Mijn ervaringen met American Express4 min leestijd

Flying Blue American Express

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Eerder schreef ik twee artikelen over de American Express creditcards. Klik hier en hier als je deze artikelen nog eens wilt doorlezen. Daar had ik het vooral over de verschillende soorten kaarten. Ik merk dat vooral de American Express Flying Blue Gold kaart de populairste is. Omdat ik de kaart zelf al een aantal jaren heb, wil ik graag in dit artikel vertellen over mijn ervaringen. Zitten er bijvoorbeeld ook nadelen aan deze kaart? Waar wordt de kaart nu wel en niet geaccepteerd en hoe kun je het gebruik optimaliseren. Ook zul je begrijpen waarom het loont om die jaarbijdrage van € 170,- te betalen.

Acceptatie van de kaart

Van veel mensen hoor ik vaak dat de kaart bijna nergens geaccepteerd wordt. Vooral kaarthouders die nog maar een paar maanden lid zijn komen met deze vraag en ik geef ze geen ongelijk. In Amerika kan ik bijna overal met American Express betalen terwijl de kaart bij veel Nederlandse winkels onbekend is. Mijn advies is dan ook: Kijk waar de kaart dan wel wordt geaccepteerd. Als je nu geen zin hebt om naar dat verre tankstation of die andere supermarkt te rijden waar de kaart wel wordt geaccepteerd, kijk dan eens naar je andere uitgaven. Abonnementen, uitgaven bij webshops, uitgaven voor je werk of studie, vakanties en vluchten voorschieten voor vrienden of familie. Met een positieve blik kom je een heel eind. Vergeet ook niet dat betalen via PayPal een optie is. Je kunt je American Express Card namelijk koppelen aan je PayPal account en dan toch met de kaart betalen. En als het American Express logo nu echt niet op de website staat vermeld, neem dan eens contact op met het bedrijf. Zo heb ik al meerdere malen toch met American Express betaald, dan wel via een omweg met PayPal.

Introduceer een vriend

Als je nu niet veel uitgaven hebt, kun je toch nog veel miles verdienen. Je kunt namelijk iemand introduceren als nieuw lid. Als de aanvraag wordt goedgekeurd krijgen jullie allebei 22.000 bonusmiles. Dat telt lekker aan toch?

Partnerkaarten

Als Gold kaarthouder kun je maximaal twee partnerkaarten nemen. Op dit moment krijg je zelfs 2.000 bonusmiles bij het aanvragen van een partnerkaart. Heb je op dit moment al twee partnerkaarten en wil je er toch nog eentje bijnemen? Neem gerust contact op met American Express. Misschien willen ze je nog wel een extra partnerkaart cadeau doen. American Express is immers alleen maar blij met meer uitgaven!

€ 170,- lidmaatschapsbijdrage betalen

Waarom zou je nu € 170,- voor een kaart betalen als je ook met IDeal kunt betalen? Die € 170,- zit vooral in de verzekeringen. Je gehele reis is namelijk verzekerd mits deze wordt betaald met de American Express kaart. Dit geldt ook voor eventuele partnerkaarthouders van het gezin. Als je momenteel al een doorlopende reisverzekering hebt, zou je eens kunnen overwegen om deze op te zeggen of te wijzigen. Hoe je wilt verzekerd zijn is voor iedereen verschillend. Lees daarom zelf goed de kleine lettertjes door in de verzekeringsvoorwaarden van zowel je huidige verzekeringsmaatschappij als die van American Express.

En als je nu nauwelijks of geen gebruikt maakt van de verzekeringen bij de Gold Card en dus ook geen zin hebt om die € 170,- te betalen, neem dan eens contact op met American Express en leg de situatie uit. Als je geen gebruikt maakt van de reisverzekeringen, zul je hoogstwaarschijnlijk een aanbod krijgen om over te stappen naar de Silver Card. Wil je toch echt de Gold Card houden, bijvoorbeeld vanwege de vier kwalificatievluchten of het hogere aantal miles, leg de situatie aan American Express uit. Misschien willen ze wel een korting geven op de jaarbijdrage of je een aantal bonusmiles toekennen. American Express wil jou namelijk graag als klant houden.

Voorbeeld: Geld-Terug-Garantie

Een paar jaar geleden had ik problemen met een transactie van Pointshound. Mijn kaart werd namelijk vier keer belast terwijl de reservering gewoon een keer werd bevestigd. Ik heb hierover direct contact opgenomen met Pointshound om dit recht te zetten. De communicatie verliep uitermate langzaam en voor ik het wist waren we al twee weken verder. De maandafrekening zat er aan te komen en ik wou natuurlijk niet iets betalen wat niet hoeft. Slechts één telefoontje naar American Express was voldoende en al mijn werk werd uit handen genomen. American Express heeft er voor gezorgd dat ik deze bedragen niet hoef te betalen.

Conclusie

Helaas wordt American Express in Nederland niet veel geaccepteerd, maar door goed te zoeken kun je toch veel miles verdienen met je aankopen. Daarnaast hebben we gezien dat het verdienen van miles niet alleen beperkt is tot de uitgaven met de kaart. Door iemand te introduceren of door een partnerkaart aan te vragen kom je misschien wel veel verder. Ook hebben we gezien waarom het loont om toch die jaarbijdrage van € 170,- te betalen. Een frauduleuze of incorrecte transactie op je kaart? American Express neemt jouw het werk uithanden. Ik zou willen aanraden om zelf goed alle voor- en nadelen op een rijtje te zetten. Maak dan voor jezelf een beslissing of het loont om de kaart aan te vragen.

Reacties

  1. emvi zegt

    Ik heb de kleine lettertjes weer eens goed gelezen. het volgende valt mij op inzake belangrijke wijzigingen van de verzekerings voorwaarden.

    Claimen kan maar 2x per jaar per categorie inclusief de partner kaarten.
    Alleen de houder van de partnerkaart is verzekerd: vrouw en kinderen niet.
    Bij de reis ongemakken verzekering is de tekst nog steeds fout. Er staat dat dekking geldt “als er niet 4 uur voor gepland vertrek …”. Dit moet natuurlijk zijn ” binnen 4 uur NA gepland vertrek”. AMEX weet van deze fout pas sinds December vorig jaar, toen de assessors van AXA de voorwaarden ook fout begrepen.

  2. Henk zegt

    Ik vind het persoonlijk een té positief verhaal over de kaart. Ik snap dat je graag referrals wilt hebben, zodat je punten krijgt, maar dit artikel gaat wel vrij ver.

    Alles wat je opnoemt in je artikel (bijvoorbeeld reisverzekering en klantenservice bij onterechte afschrijvingen/fouten) bieden ook Visa en Mastercard aan voor aanzienlijk lagere bedragen (vanaf 25 euro per jaar met eerste jaar gratis). Het equivalent van Mastercard (Mastercard Black) gaat nog een stuk verder voor ongeveer €5,50 per maand.

    Ook de reisverzekering van American Express en de andere creditcardbedrijven is niet erg uitgebreid (bv. mediache kosten). Ik zou mijn reisverzekering (van ongeveer 4 euro per maand) persoonlijk nooit opzeggen als je kijkt naar de dekking van de creditcardmaatschappijen.

    Persoonlijk vond ik het ook erg irritant dat je bij het merendeel van de restaurants in Europa niet kon betalen met de creditcard, evenals in winkels. Enkel in de VS heeft deze kaart een fatsoenlijke dekking.

    Het enige is dat je punten kan verzamelen, maar om je daar in allemaal rare kronkels te moeten wringen gaat mij persoonlijk te ver.

    • Goffe de Boer Goffe de Boer zegt

      Het klopt inderdaad dat andere creditcardmaatschappijen ook een reisverzekering en klantenservice aanbieden. We schreven eerder ook al een artikel over de MasterCard Black op insideflyer.nl. De American Express Card is ook niet voor iedereen weggelegd. Zoals ik al eerder in het artikel aangaf is het goed om zelf alle voor- en nadelen af te wegen om vervolgens daarna een beslissing te nemen. Het kan echter nooit kwaad om één jaar lid te zijn. Dat eerste jaar inclusief een hoop miles is ook bedoeld om te kijken of de kaart je bevalt. Als je veel met KLM vliegt, kunnen die 4 gratis segmenten per jaar net de doorslag geven voor een herkwalificatie van Gold Elite Status. Toen ik de eerste keer wilde opzeggen, kreeg ik een aanbod van 20.000 miles. Daarvoor wilde ik wel netjes mijn jaarbijdrage betalen. Over de acceptatie van de kaart in Europa ben ik het volledig met je eens. Daar moet American Express nog aan werken. In Amerika wordt de kaart veel meer geaccepteerd.

  3. Frank zegt

    Goffe, ik schrik van dit verhaal… Zeer ongeloofwaardig. Ik gebruik mijn AMEX kaart eigenlijk bijna niet meer. Een aantal maanden geleden ontvingen de klanten een verandering van de voorwaarden. Echter stond er ook in kleine lettertjes tussen dat de wisselkoers commissie ook met 0,2% is gestegen. Dus buiten de eurozone gebruik ik nu altijd mijn Visa Card want die is een stuk goedkoper. De service vind ik ook niet meer wat het geweest is. Je moet ze altijd bellen wanneer je een vraag hebt. Een email adres wordt niet gegeven bij ‘contact’. Ik heb de verzekeringsvoorwaarden goed bekeken maar het eigen risico is hoog in vergelijking met andere kaarten die een reisverzekering bieden. Ik zit te denken mijn Visa World Card te veranderen naar de Visa Platinum Card. De verzekeringen zijn eigenlijk hetzelfde maar het eigen risico is lager. Wij hebben vorige maand 2 avonden in een restaurant gegeten in Denemarken. 1 keer met Visa probleemloos kunnen betalen. De volgende avond moest ik een toeslag betalen van €4,50 omdat ik mijn Amex card had gegeven om af te rekenen. Kortom, er is nog werk aan de winkel voor AMEX, niet alleen in Nederland maar ook in andere landen. Ik heb de kaart nog om mijn Flying Blue punten geldig te houden maar gebruik steeds vaker mijn Visa Card. Ik hoop dat KLM snel een samenwerking aan gaat met VISA.

  4. Gerda zegt

    Laaiend enthousiast me aangemeld voor een AMEX kaart. Gegevens doorgeven en klaar, dat dacht ik dus. Na enkele weken kwam een medewerkster erachter dat mijn bankrekeningnummer niet klopte. Was door iemand daar, op
    eigen houtje, veranderd.
    Na diverse telefoontjes en veranderingen door gegeven te hebben ging het nog steeds mis.
    Tijdens onze vakanties kwamen we erachter dat we niet overal met de kaart konden betalen. Dat is balen want wil niet met diverse passen op stap. Ook in Nederland moet je zoeken waar je met de kaart kunt betalen en dat valt niet mee. Punten sparen gaat dus niet lekker op deze manier.
    Afgelopen mei heb ik de hotelkamer in China betaald met de AMEX kaart en vanmorgen kreeg in een berichtje of ik zelf het geld wilde overmaken want het kon niet van mijn bankrekening gehaald worden. Hier wordt je dus niet echt vrolijk van en daarom heb ik vorige week de kaart opgezegd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *