Live Trip Report: Alitalia's mistake fare naar Seoul

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door WorldTraveller, 3 jun 2015.

  1. LVH

    LVH Blue Tier

    Berichten:
    230
    Leuk Bevonden:
    51
    Trofeepunten:
    28
    heel vet jongens, geniet ervan!
     
  2. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    We zijn eindelijk in Seoul!!!
     
    Ivooss, Milanello, Basjep en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Goed bezig, hoe was de vlucht?
     
  4. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Even geduld nog.
     
    Jan van Putten en Basjep vinden dit leuk.
  5. AnthonySneek

    AnthonySneek Blue Tier

    Berichten:
    187
    Leuk Bevonden:
    133
    Trofeepunten:
    43
    Persoonlijk heb ik een goede vlucht gehad, het eten viel in de business wel tegen, mede door mijn verkeerde menu keuze

    Mijn eerste businessclass vlucht en dan ook nog een gratis. Als het teruggerekend word gewoon maar €65 voor business van FCO naar ICN.

    Met de trein van de luchthaven naar yeoksam.

    Na een speurtocht door de straten van Yeoksam eindelijk bij hotel gekomen

    Nu even lkkr genieten van het heerlijke uitzicht, daarna de stad in het donker verkennen.
     
    Milanello, Ivooss, Basjep en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Alitalia A320 Economy Class van BRU naar FCO

    Vlucht: Brussel (BRU – Rome Fiumicino (FCO)
    Datum: Donderdag 4 juni 2015
    Luchtvaartmaatschappij: Alitalia
    Vluchtnummer: 159
    Gate: A40
    Vertrektijd: 11:25
    Aankomsttijd: 13:30
    Vluchtduur: 2 uur en 5 minuten
    Gevlogen miles: 729
    Type vliegtuig: Airbus 320
    Registratie: EI-EID
    Stoel: 11A Exit row

    Na mijn korte en trip vanaf Amsterdam landde ik keurig op tijd op Brussel Airport. Op Brussel airport heeft Alitalia/SkyTeam geen transferdesk, dus besloot ik om land-side te gaan om vervolgens weer in te checken bij Alitalia.

    Bij Alitalia’s incheckbalie werd ik ontvangen door een opgewekte check-in agent, die mij in no-time ingecheckt had. Zij bevestigde dat mijn vlucht van Brussel naar Rome in economy was, en Rome – Seoul in Business. Dit stond ook keurig vermeld op mijn boarding pass, boekingsklasse C. Helaas was mijn stoel nog steeds 9L, wat eigenlijk gewoon premium economy is.

    IMG_0247 (1).jpg

    Er waren geen rijen bij security, dus ik was in no-time weer air-side. Vervolgens nam ik plaats bij A54, vanwege de stopcontacten en loungestoelen. Op Brussel airport was en is nog steeds maar één start en landingsbaan in gebruik, met als gevolgd dat er veel vluchten vertraagd zijn, waaronder mijn vlucht naar Rome. Op Flightradar24 had ik al gezien dat de inbound vlucht met 25 minuten vertraagd was, hetgeen betekende dat mijn vlucht minimaal met dezelfde vertraging zou vertrekken. Rond 10:45 liep ik richting gate A40 waar ik @AnthonySneek en Kevinvdwal ontmoette.

    Rond 11:50 was het eindelijk tijd voor boarding. Boarding was gereed in 20 minuten om vervolgens achteraan in de rij aan te sluiten voor take-off. Tijdens het taxiën naar de startbaan ging ik alvast kijken wat de opties waren bij een misconnectie. Nadat we 11 vliegtuigen voor ons hebben laten gaan was het om 12:45 eindelijk onze tijd om het luchtruim te kiezen.

    IMG_0252.jpg

    Waar je bij KLM nog een sandwich krijgt op een vlucht van 2 uur, krijg je bij Alitalia een koekje of een snoepje en een softdrink na keuze… Alitalia wilde een nieuwe livery, ze moesten ergens op bezuinigen. Natuurlijk kon er tijdens de service geen glimlachje af bij de crew.

    IMG_0262-2.jpg
    IMG_0274.jpg
    Nog aardig krap voor een emergency exit.

