Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Afgelopen oktober reisde ik met een groep naar Boedapest en Krakau. Aangezien het redelijk low budget moest, koos ik ervoor om met Wizz Air de reis te maken. Eerder kon je op InsideFlyer al deze review over de vlucht met Wizz Air naar Boedapest lezen. Op de terugweg kon ik met de nieuwste Airbus A321neo van Wizz Air vliegen. In deze review lees je meer over mijn low budget reis in de Wizz Air Airbus A321neo van Krakau naar Eindhoven.
Aanschaf Wizz Air ticket Krakau – Eindhoven
Na een zoektocht naar een voordelig ticket naar Boedapest en Krakau, valt mijn oog op vluchten uitgevoerd door Wizz Air. Voor een zeer voordelige prijs kon ik low budget reizen met Wizz Air vanuit Krakau terug naar Eindhoven Airport. Omdat ik niet alles binnen één en dezelfde boeking kon reserveren, besloot ik zowel een reservering te maken voor de reis naar Boedapest als ook de reis van Krakau terug naar Eindhoven. In de tabel hieronder zet ik de kosten van de tickets en bagage uiteen voor deze low budget reis met Wizz Air van Krakau naar Eindhoven.
Van | Naar | Vlucht# | Prijs Ticket | Prijs Bagage | Totaal pp |
Krakau | Eindhoven | W65075 | €23,85 | €29 per stuk van 26 kg (5 stuks)
€25 per stuk van 20 kg (1 stuks) |
€33,85 |
In het basisticket zit 10kg handbagage inbegrepen dat de maximale afmeting heeft van 40x30x20cm. We kiezen er verder voor om in totaal 6 stuks ruimbagage met de groep van 17 personen te delen. Dat gaat prima en scheelt flink in de kosten. Als iedereen een extra stuks handbagage mee zou nemen was dat ongeveer €25,- per item per enkele reis. Het is wat passen en meten, maar lukt uiteindelijk prima. Op de terugweg zijn her en der wat koffers zwaarder. Voor vertrek ‘upgrade’ ik de koffers dan ook van 20kg naar 26kg voor een kleine meerprijs per koffer.
Tijdens het maken van de reservering voor de ruimbagage bleek wel dat de prijzen variëren per boeking en op verschillende tijdstippen. Als ik in een incognito venster een boeking maakte waren de prijzen stabieler, duidelijk iets te maken met de cookies van je internetbrowser!
Bagage afgifte en veiligheidscontrole
Vroeg in de ochtend komt een shuttlebusje ons ophalen in ons appartement in Krakau. Met ongeveer 30 minuten staan we aan de voorkant van het terminal gebouw van Krakau John Paulus II International Airport. We worden vlakbij de deur afgezet, dus kunnen zo het gebouw binnenwandelen.
We checken voor de laatste keer onze bagage, waarna we naar de balie lopen om onze bagage af te geven. Het is al snel duidelijk dat de medewerker haar eerste werkdag bij de maatschappij had, want we moesten haar een hoop zaken uitleggen. Ze wist ons al wel goed te vertellen dat wanneer de boardingpas niet digitaal of al afgedrukt was, ze kosten in rekening moest brengen voor het afdrukken van de boardingpas. Gelukkig hadden we allen de boardingpas digitaal op onze telefoon en was dat dus geen probleem.
Nadat alle ruimbagage was ingecheckt konden we onze weg vervolgen naar de veiligheidscontrole. Er stond hier een behoorlijke rij. Alles bij elkaar duurde het zo’n 30 minuten om de controle door te komen, waarna we airside waren.
Onze vlucht vertrekt vanaf gate 1 en we besluiten dan ook hierheen te wandelen. Ik vond de terminal persoonlijk was klein qua ruimte, zeker gezien de hoeveelheid mensen die er waren. Sommige mensen moesten dan ook op de grond zitten omdat er erg weinig ruimte was rondom de gates om te gaan zitten op een stoel.
Zelf koos ik ervoor om tegenover gate 1 naar het restaurant te gaan en daar te gaan ontbijten. Het is per slot van rekening rond de klok van 5.30u en ik heb nog niets ontbeten.
Boarding van Wizz Air A321neo naar Eindhoven Airport
Iets na 6 uur in de ochtend begint het boardingproces. Er wordt hiervoor het nodige omgeroepen. Vrij vlot loopt alles door met hier en daar een opstopping omdat de papieren nog niet bij de hand gepakt zijn. Boarding verloopt uiteindelijk via een bus. Nadat de bus vol is rijden we naar de nog vrij nieuwe Airbus A321neo van Wizz Air. Online heb ik ingecheckt en ik heb ervoor gekozen om geen stoel vooraf te selecteren. Ik ben dus random ergens geplaatst in het vliegtuig. Je kunt er ook voor kiezen om een stoelselectie te doen, maar dan betaal je hier dus voor.
