Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Luchthaven Schiphol verwacht in 2024 zo’n 483.000 vluchten te kunnen verwerken. Eerder was er nog een maximum van 460.000 vliegbewegingen ingesteld. Maar na bezwaar van onder meer de Verenigde Staten is dit aantal inmiddels van tafel. Het totaal aantal Schiphol vluchten zal dit jaar naar verwachting op 433.000 uitkomen. Voor 2024 is dat een stijging van bijna 12%.
Meer vluchten op Schiphol
Deze week heeft Schiphol dus bekendgemaakt hoe het komende jaar eruit zal komen te zien. Uit de laatste berekeningen blijkt dat er plaats zal zijn voor maximaal 483.000 vliegbewegingen. Voor het zomerseizoen (31 maart tot en met 26 oktober 2024) op Schiphol betekent dat 293.000 vluchten, zo’n 60% van het totaal. Eerder was er nog een beperking opgelegd voor Schiphol, maar die ging uiteindelijk toch niet door.
We hebben op verzoek van de minister opnieuw gekeken wat operationeel mogelijk is nadat de experimenteerregeling van tafel was gehaald. Er kan nu dus meer gevlogen worden, maar dat kan alleen veilig en verantwoord als we de piekdrukte op bepaalde uren kunnen verminderen. De drukke piekmomenten vragen een grote inspanning van de hele luchtvaartsector en betrokken overheidspartners. Om reizigers een aangename en veilige reis te bieden hebben we elkaar op de luchthaven keihard nodig. Dat is de afgelopen weken veel met elkaar besproken en daar is iedereen van doordrongen. Het is goed te zien dat luchtvaartmaatschappijen willen meewerken om de piekdrukte te verminderen. – Patricia Vitalis, Executive Director Operations bij Royal Schiphol Group
Extra vluchten onder voorwaarden
Ondanks het goede nieuws zijn er wel enkele voorwaarden voor de airlines om de extra vluchten mogelijk te maken op Schiphol. De luchthaven stelt dat als er teveel grote toestellen in een korte tijd landen dat dit tot problemen in het gehele proces kan leiden. Daarmee refereert Schiphol vooral naar langere wachtrijen. Concreet betekent dit dat de capaciteit in sommige ochtendpieken omlaag gaat van 68 naar 65 aankomsten per uur. Op dit moment wordt per airline bekeken wat dit betekent voor de planning van de vluchten. Naar de exacte invulling van de winterdienstregeling volgt later.
Reactie KLM
De Nederlandse nationale luchtvaartmaatschappij KLM is de grootste op Schiphol. Elke wijziging in de capaciteit heeft daarom grote gevolgen voor de airline. In een reactie op de berichtgeving van Schiphol stelt KLM blij te zijn met de extra ruimte om ‘… het herstel na de zware coronaperiode door [te] zetten’. De maatschappij zegt nu hard aan de slag te gaan om de extra capaciteit ook daadwerkelijk te benutten.
Bron foto’s: Schiphol
Geef een reactie