Oorspronkelijk geboekt BRU-AMS-LAS, ochtendvlucht BRU-AMS geannuleerd door KLM. Nieuwe vlucht gaf een transfertijd van 80 min op Schiphol, ik vond dat erg krap gezien de vele vertragingen aan de dagranden. KLM gebeld, BRU-AMS uit de boeking gehaald en nu enkel AMS-LAS. Obv bovenstaand: enige kans dat ik de 8XP's van BRU-AMS achteraf kan claimen?
nee, want je Ging vrijwillig akkoord . Wat je wel kan proberen is zeggen dat door de topdrukte van Schiphol je niet anders kon.
Ligt er natuurlijk wel aan wanneer de Brussel vlucht geannuleerd werd, als het echt kort voor vertrek is dan heb je wel degelijk recht op de XP. Is het langer van tevoren dan kan je het inderdaad proberen, want zeker in dit geval, ik vermoed dat de 06.15 vlucht uit Brussel niet gaat en je dan op de 08.15 vlucht of iets in die richting wordt omgezet, juist om 09.00 uur is het bij de transfer van Schengen naar Non Schengen op Schiphol inderdaad topdrukte, om 07.15 uur loop je zo door, om 09.00 uur zeker niet. Ik verwacht wel dat je de vlucht dan haalt, onder andere door de short connection lane, maar dan is eventueel lounge bezoek ook niet mogelijk en is het toch een beetje rennen.
Klopt idd, het gaat om de vluchten die jij noemt. De medewerker aan de telefoon gaf meteen toe dat de nieuwe transfertijd erg krap was en deed helemaal niet moeilijk om BRU-AMS uit de boeking te halen. Heb alleen helemaal niet gedacht aan de 8XP's heen en 5 terug (na 1 juli) die ik hiermee misloop. Nog maar eens een belletje aan wagen...
Ben benieuwd hoe KLM gaat reageren aangezien er nu vluchten worden gecanceld. Je loopt op die manier flink wat xp mis als je eventueel herboekt na 1 juli terwijl je oorspronkelikke ticket voor 1-7 nog gebruik maakte van 50% extra xp. Al met al behoorlijk onbeschoft van KLM.
Ik vind het wel goed dat ze hiermee stoppen. De afgelopen maand ben ik zo'n 4x in de Schengen lounge geweest en ben hem gelijk gepeerd want het is daar echt een gekkenhuis.
Maar het is niet dat KLM wil annuleren, KLM wordt hier simpelweg toe gedwongen en gaat dan bekijken welke vluchten ze het beste eruit kunnen halen. Het is op zich jammer van de XP, maar in mijn geval compleet niet relevant, ik heb er zat, ik heb liever dat ze vooraf mij annuleren dat ik dingen kan aanpassen dat het op de dag zelf misloopt door dan vluchten te annuleren of heel erg vertragen, dat maakt voor mij veel meer uit, een lange vertraging en ik heb gelijk problemen op de bestemming omdat er ook andere transporten aan gelinkt zijn.
Ik neem aan dat na 1 jaar de meeste nieuwe elites hun status weer kwijt zijn. Ze hebben er even aan geproeft maar zullen flink meer (soms 2x zoveel) moeten reizen dan ze normaal doen om die status te behouden...
Dat zal zeker voor een deel van de elites gebeuren, voor een ander deel kan het de motivatie zijn om vaker te reizen om de status te behouden. KLM is geen liefdadigheidsinstelling, en men zal uiteraard winst willen maken, dat doe je onder andere door klantenbinding door spaarprogramma's, maar je hebt niets aan vaste klanten die uiteindelijk maar een zeer gering bedrag besteden aan vliegtickets, je wil klanten die veel vliegen en wat minder naar de prijs kijken. De XP runs zijn uiteraard een uitkomst om de status te behalen, maar voor KLM is deze groep eigenlijk niets waard.
Ik denk dat het aantal personen met gold en platinum flink zal verminderen. Ik ben op dit moment nog gold, maar maak vrijwel geen zakenreizen meer dus zal dit jaar waarschijnlijk 50xp tekort komen. In mijn vriendenkring hoor ik vergelijkbare verhalen van flinke vermindering van het aantal zakenreizen
Ik kreeg wel een mail vandaag dat 150% miles en status miles van Miles en more wel verlengd worden tot het eind van het jaar. Hopelijk komt KLM ook nog met iets. Maar denk het niet. Zou fijn zijn als privium met compensatie komt
Straks krijgen we nog extra XP voor mensen die de drukte durven te trotseren op AMS. Of juist min-XP voor mensen die op AMS opstappen
Betwijfel of je hier een compleet beeld van de zaak hebt. De groep mensen die XP runs doet kopen juist regelmatig intra Europe J tickets. Natuurlijk zo goedkoop mogelijk, maar nog altijd met een betere marge dan Y tickets. Kostprijs van Intra Europe J is laag: de geblokte middenstoel is de hoogste cost driver, het catering budget is zelfs zeer laag. De meeste intra EU Business Class stoelen worden bezet door feeders voor longhaul vluchten die vanwege de connectie dan vaak weer wat goedkoper zijn. De toerekenbare bijdrage voor de intra EU vlucht is dan echt tientjeswerk. De XP runner levert dan méér op. En als je XP runs nodig hebt om status te behouden houdt dit dus in dat je niet zo veel (althans relatief gezien weinig) gebruik zult maken van lounges en Economy Comfort stoelen. En dus heb je minder (opportunity) kosten aan deze groep elite leden. Kijk ook maar eens naar de groep mensen die een voucher heeft gehad en die vervolgens voor een XP run heeft ingeleverd: dat heeft KLM echt geen windeieren gelegd. Uiteindelijk denk ik dus dat KLM bij voorkeur nog veel meer XP runners zou hebben. De begrenzing daarvan is echter dat teveel elites weer tot ontevredenheid leidt (volle lounges, etc.). Wellicht is een XP runner voor KLM zelfs wel waardevoller dan een elite die altijd Eco vliegt in relatief lage boekingsklasses, maar ondertussen wel een groot beslag legt op de resources (lounges, EC stoelen, platinum / PA lijnen, etc.).
Aan dat laatste maak ik mij in principe wel schuldig ja, zo had ik het nog niet bekeken qua kosten voor KLM qua beslag op resources. Hoewel de laatste tijd ik juist wat minder goed vooruit kan plannen en ik in boekingsklassen zit met letters die ik nooit heb gezien… Maar idd, ticket naar BKK voor €400 en dan heen en terug stoel 10K, dat kan de bedoeling ook niet zijn..