KLM Platinum

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Blade23, 20 jul 2020.

  1. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.314
    Leuk Bevonden:
    3.206
    Trofeepunten:
    483
    Kleine aanvulling c.q. nuancering: de extra kaarthouder mogen ze niet toetsen. Die gaat namelijk geen overeenkomst met American Express aan en dan is een BKR toets o.g.v. het BKR reglement niet toegestaan.

    De pot verwijt de ketel, vind je zelf ook niet? Kern van de zaak is dat iemand geld heeft geïnvesteerd in Platinum status en bereid is dit met jou te delen. Inmiddels heb je uitleg gekregen dat die ander daar ook risico voor loopt.

    Alleen jijzelf kunt de afweging maken of je voldoende Skyteam vliegt en profiteert van de Platinum perks.
     
    FlyingDutchman87, Thijsk en DirkOnTour vinden dit leuk.
  2. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    NOEM JE MIJ NOU EEN KETEL?!?!?!:mad:


    ;)
     
    Ambtenaruh, Javadest, Ruut en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. tomhster

    tomhster Newbie Premium Member

    Berichten:
    84
    Leuk Bevonden:
    94
    Trofeepunten:
    18
    Wat een gevoeligheid allemaal hier. Het lijkt zuid-Europa tegen Nederland wel. De nuancering die ik aanbreng is dat de potentieel geïnteresseerde zich ook moet realiseren dat er ook voor hem/haar nadelen aan deze constructie zitten. Als de hoofdkaarthouder iets overkomt of vervelend wil doen zit jij meteen weer op Ivory. Lijkt mij toch niet zo heel gek om ook die zijde van de medaille te benoemen?
     
  4. JosEnrafNonius

    JosEnrafNonius Blue Tier

    Berichten:
    156
    Leuk Bevonden:
    160
    Trofeepunten:
    43
    Ik, als potentieel geïnteresseerde, realiseer me dat het hier allemaal wat gevoeliger wordt....dat was niet de bedoeling, althans niet van mijn kant.
    Ik dacht alleen maar: "Hee, dat is leuk, dat zou ik best willen, misschien gunt iemand mij wel wat.."
    Laat maar zitten dames en heren, ik blijf wel "gewoon"Gold :)
     
    Ruut vindt dit leuk.
  5. JosEnrafNonius

    JosEnrafNonius Blue Tier

    Berichten:
    156
    Leuk Bevonden:
    160
    Trofeepunten:
    43
    mee eens
     
  6. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Gevoeligheid? Nee, pure feiten.
    Als Platinum zeg ik dan "veel plezier/succes met je Butt-in-seat XP's" :).

    Je vergeet nog 1 ding, zodra je goedgekeurd bent bij Plat4two, heb je die status voor een jaar (of in ieder geval tot het einde van het kalenderjaar). Dus zelfs als de hoofdkaarthouder iets overkomt, dan nog heb je nog steeds FB Plat. (en dus niet meteen terug naar Explorer, Ivory bestaat al ruim 2 jaar niet meer ;) ).
    Vertel me, welke nadeel zit er dan nog aan?

    Absoluut, "gunnen", met het risico dat je uit het FB programma gegooid wordt en/of dat degene met de partnerkaart mogelijk je rekening plundert.
    Als iemand het je aanbiedt voor enkel het bedrag van de FB Amex Plat, dan heb je al heel veel mazzel (zie berekening eerder gesteld) en wordt het je dus in feite al gegund.
     
    Ruut vindt dit leuk.
  7. tomhster

    tomhster Newbie Premium Member

    Berichten:
    84
    Leuk Bevonden:
    94
    Trofeepunten:
    18
    Je maakt jezelf volledig afhankelijk. Dat vind ik nog wel een dingetje. Als de hoofdkaarthouder na jaar 1 besluit dat hij 500 euro meer wil hebben dan is het slikken of stikken. Natuurlijk zijn dit soort scenario's geen gezond startpunt, maar het is ontegenzeggelijk een potentieel nadeel. Net als de optie Plat4life dus die, voor zover ik weet, is uitgesloten bij deze variant.
     
  8. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Klopt, maar we mogen toch verwachten van iemand die Platinum ambieert, dat deze met gemak de 300XP vliegt in het jaar dat hij de Plat4Two heeft gekregen via de partnerkaart?
    Anders kun je net zo goed Silver/Gold blijven...
     
  9. SvnKngs

    SvnKngs Silver Member

    Berichten:
    662
    Leuk Bevonden:
    843
    Trofeepunten:
    348
    'Volledig afhankelijk' terwijl het gaat over FB Platinum... Wel reëel blijven hoor.
    Risico is niet alleen de kans dat iets gebeurd, het is ook de schade die je van die gebeurtenis kan ondervinden. De schade van 'ineens' geen FB Plat meer t.o.v. iemand kan praktisch onbeperkt online shoppen met jouw geld en je hebt geen poot om op te staan als het gebeurt. Ik denk dat ze beiden niet te verzekeren zijn, om volstrekt verschillende redenen...
     