    IMG_0272-2.jpg

    Om 14:40 zette de piloot de A320 weer aan de grond op Rome Fiumicino Airport. Wij (Kevin, Anthony en ikzelf) hadden onze hoop om de Alitalia vlucht naar Seoul te halen al lang uit onze hoofd gezet. Vlak voor vertrek had ik nog een tweet gestuurd naar Alitalia over onze connectie, maar ik kreeg hun standaard antwoord: “Check with airport assistance”. Natuurlijk parkeerde de piloot de Airbus bij een remote stand, waar geen bussen stonden. Na 5 minuten kwam eindelijk de 1e bus aangereden… We hadden een connectie van ruim 1,5 uur, maar is door de vertraging opgelopen tot 5 minuten...

    Coming up next:
    IMG_0294.jpg

    Stay tuned!
     
    Lionell, AnthonySneek, Ivooss en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Omboek gekte!

    Wij = @kevinvdwal , @AnthonySneek en ikzelf

    Om 14:55 arriveerde bus van het vliegtuig bij terminal 1, 5 minuten voor de vlucht naar Seoul. We liepen naar de passenger assistance, met de mededeling dat wij de vlucht naar Seoul gemist hebben omdat onze inkomende vlucht vertraagd was. De man achter de balie verweet ons eerst dat wij niet eerst naar de gate zijn gegaan. Ik vertelde de man dat het geen zin had, aangezien de vlucht naar Seoul vertrok vanaf een andere terminal en dat de gate 10 minuten voor vertrek sluit. Daarnaast moesten wij ook nog door de paspoortcontrole. Kortom, mission impossible. Mokkend ging hij er mee akkoord en ging kijken wat hij voor ons kon betekenen. Na wat rondbellen vertelde hij ons dat we waren geboekt op de Korean Air 932 die om 21:45 zou vertrekken. Hij gaf ons een reserveringspapiertje die wij later moesten overhandigen bij de Korean Air Check-in bij terminal 3. Het papier stamde nog uit de tijd van Napoleon, maar er stond wel boekingsklasse C op! Business class it is! Op naar terminal 3.

    Na een korte wandeling arriveerde we bij terminal 3 waar we opzoek gingen naar de Korean Air counter. In terminal 3 hing nog steeds een brandlucht van vorige maand. Personeel liep ook rond met mondkapjes. We kwamen erachter dat Korean Air door de brand tijdelijk verhuisd is naar terminal 5.

    Terminal 5 lag op ongeveer op 5 minuten rijden van Terminal 3. Bij aankomst wisten we niet wat we zagen.

    IMG_0294.jpg
    What the heck is this?

    Het was uitgestorven en wij wisten niet wat te doen. We zagen in terminal 3 dat wij check-in counter 525 moesten hebben. We zagen wel een bordje met een pijl die kant op, maar de weg was afgesloten. We probeerde het via de personeelsingang, maar daar was de beveiliger niet zo heel blij mee.

    We besloten maar om terug te gaan naar terminal 3, aangezien we hier niks konden. Bij aankomst in terminal 3 zijn we opzoek gegaan naar een plek waar je iets kan drinken. Omdat er vorige maand een brand was in terminal 3, waren alle winkels en eetgelegenheden gesloten voor de securitycheck. In terminal 2 hebben we vervolgens een drankje genomen en besloten om terug te gaan naar terminal 1 om te kijken of we van Alitalia vouchers konden krijgen om wat te eten en drinken.

    Bij terminal 1 zijn we naar de check-in counter van Alitalia gegaan om te kijken voor vouchers. De agent was de eerste Alitalia medewerker die vriendelijk was. Ze gaf ons eerst een fatsoenlijk e-ticket, want het briefje wat we eerder kregen zag er zo ongelofelijk amateuristisch uit. Na lang denken en bellen moest ze ons vertellen dat ze geen vouchers voor ons kon uitgeven, maar dat we het moesten proberen bij de SkyPriority balie. Ze schreef haar interne telefoonnummer op, zodat wij tegen de persoon bij de SkyPriority balie konden zeggen dat ze haar moesten bellen. Nou zo gezegd, zo gedaan zal je zeggen. Helaas, de man achter de balie snapte in eerste instantie niet het probleem. Hij snapte niet dat we een aansluitingsvlucht gemist hadden en dat we nu geen lounge access hebben, dus we willen vouchers. Kevin vertelde hem dat hij het telefoonnummer moest bellen, wat hij ook wilde doen, maar ze was zelf in gesprek. Hij liep vervolgens naar haar toe, met een gedachte van: “Wat heb je nu weer beloofd? Dit kan toch niet? Ze reizen op een ticket van 250 euro in business en nu moeten we ze ook nog vouchers geven?”. Hij had er flink de pest in dat hij opgezadeld zat met het ‘probleem’. Zijn Engels was ook niet al te best, zoals bij de meeste medewerkers van Alitalia, dat verbeterde de situatie ook niet. Uiteindelijk gaf hij het op, of hij had er geen zin meer in en stuurde ons richting terminal 3, met de uitleg dat ze met twee verschillende systemen werken. Schengen/domestic en intercontinentaal. Lijkt mij van niet, maar goed, het zijn maar vouchers.


    Bij terminal 3 waren alle Alitalia counters gesloten. Ik vroeg aan een medewerker van de luchthaven wanneer de counters open gingen. 2 uur voor vertrek, ook voor intercontinentale vluchten. Ik keek naar het vertrekbord… Eerst volgende vlucht was pas over 5 uur, we zouden dan nog 3 uur moeten wachten. Uiteindelijk kwam er na een minuut of 10, kwam er één medewerker van Alitalia aangelopen en checkte een gezin voor ons in. Ze konden de bagage nog labellen, wat leidde dat er verder niks gebeurde in de rij. Uiteindelijk kwam er een andere Alitalia medewerker (volgens mij een floor manager. Want hij kon veel regelen) op ons af. Wij legde hem uit dat we naar Seoul gingen, maar door een vertraging onze aansluiting mis liepen. En wij graag onze nieuwe boarding pass en vouchers wilde. Hij begreep het probleem en ging er direct achteraan. Na wat telefoneren kwam hij terug met jawel, 3 vouchers en met de mededeling dat Alitalia ons niet kon inchecken. Nadat we met ze drieën gediscussieerd hebben wat we nu gaan doen. Eerste eten en dan check-in of kijken of we kunnen inchecken en dan achter security wat gaan eten. We besloten om te kijken wat we achter security konden eten. Op naar de mooiste terminal ter wereld.

    Aangekomen bij terminal 5 zag je gelijk dat het iets levendiger was. De check-in desk was al open, dus we gingen onze boarding pass halen. Vlak voor de check-in ruimte staan beveiligers met een slagboom. Ze vragen waar je heen gaat, en als het antwoord is wat ze goed vinden, dan doen ze de slagboom (kleurt ook nog eens) omhoog. In de hal stond een ontzettend grote rij Aziaten voor de… VAT refund.

    IMG_0299.jpg

    We liepen direct naar de Korean Air SkyPriority lane om ons te laten inchecken. We overhandigde onze nieuwe e-ticket en binnen no-time hadden we onze boarding pass en lounge invitation. De vlucht werd uitgevoerd door B747-400 die voornamelijk wordt gebruik voor intra-asia vluchten. Ik vroeg specifiek om een window seat op het upper deck, en kreeg hem gelukkig ook. Nadat we onze boarding pass hadden was het tijd om door security en passpoort controle te gaan. Nadat alle formaliteiten waren afgehandeld was het tijd om de bus te pakken die ons naar de G terminal bracht. We zouden namelijk vertrekken vanaf G12.

    IMG_0300 (1).jpg

    Toen ik binnenstapte dacht ik dat we op de verkeerde luchthaven waren beland. Moderne terminal met allemaal high-end shops vol met Aziaten. We besloten om naar de lounge te gaan die zo goed als uitgestorven was. Het aanbod op het gebied van eten viel wat tegen, maar wat er was, was van een uitstekende kwaliteit. Na mijn hapje ging ik even douchen. Als je daar gaat douchen krijg je een hele kit mee.

    IMG_0304.jpg

    Na dat ik klaar was gingen we even kijken of Anthony en Kevin hun seat konden aanpassen. Ze hadden in eerste instantie een middle seat op het beneden dek. Vervolgens gingen we kijken of we onze vouchers nog ergens konden verzilveren. Ons was eerder verteld dat we voordat we wat gaan eten eerst bij de kassa moesten vragen wat we konden krijgen met zo’n voucher. Makkelijker gezegd dan gedaan. Personeel sprak geen Engels, maar het kwam er op neer dat we iets van 11,50 mochten besteden, maar weer niet aan een lap vlees. We kozen ervoor om pasta te eten. Helaas was deze pasta wel heel erg slecht. Na een toetje in de Alitalia lounge was het richting gate lopen.

    Up next:

    IMG_0306-2.jpg
     
    Fripsmaster, RSC09, Ready2Board en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    View from my room

    De A2 is er niks bij.

    IMG_0861.jpg
    IMG_0864.jpg
    IMG_0869.jpg
     
    Lionell, AnthonySneek en Basjep vinden dit leuk.
  9. AnthonySneek

    AnthonySneek Blue Tier

    Berichten:
    187
    Leuk Bevonden:
    133
    Trofeepunten:
    43
    Ons uitzicht vanaf het Mercure hotel
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      1,5 MB
      Weergaven:
      34
    Basjep vindt dit leuk.
  10. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    Hebben jullie nog last gehad van de 'MERS'-scare in Korea? Blijkbaar is er een outbreak in het Midden-Oosten en loopt de halve luchthaven in Korea met mond-kapjes enzo?
     
  11. Milanello

    Milanello Blue Tier

    Berichten:
    124
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    28
    Goed, onze vlucht AMS - FCO is dus geannuleerd. Werden eerst omgeboekt naar morgen en dan via CDG. Uiteindelijk toch zover weten te krijgen dat we vanavond nog vliegen, via PVG! Daar blijven we 24 uur om volgende dag dan toch naar ICN te gaan.

    Pluspunt: Ik kan toch de Champions League finale kijken :). Moet alleen nog een kroeg zien te vinden die dat 3 uur 's nachts uitzendt..
     
    Jan van Putten en Lionell vinden dit leuk.
  12. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Al de tweede ICN vlucht met een verhaal! Houdt deze threat wel spannend :)
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2015
  13. Milanello

    Milanello Blue Tier

    Berichten:
    124
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    28
    Dat zeker! Iemand tips voor Shanghai?
     
  14. RSC09

    RSC09 Blue Tier

    Berichten:
    297
    Leuk Bevonden:
    160
    Trofeepunten:
    43
    Last heb je er niet van, maar vind het wel bijzonder dat bijna al het luchthavenpersoneel ermee loop. Lijkt beetje raar als je met iemand praat. De inwoners wordt geadviseerd een kapje te dragen. Heb gehoord dat de zwarte kapjes favoriet zijn en Bijna uitverkocht. In de stad loopt denk ongeveer 30% met een kapje, zowel jongeren als ouderen.

    Ps. In de metrostations zijn ze met kasten vol gasmaskers en waterflessen op meer ellende voorbereid ;)
    . DSC_2177.JPG DSC_2178.JPG
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2015
  15. AnthonySneek

    AnthonySneek Blue Tier

    Berichten:
    187
    Leuk Bevonden:
    133
    Trofeepunten:
    43
    Drink niet in de Skylounge van het Mercure hotel, als je niet opgelicht wilt worden. De cola gaat nog, maar een klein glaasje verse sinaasappelsap? image.jpg image.jpg
     
    Flying doc, rezag, Lionell en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Wat!? Omrekenen naar guldens mag al laang niet meer, maar moet je voor de gein eens doen..
     
  17. Basjep

    Basjep Silver Member

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Pff. Nog erger dan skylounge in Amsterdam. Wel een mooi uitzicht trouwens.

    Iemand trouwens een idee hoe veel uur van te voren check in open gaat op BRU?
     
  18. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
  19. AnthonySneek

    AnthonySneek Blue Tier

    Berichten:
    187
    Leuk Bevonden:
    133
    Trofeepunten:
    43
  20. kevinvdwal

    kevinvdwal Silver Tier

    Berichten:
    297
    Leuk Bevonden:
    230
    Trofeepunten:
    268
    Ik ben mee op de trip :p
     
    Lionell vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina