Zo ziet de wereldwijde luchtvaart er nu uit3 min leestijd

Bord met vertrekkende vluchten op een luchthaven (Bron: Chuttersnap / Unsplash)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Nagenoeg alle airlines, vliegvelden en andere bedrijven en organisaties aanverwant aan de luchtvaart zijn hard getroffen door de Coronapandemie. De wereldwijde luchtvaart zit in een diepe crisis en zal nog jaren nodig hebben om zich te herstellen. Ten tijde van de crisis zullen sommige airlines ten onder gaan. Anderen moeten hun operatie flink terugschroeven om levensvatbaar te blijven. Momenteel vliegen de grootste airline zo’n 50% van ‘normaal’. Toch lijkt er een klein herstel in zicht. Dit blijkt uit data van OAG.

Routenetwerk

Wat reizigers meteen merken is het beperkte vluchtaanbod. De belangrijkste reden hiervoor zijn de actuele, en vaak veranderende, inreisrestricties. Maar denk ook aan aanvullende regels als bijvoorbeeld de duur van al dan niet verplichte quarantaine en het wel of bij bijdragen van een negatieve Coronatest. Maar ook de verschillende gezondheidsverklaringen.

Ondanks het aanhoudende verminderde vluchtaanbod lijken sommige airlines toch een herstart te maken. KLM gaat bijvoorbeeld al naar meer bestemmingen vliegen. Maar ook Transavia, Air France, Lufthansa en British Airways bekijken steeds opnieuw welke bestemmingen wel beschikbaar gemaakt kunnen worden. Ondanks de groei van het aantal bestemmingen gaat er ook wel eens een luchthaven van de lijst. Dit komt omdat steeds meer naar regionale maatregelen wordt gekeken. Zo is het mogelijk dat een regio ‘op oranje gaat’, maar dat de rest van het land Code geel krijgt. De actuele reisadviezen van de Rijksoverheid kun je bekijken op de website Nederland Wereldwijd.

KLM Cityhopper herstart steeds meer bestemmingen in Europa (Bron: KLM)

Aantal vluchten

In veel landen is het aantal uitgevoerde vluchten ook flink minder dan normaal. Voor de meeste grote landen gaat het om minimaal 50% minder dan vorig jaar. Vluchten tussen twee landen zijn soms zelf tot 95% afgenomen. Denk bijvoorbeeld aan vluchten tussen het Verenigd Koninkrijk en de VS. Maar ook tussen Canada en de VS. Veel Aziatische landen verwerken ook nog steeds flink minder vluchten dan voorheen. Dit heeft natuurlijk alles met de actuele inreisbeperkingen te maken.

De grootste Amerikaanse airlines verminderden hun vluchten met 40-50% afgelopen maand. Opvallend is dat China Eastern en China Southern ‘slechts’ 5-10% minder vluchten uitvoeren. Dat heeft ermee te maken dat daar veel nagenoeg lege toestellen de lucht in gaan om steden met elkaar verbonden te houden. Het aantal vluchten van Europese airlines loopt flink uiteen. Zo had Turkish Airlines zo’n 55% minder vluchten. Maar British Airways voerde bijna 80% minder vluchten uit in augustus ten opzichte van vorig jaar. Air France had 42% minder vluchten ten opzichte van vorig jaar. Wereldwijd blijft het aantal vluchten grosso modo nog steeds afnemen. Alhoewel in Europa een licht herstel in zich is.

Alle grote luchthavens van de wereld schrijven rode cijfers als het om vliegbewegingen gaat. Beijing Capital, Atlanta en Tokyo Haneda verwerkten in augustus allen meer dan 2 miljoen vluchten. Maar dat was meer dan 40% minder dan vorig jaar.

Wat gebeurt er met de vliegtuigen nu je niet kunt vliegen
Geparkeerde vliegtuigen op Schiphol (Bron: Schiphol)

Voorzorgsmaatregelen

Zichtbaar zijn natuurlijk ook de voorzorgsmaatregelen die luchthavens, airlines en reisorganisaties nemen. Denk aan het verplicht dragen van een mondkapje op de luchthaven en in het vliegtuig. Maar ook de diverse hygiëne kits die airlines dan wel niet uitdelen. Vrachtmaatschappij Cargolux voorzag zelfs een van Boeing 747 toestellen uit de vloot van een mondkapje. Natuurlijk met een waarschuwende knipoog naar de wereldwijde luchtvaart.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *