Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het Amerikaanse Marriott mag weer een nieuw merk bijschrijven op de toch al lange lijst van hotelmerken. Nog dit jaar komen er namelijk zo’n 200 Sonder hotels onder de papaplu van Marriot Bonvoy te vallen. Sonder zit op dit moment in financieel zwaar weer. Blijkbaar het juiste moment voor Marriott om een samenwerking aan te gaan. Sonder heeft hotels in onder meer New York, Londen, Amsterdam en Dubai.
Sonder hotels in zwaar weer
Het gaat al een tijdje slecht met Sonder hotels. Zo ging de aandelenkoers flink onderuit nadat beleggers het vertrouwen verloren in de financiële resultaten van het Amerikaanse hospitality bedrijf. Door allerlei problemen met de boekhouding werden al een tijdje geen kwartaalcijfers meer gedeeld. De samenwerking met Marriott Bonvoy lijkt dus een mooie opsteker voor Sonder om weer levensvatbaar te worden.
Sonder heeft meer dan 200 locaties wereldwijd. De meeste hotels zijn te vinden in de Verenigde Staten, maar er zijn ook flink wat in Europa en het Midden-Oosten gevestigd. Denk in Amerika aan onder meer New York, Chicago, Los Angeles, Orlando en Philadelphia. In Europa gaat het om bijrvoobeeld Londen, Madrid, Venetië, Cannes en Dublin. Sonder vind je ook in Nederland, namelijk in zowel Rotterdam en Amsterdam.
De hotelketen richt zich op de jongere doelgroep met zowel boutique hotels als moderne appartementen.
Sonder by Marriott Bonvoy
Deze week maakten Sonder en Marriott dus bekend een samenwerking te hebben gesloten. Nog dit jaar zullen zo’n 200 Sonder hotels ondergebracht worden bij het merk ‘Sonder by Marriot Bonvoy Collection’. Het gaat in totaal om meer dan 9.000 kamers en appartementen. Leden van Marriott Bonvoy kunnen dan ook punten sparen en uitgeven bij deze hotels. Het is nog niet duidelijk wat de voordelen voor Marriott Bonvoy elite leden zullen zijn bij Sonder. De hotels zullen uiterlijk volgend jaar ook boekbaar zijn via de Marriott kanalen zoals de website en mobiele app.
Sonder verwacht met deze samenwerking meer gasten te kunnen bereiken via de kanalen van Marriott Bonvoy. Daarnaast zullen door schaalvoordelen de kosten voor de keten lager uitvallen door gebruik te maken van de systemen en kennis van Marriott.
Het lijkt er in ieder geval op dat aandeelhouders en investeerders van Sonder weer wat meer vertrouwen hebben in het bedrijf. Na de aankondiging verdubbelde de koers van Sonder Holdings van iets meer dan $2 naar meer dan $4. De komende maanden zullen uitwijzen of de nieuwe samenwerking succesvol zal zijn.
Bron foto’s: Marriott & Sonder