Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Sinds vandaag zijn vliegtickets bij Lufthansa tot € 72 duurder. De Duitse nationale airline voert namelijk de zogenaamde ‘Environmental Cost Surcharge’ in. Deze toeslag is een bijdrage in de stijgende kosten voor de bijmenging van SAF en een aantal andere duurzaamheidsmaatregelen waar maatschappijen aan moeten doen. De duurdere vliegtickets gelden voor een vertrek vanaf 1 januari 2025.
Environmental Cost Surcharge
Overheden en diverse Europese instellingen buigen zich al langere tijd over het terugdringen van de schadelijke uitstoot van de commerciële passagiersluchtvaart. Daarbij moet men zowel de lange als de korte termijn overwegen. Op de lange termijn moeten onder meer elektrisch aangedreven vliegtuigen voor de nodige verduurzaming zorgen. Maar het duurt nog wel even voordat dit gemeengoed is. Op de korte termijn speelt bijvoorbeeld het gebruik van CO2-compensatie en de bijmenging van biobrandstof, ook wel SAF genoemd, een belangrijke rol.
Om een deel van deze kosten te compenseren komt Lufthansa nu met een ‘Environmental Cost Surcharge’. Deze toeslag van € 1 tot € 72 geldt voor vliegtickets met een vertrek in de EU. Maar ook het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en Zwitserland. De exacte toeslag is afhankelijk van de route. Vliegtickets die vanaf nu geboekt worden met een vertrek op of later dan 1 januari 2025 krijgen te maken met deze toeslag. Boek je een Lufthansa vliegticket voor dit jaar, dan geldt de toeslag niet en zijn de tickets niet duurder. De Environmental Cost Surcharge is in de prijsdetails voor betaling terug te vinden.
Niet alleen de Lufthansa vliegtickets zijn duurder, dit geldt ook bij Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings en SWISS.
Sustainable Aviation Fuel quota
De komende jaren zal SAF een belangrijke rol spelen in het terugdringen van de uitstoot in de luchtvaart. De EU wil deze beweging kracht bijzetten en maakt daarom vanaf 1 januari 2025 een bijmenging van 2% SAF verplicht. Veel airlines zitten op dit moment echter nog niet eens op 1%. In 2030 moet dit volgens de EU naar 6%, in 2035 naar 20% en uiteindelijk in het jaar 2050 naar 70%.
Als de vliegtickets bij Lufthansa elk jaar met dit tempo stijgen zal de airline zich met de duurdere tarieven snel uit de markt prijzen. Echter is de verwachting dat als er meer SAF afgenomen wordt de prijs ook zal dalen.
Geef een reactie