Verslag: een dagje vliegen voor twee jaar LATAM (Oneworld) status10 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Een dagje vliegen voor LATAM (Oneworld) status. In dit verslag lees je mijn ervaring in Economy met Iberia Express, LATAM en KLM.

Enige tijd geleden schreef ik een artikel over de STATUS Match die LATAM op dit moment heeft. Daarbij kun je zelfs van Oneworld naar Oneworld matchen. In eerste instantie vond ik dit vooral interessant om te delen, maar niet om zelf gebruik van te maken.

Inmiddels was ik voor heel 2017 al weer voorzien van American Airlines Platinum status (Oneworld Sapphire). In 2017 lijkt het er op dat ik niet al te veel ga vliegen. Voor mij is het grootste voordeel dat van Oneword Emerald ten opzichte van Oneworld Sapphire de toegang tot First Class Lounges. Hoewel dat fijne lounges zijn, vond ik het geen reden om al te veel drukte voor te maken.

Totdat ik er door ons forumlid Fripsmaster op gewezen werd dat LATAM een  “soft landing” hanteert. Hierdoor zou een status match me nog zeker twee jaar Oneworld Elite status opleveren. Aantrekkelijk!

En dus besloot ik te boeken….

Daarnaast is een dagje vliegen natuurlijk altijd leuk, dus ik begon wat te prutsen op Google Flights. Voor € 40,00 kocht ik bij Expedia een ticket, waarbij ik € 8,00 cashback krijg bij Cashbacktotaal. In feite was ik voor twee jaar elitestatus dus € 32,00 kwijt. Maar goed, ik moest nog wel naar Madrid. En dus boekte ik een ticket vanaf Amsterdam met Iberia Express voor slechts € 48,00.

Aanvankelijk zou ik met de trein van Frankfurt terug naar Amsterdam, maar vanwege de lange reistijd heb ik hier vanaf gezien. Ik besloot met KLM terug te vliegen naar Amsterdam. Voor € 113,00 kocht ik een retourticket met flexibiliteit, waardoor ik als het ware nog een KLM vlucht vanaf Amsterdam “tegoed” heb.

Omdat ik in september 2015 al eens met LATAM had gevlogen (eveneens tussen Frankfut en Madrid), besloot ik op voorhand de status match aan te vragen. Ik stuurde hierbij mijn nieuwe ticket mee en na een paar weken werd mijn LATAM Black status toegekend.

Vroeg opstaan

Vanaf Friesland is het nog een stukje rijden naar Schiphol. Mijn eerste vlucht vertrekt om 8.00 uur. In combinatie met “code geel” vanwege sneeuwval lijkt het me verstandig om uiterlijk 5.15 te vertrekken. Gelukkig ben ik ruimschoots op tijd op Schiphol, parkeer mijn auto en liep richting de fasttrack security. Hier scan ik mijn mobiele boarding pass en in een mum van tijd ben ik door de security.

LATAM
Een cappuccino in de Aspire Lounge

Ik drink een tweetal cappucino’s in de Aspire Lounge. Gelukkig heb ik thuis ontbijt gehad, want het aanbod hier is echt heel karig. Het aanbod bestaat uit een plakje ontbijtkoek, melkbroodjes of wat yoghurt.

Na een minuut of twintig loop ik richting de gate en zie -enigszins positief verrast- dat het boarden al begonnen is. Ik sluit aan in de priority rij en ben daardoor vrij snel in het vliegtuig.

Het vliegtuig ontdooien

Gelukkig heb ik deze keer zonder problemen een stoel bij de nooduitgang kunnen boeken, waardoor ik lekker veel beenruimte heb. Op de andere stoelen is dit wel anders. Het boarden is op tijd klaar en het vliegtuig zit volledig vol.

LATAM
Genoeg beenruimte!

Helaas duurt het erg lang voordat het toestel ontdooid kan worden, waardoor we een ruime vertraging oplopen. Omdat we ook nog wat extra taxi tijd hebben vertrekken we uiteindelijk om ongeveer 9.15 vanaf de Polderbaan.

In het vliegtuig bevinden zich vooral veel mensen op doorreis naar Zuid Amerika. Door de vertraging zullen velen hun vlucht echter missen. Tijdens de vertraging probeer ik mijn buren te helpen door op Experflyer te zoeken naar alternatieve vluchten naar Rio de Janeiro.

Verder is de vlucht weinig spectaculair, we komen uiteindelijk om 11.40 aan in Madrid. Via een busrit worden we terug naar Terminal 4 gebracht, waarna ik om ongeveer 12.15 aankom in de lounge in Terminal 4-S.

LATAM
Iberia Express – klaar voor de start

Iberia Sala VIP Lounge en boarding

De Iberia Lounge in terminal 4-S is lekker rustig en heerlijk ruim. Daarnaast heb je een redelijk zicht over het platform en de start- en landingsbaan. Het is tijd om te lunchen, wat in deze lounge prima voor elkaar is!

LATAM
Iberia VIP Lounge

Na de lunch kan ik nog ongeveer een uur op mijn laptop werken voordat het al weer tijd is om te boarden. Normaal gesproken kun je als LATAM Black lid een upgrade coupon toepassen op een economy ticket, maar mijn ticket kwam hiervoor niet in aanmerking. Wel kon ik gelijk bij het boeken een vlucht in Space+ reserveren. Voor zover ik weet is dit normaal gesproken simpelweg pas mogelijk als de check in begint.

Het boarden is goed geregeld bij LATAM. Alle groepen zijn keurig gescheiden, waarbij ik het geluk had dat ik in de “Preferente” rij mocht staan. Vooraf werd er streng gecontroleerd (“Non preferente!”) of je hier wel daadwerkelijk mocht staan, waardoor het uiteindelijke boarding proces efficiënt verliep. Het vliegtuig zit in economy nagenoeg vol.

LATAM
De strengbewaakte Preferente rij
LATAM
Een efficiënt boarding proces, voordeel van “preferente” is de lege jetbridge
LATAM
Boarding de LATAM Boeing 787 Dreamliner

LATAM Boeing 787-9 Dreamliner Space+ (Economy)

Ik heb vooraf helaas weinig informatie kunnen vinden over de Space+ sectie van LATAM’s Dreamliner, waardoor ik niet precies weet wat me te wachten staat. De Boeing 787-9 van LATAM heeft in Business Class een 2-2-2 opstelling, in Economy een 3-3-3 configuratie. Voorin het vliegtuig bevindt zich het Space+ gedeelte.

LATAM
Business Class in de Dreamliner van LATAM
LATAM
LATAM Boeing 787-9 Dreamliner in 3-3-3 configuratie
LATAM
De Space+ zone van de LATAM 787-9

Mijn stoel, 12A, is een bulkhead stoel met ruim voldoende beenruimte. Op Seatguru heb ik gelezen dat de stoelen super smal zijn, maar met een BMI van 25+ moet ik dit toch echt ontkennen. De stoel zit prima en is breed genoeg. Ik kan mijn stoel verlaten zonder dat mijn buurman uit zijn stoel hoeft, wat erg prettig is. De middenstoel blijft leeg, wat natuurlijk ook ten goede komt aan het comfort.

LATAM
De bulkhead stoel van de LATAM 787 (Space+)
LATAM
LATAM 787-9 Space+ stoel
LATAM
LATAM Space+ bulkhead, ruim voldoende beenruimte!

De overige (niet bulkhead) stoelen zien er eveneens lekker ruim uit en zijn in mijn ogen prima voor een lange vlucht met LATAM. Op iedere stoel ligt een headset, wat voor zo’n korte vlucht natuurlijk erg genereus is.

LATAM
Een headset voor zo’n korte vlucht

Madrid – Frankfurt: de vlucht

Het toestel vertrekt op tijd. Als je vanaf Terminal 4S vertrekt hoef je in Madrid niet zo lang te taxiën, waardoor we in relatief korte tijd klaar staan voor vertrek. Hoewel het in Madrid prachtig weer is, volgen al snel dikke lagen bewolking.

LATAM
LATAM 787-9 Dreamliner, een korte taxi tijd
LATAM
De LATAM 787-9 klaar voor vertrek
LATAM
De LATAM Dreamliner direct na vertrek vanaf Madrid

Vliegen met de Dreamliner blijft speciaal, vooral leuk dat dit op deze korte route mogelijk is. De vlucht duurt iets langer dan 2 uren. Na ongeveer 45 minuten wordt er een hapje en een drankje geserveerd. In dit geval gaat het om een broodje (de smaak is prima), een mini-Snickers en een drankje. Ik besluit een rode wijn te bestellen, welke erg goed smaakt. Automatisch bieden ze hierbij ook een glas water aan.

LATAM
LATAM Catering, prima voor zo’n korte vlucht

Het personeel aan boord is vriendelijk en spreekt redelijk tot goed Engels. Bij sommige maatschappijen, zoals Etihad, is het gebruikelijk dat ze nog wat extra aandacht aan elite leden geven. Dit is bij LATAM niet het geval.