Het valt gelijk op dat het erg mistig is en ik vraag me dan ook af of het vliegtuig tijdig zal vertrekken. Laten we ons er nog maar geen zorgen over maken en we betreden de trappen om het vliegtuig in te gaan. Met de mist heeft het wel een mooie kijk op dit nieuwe toestel van de maatschappij.
Het is ook een hele verademing om dit toestel binnen te lopen ten opzichte van de Airbus A320 die mij de vorige keer meenam naar Boedapest. Nog steeds staan er ontzettend veel stoelen (zelf 50 meer ten opzichte van de A320), maar het geheel lijkt toch ruimer te zijn. Wellicht heeft het met de kleuren van stoelen en de verlichting te maken.
Het boardingproces verloopt eigenlijk best soepel. Mensen vinden snel hun stoel en medewerkers helpen waar nodig met de handbagage, al verdwijnt de meeste handbagage onder de stoel voor je.
Van deze vlucht in de Wizz Air A321neo van Krakau (KRK) naar Eindhoven (EIN), maakten we ook een video-impressie. Deze kun je zien op ons YouTube-kanaal. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!
De economy cabine in de Airbus A321neo van Wizz Air
Het Hongaarse Wizz Air heeft binnen haar vloot drie type vliegtuigen van fabrikant Airbus. De maatschappij beschikt op het moment van schrijven over:
- 47 Airbus A321neo vliegtuigen,
- 41 Airbus A321ceo vliegtuigen,
- 59 Airbus A320-200 vliegtuigen.
De Airbus A321neo, de nieuwste van Wizz Air, brengt mij van de luchthaven in Krakau (KRK) naar het Nederlandse Eindhoven Airport (EIN). Er zijn 39 rijen met ieder 6 stoelen. Elke rij staat in een 3-3 configuratie met in het midden een gangpad. De stoelen zijn 46 cm breed en de pitch (ruimte tussen de rugleuning van je eigenstoel en de stoel voor je) is 71 cm.
Voor mijn gevoel is de ruimte tussen de stoelen groter dan in de A320, maar dat schijnt in werkelijkheid niet zo te zijn. Hoe dan ook zitten de stoelen verder oke. Beter dan die van de A320. Elke stoel beschikt over een stoelzak met daarin een veiligheidskaart en een magazine van Wizz Air. Hierin vind je ook de menukaart van de maatschappij. Boven de stoelzak tref je een uitklapbaar tafeltje. Helaas niet erg groot en het is ook niet mogelijk naar je toe te trekken.
Achter in het vliegtuig tref je twee vrij ruime toiletten, waarin je ook prima kunt staan. Het oogt allemaal netjes en nieuw, maar dat is wellicht niet zo vreemd.
Service tijdens de vlucht
Het is mistig buiten en dat zorgt ervoor dat, net als op de heenweg, de vlucht niet op tijd kan vertrekken. Ditmaal hoef ik niet te wachten in de terminal, maar twee uur in het vliegtuig. Door de mist op de luchthaven deze ochtend, kan geen enkele vlucht vertrekken. Veel reizigers vallen gedurende het wachten in slaap en merken pas bij vertrek dat we helaas nog niet in Eindhoven zijn.
Zo nu en dan worden er mededelingen door de piloot gedaan, maar helaas niet met het nieuws dat we graag horen. Ook per sms en e-mail worden we op de hoogte gehouden. Uiteindelijk klaart het wat op en is er voldoende zicht om te kunnen vertrekken.
Omdat dus ook deze vlucht vertraging heeft van 2 uur, heb ik ook hier als reiziger ‘recht op verzorging’ volgens Verordening 261/2004. Nadat we enige tijd in de lucht hangen, voorziet Wizz Air daarom in een tegemoetkoming in eten en drinken. Deze keer is er echter wel keuze uit veel meer snacks en drankjes dan gedurende de heenweg. Zowel water als andere frisdranken kunnen gekozen worden. Ook is er ruime keuze uit snacks als chips in verschillende smaken. Zelf kies ik voor een zakje met sesam koekjes (zie ons filmpje op YouTube).
Nadat de kosteloze snack en drank is aangeboden, komt Wizz Air op deze twee uur durende vlucht, met een ‘reguliere’ maaltijd en dranken ronde langs. Hierna volgt de ronde met taxfree artikelen. Weinig mensen kopen nog wat te eten of artikelen. Ze kunnen dus snel de cabine in gereedheid brengen om te wachten op de landing.
Op de luchthaven van Eindhoven
We landen ruim twee uur later op Nederlandse bodem. De vlucht verloopt verder goed. Bij aankomst in Eindhoven worden zowel de voordeur als achterdeur van het toestel geopend, waarna we via de trap het vliegtuig kunnen verlaten. Het vliegtuig staat ditmaal tegenover het terminal gebouw geparkeerd. Hierdoor wandel je vlot de het gebouw in waar ook de bagagecarrousel is. Het duurt even voordat onze bagage op de band ligt. We pakken deze op en daarmee komt de reis dan ook weer op zijn einde.
Beeldmateriaal review Low Budget met Wizz Air Krakau naar Eindhoven | InsideFlyer – Marco
Geef een reactie