    Daeni, arjen05, Eagle en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. alfa_x

    alfa_x Blue Tier

    Berichten:
    106
    Leuk Bevonden:
    84
    Trofeepunten:
    28
    Voor zo ver ik weet doen ze een check hoe de relatie is tussen de hoofdkaarthouder en de persoon die de plat4two krijgt.
    Mijn moeder had al een amex van mij en kreeg zodoende het aanbod van mij om ook plat bij FB te krijgen.
    We kregen eerst een belletje van amex na de aanvraag wat precies de relatie was en vervolgens ook van FB. Zo als ze zeiden, in princiepe is het alleen voor partners die samen een huishouden delen.
    Dus ik denk dat de truck om iemand anders op deze manier FB plat te geven erg moeilijk is. Los van het feit dat die gene op de amex kaart kan spenderen wat hij wil.
     
  11. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.262
    Trofeepunten:
    508
    De grens tussen wat mag en wat Amex zich permitteert is altijd erg dun.

     
    VinceG, westi, Thijsk en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.314
    Leuk Bevonden:
    3.206
    Trofeepunten:
    483
    Hehe, ja. Het voorbeeld wat je hierbij geeft (maandelijks toetsen van de kaarthouder) mag gewoon. De meeste hypotheekverstrekkers doen dat overigens ook. Dit valt onder punt 3 van artikel 8 van het reglement:

    "De zakelijke klanten mogen de door Stichting BKR in CKI verwerkte persoonsgegevens raadplegen voor het beheren van hun portefeuille."
     
  13. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.123
    Leuk Bevonden:
    952
    Trofeepunten:
    143
    Ik zou dan denken, je geeft/verkoopt hem/haar de FB platinum status maar laat de creditcard direct weer bij je inleveren. Het ging immers om de status, niet om de creditcard toch?
     
  14. tomhster

    tomhster Newbie Premium Member

    Berichten:
    84
    Leuk Bevonden:
    94
    Trofeepunten:
    18
    Dat sowieso. Maar die BKR-toetsing blijft wel interessant. Je wordt dan kennelijk maandelijks getoetst terwijl je zelf op geen enkele wijze van een kredietfaciliteit gebruik kunt maken. Maar ook daar moet je hier dankbaar voor zijn dat dat je gegund word ;-)
     
  15. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.123
    Leuk Bevonden:
    952
    Trofeepunten:
    143
    Ok, ik begreep uit de voorwaarden van Amex dat ze alleen toetsen bij de aanvraag van een product maar dat je geen registratie of maandelijkse toetsing krijgt. Van een maandelijkse toetsing zou ik geen fijn gevoel krijgen.
     
  16. FlyingDutchman87

    FlyingDutchman87 Silver Tier

    Berichten:
    202
    Leuk Bevonden:
    146
    Trofeepunten:
    268
    Dan zou ik maar snel je Amex opzeggen.
     
    arjen05, Ruut en Bijzonderetickets vinden dit leuk.
  17. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.314
    Leuk Bevonden:
    3.206
    Trofeepunten:
    483
    Nee. Ze mogen de mede-kaarthouder niet toetsen. Is overigens ook geen reden toe omdat de hoofdkaarthouder dat risico van ze overneemt.

    BKR controleert tamelijk streng op naleving van hun reglement. Lapt Amex het BKR reglement aan hun laars door mede-kaarthouders te toetsen dan zouden ze hun aansluiting bij BKR verkiezen. En daarmee hun vergunning en voortbestaan in NL.
     
    Ruut en Didier13 vinden dit leuk.
  18. tomhster

    tomhster Newbie Premium Member

    Berichten:
    84
    Leuk Bevonden:
    94
    Trofeepunten:
    18
    Maar even een vraag voor degenen die de voorwaarden beter kennen dan ik. Nog steeds hypothetisch: Je komt met een kaarthouder overeen om de tweede persoon met platinum te worden. Je maakt uiteraard gebruik van de perks. In de loop van het jaar laat je je weer loskoppelen van de hoofdkaarthouder. Zijn er dan nog haken en ogen als je op eigen kracht de XP's bij elkaar vliegt?
     
  19. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.356
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    Ik weet niet of je dan weer direct op Ivory zit. Toen ik de P42 van mijn vrouw omzette naar mijn dochter ging mijn vrouw terug naar gold, terwijl ze vanaf silver naar plat was gegaan. Dus mss toch een soft landing?
     
  20. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Zolang je binnen dat jaar 300XP vliegt, krijg je sowieso platinum. Een soft landing is er officiëel niet, maar er zijn gevallen waarbij de mensen na hun plat4two alsnog naar goud teruggaan.Het kan ook zijn dat die mensen op eigen kracht 180XP (of iets meer) gevlogen hebben en zodoende op goud terecht komen.
     

Deel Deze Pagina