Aan de gate voor de vlucht met Qatar ook. Eenmaal aan boord was het erg relaxed, had het kapje vrijwel niet op en ben er nul keer op aangesproken. Hier in Indonesië ook weer even wennen. Kwam gister de Executive Lounge van het hotel zonder kapje binnengelopen (was het vergeten) en kreeg er gelijk eentje aangereikt. Buiten niet verplicht meer sinds kort maar hier in Jakarta toch nog veel mensen die 'm wel op houden. Zal er waarschijnlijk mee te maken hebben dat er nogal veel (ook veel jonge) mensen zijn overleden bij de Delta golf.
Het vrijwillig dragen heb ik geen probleem mee, die groep doet het dragen ongetwijfeld ook goed, mag alleen hopen dat men dan op zijn minst ffp2 gebruikt… Turkije is een goed voorbeeld wat er gebeurd als je regels officieel nog niet afschaft men negeert het massaal waardoor je niet meer kan handhaven. Maar als het dan wel nodig zou zijn dan lukt je het ook niet meer. Niet dat ik er ook maar enigszins goed mee omga, ik ben een verloren zaak, een groot deel draagt het braaf op de juiste manier, al blijft het uitgangspunt vreemd dat je het voor een ander doet en dat je de maskers met filter die jezelf echt kunnen beschermen niet op mag zetten…
De de KLM vluchten van en naar Vancouver afgelopen week werd er juist omgeroepen dat het niet meer hoeft. Het schijnt dat de regels in British Columbia soepeler zijn dan elders in het land. Maar ook daar zie je nog veel vrijwillige dragers.
In Canada moet je sowieso gevaccineerd zijn om te kunnen reizen, ook binnenlands of als je het land uit wilt.
Ook Lufthansa lijkt nu het licht te hebben gezien: https://meilenoptimieren.com/lufthansa-maskenpflicht-nicht-mehr-durchgesetzt/ Hun bron (Der Spiegel) is wat minder jubelend, maar het lijkt nog maar een kwestie van tijd te zijn.
En sinds deze maand is het officieel (voorlopig) grotendeels verleden tijd bij Austrian. In het hele land, op de regio Wenen na, zijn de mondkapjes nu niet meer nodig in het OV.
Hot news: USA schrapt testverplichting vanaf zondag 12 juni. In ieder geval voor 90 dagen. Daarna gaan ze kijken hoe het gaat met Covid.