Vast wel. De staat heeft al toegezegd alles op alles te zetten om ze te redden. Als je kijkt dat ze gewoonlijk zo rond de 10 miljard euro omzet hebben, moet het lukken ze staande te houden. De Fransen hebben toegezegd hetzelfde te doen met AF. Skyteam als alliantie gaat hardere klappen krijgen, ik las eerder vandaag dat er een ticket stop is op Vietnam Airlines en Korean Air is. Mogelijk dat die wel omvallen.
Wellicht valt het allemaal mee als de stofwolken zijn opgetrokken en het normale leven weer begint, maar ik ben toch wel bang voor de impact van de economische schade die nu aan het ontstaan is. Er zijn veel sectoren met krappe marges, die kunnen zonder hulp niet overleven als er 3 weken geen cent omzet wordt gemaakt. Dit is voor de reisbranche een enorme directe dreun. Maar ik verwacht ook een forse vervolgschade, zodra het normale leven weer op gang komt zal vakantie ook niet direct de eerste prioriteit van veel mensen zijn. Luchtvaart is nooit erg winstgevend geweest. Als je KLM nu een noodlening van een aantal miljarden geeft om deze moeilijke tijd door te komen, dan zijn ze daarna vele jaren bezig om dat terug te betalen. Maar als je KLM gaat redden, wat dan te doen met TUI, horeca en alle andere bedrijven die nu klappen krijgen? De 90 miljard die Rutte noemde is dan snel op.
In mijn ogen vrij simpel: KLM is vrij vitaal voor de Nederlandse economie, TUI niet. KLM dus wel redden, TUI niet. Horeca etc. kan een stuk makkelijker door belastingbetalingen uit te stellen (niet af te stellen). De meeste horeca heeft enkel huur als vaste last die nu doorloopt (Op de dure locaties is de verhuurder meestal een van de grote brouwers, lijkt me dat die ook best even mee kunnen denken), personeel grotendeels 0-uren (eigenlijk alle bediening en mensen in de keuken die geen chef zijn in NL)
Eind verhaal voor de 747 lees ik, blijft per direct aan de grond. Wat krijgt de luchtvaart nu toch een klappen te verduren!
Worden de vluchten die oorspronkelijk uitgevoerd werden door de 747 geannuleerd of vervangen door andere vliegtuigen?
KLM deed het de afgelopen jaren prima: 2017: 900 miljoen 2018: 1,3 miljard 2019: 1,1 miljard Neem aan dat er iets daarvan in de reserves is gestopt en dat ze zelf ook heus wel een klap kunnen opvangen. Zo niet moeten ze eens naar de bedrijfsvoering gaan kijken.
Dat zal een combinatie worden. Zeker de komende weken, wordt er veel geannuleerd. Wanneer we meer terug keren naar een normale situatie, zullen de routes worden uitgevoerd met minder capaciteit, wat kan beteken kleine vliegtuigen, maar ook minder vluchten op bepaalde bestemmingen.
Air France-KLM laat in een recent persbericht weten dat het de B747 vloot aan de grond houdt. Dit is wat anders dan het definitief uitfaseren aan het einde van deze maand zoals KLM vorige week aangaf. As a result of this reduction in capacity, Air France will ground its entire Airbus 380 fleet and KLM its entire Boeing 747 fleet.
De kist(744) naar LAX en CUR zijn vanochtend gewoon vertrokken. De vlucht naar MEX staat ook nog in de planning later vandaag.
Ook wel logisch eigenlijk. Kan een hoop meer vracht in dan enig ander toestel van KLM. Zijn nu natuurlijk veel minder mensen die willen vliegen. Dan maar vracht vervoeren Ben trouwens denk ik de enige die blij is van dat oude ding af te zijn
Nee, ik ontwijk de 747 ook altijd bij het boeken. Als ik er een wil zien ga ik wel naar het Aviodrome
Jammer, maar ik bewaar goede herinneringen aan mijn vluchten in de B747, zowel in economy als voor- en bovenin in business.
Mijn eerste commerciële vlucht was in de 747 naar LAX. Die vergeet ik nooit, zeker niet omdat we boven Aberdeen omkeerde, brandstof dumpte, en even weer op Schiphol gingen kijken om een pakking te vervangen. Dat werd een hele lange dag met een 7 uur vertraging.
Recent nog met de 747 gevlogen. De crew heeft wel een traantje weggepinkt en de start is door een professionele fotograaf vastgelegd, gezien het hoogstwaarschijnlijk veel eerder dan gepland de laatste keer was voor deze crew. Als afscheid van het toestel heeft de crew iedereen met status geupgraded naar business (behalve mijzelf nog silver en gold aan boord). Ik ben ook nog door de gezagvoerder uitnodigd om zelf te kiezen uit twee approaches. Fantastische vlucht. Vaarwel PH-BFY!
Mooie ervaring en goede behandeling van de crew! Lichtelijk jaloers hier, maar 747 gaat hem voor mij waarschijnlijk niet meer worden
Heel jammer dat ze er nu versneld uit gaan maar zo te zien maakt de crew er toch nog wat van. Welke bestemming was het?
Dat is met de huidige omstandigheden vrij snel verdampt....je hebt wel door hoe immens uitzonderlijk de omstandigheden zijn toch? Daarnaast is de concurrentie moordend en zijn de marges niet heel erg groot. "How to become a millionaire? Start as a billionaire and buy an airline."