Waarom KLM’s 787-10 te laat was bij jubileumfeest2 min leestijd

Review: KLM World Business Class - Boeing 787-10 Dreamliner

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Een te late levering van de nieuwe Boeing 787-10 heeft eind juni bij KLM het jubileumfeestje verpest. Eerder schreven we al over de vertraagde levering van het nieuwe toestel. De maatschappij wilde namelijk de laatste 100 dagen voor het 100-jarige jubileum aftrappen met de ontvangst van de gloednieuwe 787-10 Dreamliner, maar die stond op dat moment nog in de Fabriek in Charleston. Niet aangedraaide bouten, losse schroeven en een losse brandstofleiding waren o.a. de oorzaak van de vertraging meldt Het Parool.

Review: KLM World Business Class - Boeing 787-10 Dreamliner

KLM kwam eerst niet naar buiten over deze kritiek, maar later werd de oorzaak uitgelekt via de Post and Courier uit Charleston. Normaal blijft zulke kritiek binnenskamers. KLM beoordeelde de fabricage van haar eerste Boeing 787-10 als ‘ruim onder de aanvaardbare standaard’. KLM wijdt deze oorzaak toe aan het management van Boeing en het personeel in de fabriek dat overwerkt is.

Fabrieksfouten

Er is een hele lijst aan fabrieksfouten die voor KLM zelf niet cruciaal waren, maar wel onaanvaardbaar. Ondanks de druk van het jubileumfeestje had KLM nog niet getekend voor de overdracht. Pas als een toestel door een maatschappij is geaccepteerd, liggen de verantwoordelijkheden niet meer bij de fabrikant.

Na al dit gebeuren twijfelt KLM aan de benodigde afleveringskwaliteit van Boeing. De maatschappij heeft namelijk nog 14 lange Dreamliners bij Boeing besteld. En KLM is niet de enige die klaagt, want ook bij Etihad waren er problemen. Er moesten namelijk 3 Dreamliners terug naar de fabriek, omdat er nog aanpassingen moesten worden gedaan. Ook bij Singapore Airlines en EVA Air waren er problemen bij bestelde Boeing 787-10 Dreamliners.

In 90% van de gevallen zijn deze problemen volgens American Airlines te wijten aan het ontbreken van een tweede controle van de toestellen. Boeing laat weten dat er een tweede inspecteur komt en zegt verder de kritiek van de maatschappijen te waarderen.

Lees hier onze InsideLook van de 787-10 en hier een review van de nieuwe World Business Class.

Reacties

  1. PETER LEE zegt

    Ongehoord dat Boeing geen tweede controle doet en nieuwe vliegtuigen zonder deze tweede controle uitlevert, hoewel tijdens de fabricage van een KLM toestel zijn er altijd KLM engineers aanwezig om een oogje in het zeil te houden of is dat ook wegbezuinigt ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *