Sneller door security op Schiphol met weinig handbagage2 min leestijd

beveiliging Schiphol

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Steeds meer luchtvaartmaatschappijen rekenen een toeslag voor het inchecken van bagage. Dit heeft tot gevolg dat reizigers steeds meer handbagage meenemen, waaronder vaak een trolley. Schiphol gaat nu starten met een proef met speciale rijen waar rolkoffertjes verboden zijn, de zogenaamde ‘no trolley’ security lanes.

Met dat plan komt de luchthaven passagiers tegemoet die wel lange tijd in de rijen voor de veiligheidscontrole staan, maar zelf geen of vrijwel geen handbagage bij zich hebben. De controle van deze passagiers beperkt zich meestal tot alleen de items die ze op zak hebben zoals een telefoon, sleutels, geld en paspoort. Wel moeten de passagiers uiteraard nog in de scanner gaan staan.
Staatssecretaris Dijksma meldt dit naar aanleiding van kamervragen.

nieuwe scanners op Schiphol bij security

Meer personeel

De staatssecretatris zegt ook dat Schiphol heeft aangeven dat de securityfilters langer open gaan voor de zomerperiode en dat er extra personeel wordt ingehuurd, zo’n 350 – 400 man. Op de locaties met de grootste drukte is dan permanent een volledige bezetting aanwezig, ook buiten de piekuren.

Oorspronkelijk was het streven van Schiphol dat 95 procent van de passagiers binnen tien minuten door de veiligheidscontrole kwam. Dat is dan exclusief inchecken (dat is de taak van de luchtvaartmaatschappij) en paspoortcontrole (taak van de marechaussee). Dat werd bij lange na niet gehaald tijdens de meivakantie. „Er ligt geen prestatieafspraak. Dat brengt het risico met zich mee dat snelheid gaat prevaleren boven veiligheid en dat vind ik niet verstandig”, benadrukt Dijksma.

Help mee!

Zelf reis ik ook als het even kan met alleen handbagage, maar dat is dan vanwege het feit dat je niet op je koffer hoeft te wachten bij aankomst, als deze er überhaupt is. Ik heb namelijk al diverse keren meegemaakt dat eenmaal op bestemming aangekomen, m’n koffer niet op de bagageband verscheen. Zeker met een paar overstappen onderweg, is het niet ondenkbaar dat er iets fout gaat.

Als frequent flyer weet je hoe je zo efficiënt mogelijk langs de beveiligingscontrole komt. Als je in de rij staat, kun je al een hoop voorbereiden. Zorg dat je zakje met vloeistoffen binnen handbereik is, evenals je laptop of tablet. Ook kun je alvast je riem afdoen, je jas uitdoen en ervoor zorgen dat je broekzakken leeg zijn. Ben je eenmaal aan de beurt, dan kun je in no time de spullen in de bakken leggen.
Dat zouden meer mensen moeten doen…

Reacties

    • Theo Theo Sikking zegt

      Ik heb geen info kunnen ontdekken over wanneer deze proef start. Mocht het dinsdag al zo zijn, dan horen we het graag!

  1. Valentino zegt

    Ik zie niet dat dit gaat werken, het probleem verschuift naar de incheckbalie en daar zijn nog langere rijen.
    Bovendien zie ik dit probleem niet in bet buitenland.
    Lijkt erop l dat er structureel iets mis is op Schiphol. Zelf denk ik personeel tekort en daardoor de wachtrijen langzaam oplopen.

  2. Paula zegt

    Ik ben groot voorstander van het weren van rolkoffertjes en andere grote bagagedragers in het passagiersgedeelte van het vliegtuig. Niet alleen in verband met de lange wachtrijen maar ook aangezien ik regelmatig heb meegemaakt dat mijn handbagage, bestaande uit een dun jasje en handtasje, door iemand met een rolkoffer, grote weekendtas of grote rugzak, zonder vragen, naar de andere kant van het gangpad en/of een, twee of drie stoelrijen verderop in het bagagevak werd gedeponeerd.
    Ik denk echter dat als alleen rolkoffertjes worden geweerd het risico bestaat dat mensen die voorheen rolkoffertjes gebruikten hun bagage in grote weekendtassen en grote rugzakken mee gaan nemen. Vermoedelijk worden dan de problemen bij de douane nog groter omdat in rolkoffertjes de spullen meestal efficiënt worden opgeborgen, iets dat in weekendtassen en rugzakken veel moeilijker is.
    Ik ben benieuwd hoe dat afloopt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *