Mijn eerste echte bijdrage (buiten de posts in de kennismakings-sectie)
Ik ben het niet met je eens, en wel om meerdere redenen.
Sites zoals Booking.com zijn er alleen maar gekomen omdat door de wirwar van eigen sites van alle hotels de bomen door het bos niet meer te vinden zijn. Booking.com, Agoda, Hotels.com, vullen gewoon een gat in.
Waar anders vind je alle hotels in alle prijsklassen op 1 geografisch punt bij elkaar? Die sites werken natuurlijk niet gratis.
Maar de sites horen bij deze tijd, en de tijd is niet terug te draaien. Je hebt ook mensen die niet online kopen, maar alleen bij fysieke winkels. Dapper, maar soms ben je dan een dief van je eigen portemonnee.
Booking.com (en ik bedoel steeds ook alle andere) heeft er voor gezorgd dat in de tijd dat toerisme en zakenreizen een enorme vlucht hebben genomen, klanten sneller, handiger en duidelijker kunnen boeken. Ook hotels hebben hier vele voordelen bij. Ja, natuurlijk moeten ze afdragen, en soms flink ook, maar sommige hotels hebben hierdoor geen eigen site meer nodig, of hoeven in ieder geval niet meer hun site op en top te onderhouden. Wat ze veel geld scheelt. De vraag is of de besparing opweegt tegen de kosten van Booking.com.
De sites van de hotels zijn soms niet om doorheen te komen. Neem als voorbeeld NH. Wat daar niet aan klopt, is werkelijk ongelooflijk. Pagina's die verdwijnen als je alles hebt ingevuld en niet meer terug te vinden zijn. Prijzen die voor leden van hun loyaliteitsprogramma soms hoger zijn dan als je aangeeft geen member te zijn. Prijzen die soms lager zijn als ik achteraf betaal (met mogelijkheid tot cancellen) dan de prijs die ik betaal als ik direct online afreken en mijn boeking niet meer te wijzigen is.
Waarom zou ik zo'n hotel moeten belonen door bij hen direct te boeken? Dan liever naar Booking.com waar ik helder voor ogen krijg wat ik krijg, wat ik betaal en met invulvelden die logisch zijn.
Zouden de hotels evenvol zitten als er geen Booking.com zou zijn? Ik zou van het bestaan van sommige hotels waar ik geslapen heb, niet eens weten als ik ze niet op Booking had gezien. Dus dan hadden ze aan mij € 0 verdiend, en nu in ieder geval iets.
Verder vind ik dat we met hotels - behalve dan misschien de familiehotels - niet zo veel mededogen hoeven te hebben, want als er 1 sector is die zich niet aan de regels houdt op het vlak van betalingen aan hun personeel, dan is het wel het hotelwezen.
Laatst bewerkt: 25 aug 2018