TAP Air Portugal stopt eerder met A3401 min leestijd

Airbus A340 van TAP Air Portugal (Bron: TAP Air Portugal)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

TAP Air Portugal maakt via een wijziging in de dienstregeling bekend eerder te stoppen met de Airbus A340-300. De Portugese airline heeft momenteel vier van deze toestellen in de vloot. Ooit had de A340 het grootste bereik van alle commerciële vliegtuigen. Inmiddels is het toestel ingehaald door bijvoorbeeld de Boeing 777, maar ook de Airbus A350. Veel airlines hebben de A340 al de laan uitgestuurd. Onder andere Lufthansa maakte recentelijk bekend ook met de A340 te willen stoppen.

Airbus A340

De A340 vliegt sinds 1993 bij grootverbruikers als Lufthansa en Iberia. Lufthansa heeft nog zeventien A340-600 en vijftien A340-300 toestellen. De vier A340-300 toestellen van TAP Air Portugal hebben een capaciteit van 274 stoelen en kunnen ook vracht vervoeren. Met een bereik van maximaal 13.300 kilometer vliegt het toestel minder ver dan bijvoorbeeld de A350 of Boeing 787.

De toestellen werden in 1994 en 1995 afgeleverd. Ze zijn dus inmiddels flink wat vluchten gemaakt. De A340 vliegtuigen worden vervangen door de efficiëntere Airbus A330neo.

De Airbus A340-300 van TAP Air Portugal (Registratie CS-TOA) (Bron: Wikimedia Commons / Rafael Luiz Canossa)

Eerder uit dienst

TAP Air Portugal had gepland om afscheid te nemen van de A340 toestellen in december 2019. De datum was overigens al eens verzet omdat de vervangende vliegtuigen nog niet afgeleverd waren. Omdat de levering van de nieuwe toestellen inmiddels is begonnen kan de uitdiensttreding van de A340 vervroegd worden naar eind oktober 2019. Een overzicht van de laatste vluchten vanaf Lissabon vind je hieronder. De laatste A340 vlucht van TAP vertrekt op 26 oktober 2019 van Lissabon naar Luanda.

  • London Heathrow: 22 oktober 2019
  • Luanda: 26 oktober 2019
  • Maputo: 25/26 oktober 2019
  • Recife: 25 oktober 2019
  • Rio de Janeiro: 22/23 oktober 2019

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *