Tegenvallers voor Boeing: 777X en 737 MAX nog (steeds) niet startklaar

Zo gaat de 777X eruit zien (Bron: Boeing)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Boeing heeft de afgelopen tijd een aantal tegenvallers moeten verwerken. Zo sleept het debacle rond de Boeing 737 MAX nog steeds voort. Een oplossing in de vorm van een software-update is nog niet goedgekeurd. Daarnaast werd afgelopen week bekend dat een grondtest met de Boeing 777X niet verliep zoals gewenst. Ook daar zijn de veiligheidseisen nog niet op peil. Wanneer zal het Boeing weer voor de wind gaan?

Boeing 737 MAX

Het geplaagde 737 MAX toestel van Boeing mag nog steeds de lucht niet in. Inmiddels is duidelijk dat een software-update het probleem moet verhelpen. Diverse updates en testvluchten hebben nog niet geleid tot een goedkeuring van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit. Sinds maart staan daardoor wereldwijd zo’n 400 Boeing 737 MAX toestellen aan de grond. Nog veel meer toestellen staan nog in bestelling, maar kunnen nog niet worden afgeleverd totdat duidelijk is wat de oplossing zal zijn.

Inmiddels is de eerste schadeclaim bij Boeing ingediend naar aanleiding van het uitblijven van een oplossing. Een Russische leasemaatschappij voor vliegtuigen (Avia Capital Services) eist een grote schadevergoeding voor de vertraging van de aflevering van 35 Boeing 737 MAX toestellen. Beide partijen zijn met elkaar in gesprek. Boeing verwacht dat het hier echter niet bij zal blijven. De vliegtuigbouwer zet bijna 5 miljard Amerikaanse dollar opzij voor schadeclaims. Eerder liet onder andere TUI al weten een flinke financiële tegenvaller te hebben door de 737 MAX.

Boeing 737 MAX vliegtuigen nabij de Boeing fabriek in de VS (Bron: WikiMedia Commons / SounderBruce)

Boeing 777X

De Amerikaanse vliegtuigfabrikant laat in een verklaring weten de er zich een probleem had voorgedaan tijdens een zogenaamde ‘stress test’. Dit is een test op de grond onder bepaalde hoge cabinedruk omstandigheden. Zo kan Boeing testen hoe het toestel reageert op deze omstandigheden. Alhoewel Boeing zelf niet heeft bekendgemaakt waarom de tests zijn stilgelegd, wordt er in de media gesproken over een luik dat onverwachts openging. Volgens het Amerikaanse bedrijf waren de condities tijdens de test extremer dan ooit in de realiteit voor zal komen. Dit is een tegenvaller omdat het certificeringsproces nu weer langer gaat duren. In eerste instantie was het de bedoeling dat de 777X deze zomer als de lucht in kon. Nu is de lanceringsdatum uitgesteld naar begin 2020, voornamelijk door problemen bij motorbouwer General Electric. Sommige experts zeggen zelfs dat het toestel mogelijk niet voor 2021 de lucht in kan.

Hieronder zie je een voorbeeld van een testvlucht van de Boeing 747-8. In de video zijn een aantal voorbeelden van manoeuvres te zien te Boeing met dit toestel deed. Het toestel moet uiteindelijk zo’n 400-425 passagiers kunnen vervoeren. In dit artikel kun je bekijken hoe het toestel eruit komt te zien. Emirates deed ook al een bestelling voor dit type toestel en maakte tevens bekend hoe de cabine eruit komt te zien. Ook Lufthansa is in afwachting van de nieuwe Boeing.

Reacties

  1. Erik_J zegt

    De informatie in het artikel is niet helemaal correct. Het probleem met het luik deed zich niet voor tijdens een vlucht. De test werd uitgevoerd op de grond met zogenaamd statisch testvliegtuig. Het gaat om de final load test.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *