lijken hierop in te spelen met een uitbreiding van hun netwerk of verhoging van de frequenties. Chinese maatschappijen hebben namelijk geen last van de ‘omvliegmaatregel’ omdat zij niet worden geweerd uit het Russische luchtruim.
Lufthansa ook minder vaak naar China
Deze week werd bekend dat ook Lufthansa het aanbod naar China verder inperkt. De lijndienst van Frankfurt (FRA) naar Beijing Capital (PEK) komt namelijk per 26 oktober 2024 te vervallen. Op dit moment vliegt Lufthansa nog tot 5 keer per week tussen beide steden. Hiervoor wordt een Airbus A340-600 ingezet.
Lufthansa vluchten tussen Frankfurt en Beijing lijken voorlopig ook nog niet terug te komen. Reservering voor vluchten in de zomerdienstregeling zijn namelijk niet mogelijk. De non-stop verbinding tussen München (MUC) en Beijing Capital (PEK) blijft op dit moment nog wel bestaan. Lufthansa vliegt tot 5 keer per week met een Airbus A350-900XWB tussen beide steden.
Update dinsdag 1 oktober 2024: bronnen binnen Lufthansa stellen dat de route niet volledig stopgezet zal worden, maar dat wel verlaging van de frequentie aannemelijk is. De Duitse nationale carrier geeft zelf nog geen statement over de toekomst van de route Frankfurt – Beijing Capital.
Bron omslagfoto: Lufthansa / Bron foto Beijing in artikel: InsideFlyer – Marco