Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
KLM gaat vanaf eind maart geen nachtvluchten meer uitvoeren vanaf Schiphol. De maatschappij gaat daarnaast ook met stillere toestellen vliegen. Vorig jaar werd al bekend dat KLM over een aantal jaar wilde stoppen met nachtvluchten.
KLM stopt met nachtvluchten
Met deze maatregel wil KLM bijdragen aan het terugdringen van de geluidslast op en rondom de luchthaven. Dit betekent dat er vanaf het moment dat de zomerdienstregeling ingaat er na middernacht en voor 6.00 uur ’s ochtends geen KLM-vluchten meer aankomen en vertrekken vanaf Schiphol. Dit betekent dat vier intercontinentale vluchten die normaliter tussen 5.00 uur en 6.00 uur aankomen later zullen landen op Schiphol. Ook zal KLM tussen 23.00 uur en middernacht en tussen 6.00 uur en 7.000 in de ochtend gaan vliegen met de wat stillere toestellen.
Dat KLM gaat stoppen met nachtvluchten betekent nog niet dat andere maatschappijen dit ook gaan doen. Al zal de geluidsoverlast zeker een stuk afnemen aangezien KLM de grooste maatschappij op deze luchthaven is. Zo vliegt budgetmaatschappij Transavia nog wel ’s nachts en in de vroege ochtend. Ook gaan er nog wel vrachtvluchten in de nacht. In april 2023 werd bekend dat het aantal nachtvluchten sterk moet gaan dalen. Destijds werd er ingezet op minstens 10.000 minder nachtvluchten per jaar. Uiteindelijk moet het aantal nachtvluchten verder dalen naar 28.700 vluchten per jaar. Het terugschroeven van het aantal nachtvluchten op Schiphol maakt deel uit van een algeheel krimpplan om van 500.000 vluchten naar maximaal 452.500 vluchten per jaar te gaan.
Uitgelichte afbeelding: Schiphol
Van Gooiland zegt
“Al zal de geluidsoverlast zeker een stuk afnemen aangezien KLM de grooste maatschappij op deze luchthaven is.”
KLM mag met iets van 63%, de grootste zijn, maar ’s nachts is haar aandeel beduidend minder. Groene symboolpolitiek weer.