Na het broodje is het tijd om nog wat werk te doen op mijn laptop, maar als snel moet ik deze weer opruimen vanwege de landing op Frankfurt.

LATAM
De zon gaat bijna onder als we de daling inzetten naar Frankfurt

Frankfurt Airport: vertraging

Wanneer we geland zijn in Frankfurt, kunnen we het toestel verlaten via de business class en deur L1. Met een trein ga ik vervolgens naar de juiste Terminal. In eerste instantie zit ik in de Skylounge, maar na enkele minuten moet ik al weer gaan. De dame heeft een vergissing gemaakt, ik moet naar een andere lounge. Ik blijk nog in het non-schengen gedeelte te zitten. Na de paspoortcontrole ga ik opnieuw door de beveiliging en dan kan ik doorlopen naar de KLM / Air France lounge. Deze lounge is niet speciaal en enigszins gedateerd.

LATAM
KLM Air France Lounge Frankfurt

De boarding procedure is afwijkend in Frankfurt. Nadat je boarding pass gescand is, neem je plaats in de wachtruimte. Je bent dan technisch gezien aan boord, maar je moet nog wachten tot de bus je oppikt. En dat blijkt vervelend, want een paar minute later blijkt dat we – op zijn minst – een uur vertraging zullen hebben. Terug naar de lounge is geen optie. Op Schiphol is vanwege de harde wind slechts één landingsbaan open. Na ongeveer een half uur gaan we toch aan boord van de Embraer 170, zodat het toestel gelijk weg kan als hier toestemming voor gegeven wordt.

LATAM
We gaan aan boord van de Embraer 170
LATAM
De cabine van KLM’s Embraer 170

Frankfurt – Amsterdam

Voor mij was dit de eerste keer aan boord van een Embraer 170. Je merkt eigenlijk nauwelijks verschil met de Embraer 190 in mijn ogen. Toch een groot nadeel van deze toestellen is de positie van het raam. Bij mijn vluchten met dit toestel valt me steeds weer op dat het raam op een beetje een ongelukkig plek zit, waardoor je een stuk lastiger naar buiten kunt kijken.

LATAM
Ongelukkige raampositie
LATAM
Wachten op vertrek met de Embraer

Uiteindelijk vertrekken we om 20.33 uur, iets meer dan een uur later dan gepland. De vlucht duurt normaal gesproken nog geen uur, maar in Amsterdam volgt er een holding pattern. Om 22.00 landen we uiteindelijk op Schiphol. Vooraf ben ik benieuwd wat voor landing het gaat worden, aangezien ik nog nooit eerder met een storm (met rukwinden) gevlogen heb. Hier is tijdens de landing niet zo veel van te merken.

Na de landing ga ik snel terug naar mijn auto. Na een werkweek met onvoldoende slaap en een lange dag vliegen is de rit enigszins pittig.

Tot slot

Als vliegtuigliefhebber is het altijd lekker om een dagje te vliegen. Ondanks de vertragingen op twee van de drie vluchten heb ik me prima vermaakt. En in dit geval was het nog nuttig ook, want de komende periode heb ik weer Oneworld Emerald status te pakken. Zoals het nu lijkt heb ik in 2018 zelfs nog een jaar Oneworld Sapphire, dus dan is het helemaal een vruchtbare dag geweest. Wil je graag nog eens in de Dreamliner vliegen, dan is de Frankfurt-Madrid route zeker aan te bevelen!

 

 

Reacties

  1. Em zegt

    Ook op de 787 is de business class van LATAM ruim, zeer ruim. Behalve op de eerste rij, waar aanzienlijk minder ruimte is en het languit slapen niet echt lukt.

    • Sander de Jonge Sander de Jonge zegt

      Bedankt voor je reactie Em! Goed om te weten, je verwacht eigenlijk dat de meeste business class stoelen dezelfde afmetingen hebben.

  2. Roeland K zegt

    Hoi Sander,

    Als ik de LATAM website bekijk zie ik dat er enkele veranderingen zijn doorgevoerd in het LATAM programma. Viel jouw vlucht hier ook onder?

    Ik zit er zelf aan te denken om een Business Class ticket aan te schaffen, zodat ik daarmee een status kan halen bij LATAM. Uiteindelijk wil ik het matchen met American Airlines, aangezien er vele tripjes met hen aan komen voor mijzelf. Duurde het lang voordat je de match ontving?

    Interessant artikel, leuk om te lezen 🙂

    Groeten

    • Sander de Jonge Sander de Jonge zegt

      Hoi Roeland,

      Bedankt voor je reactie!

      Ik heb de website van LATAM zojuist even bekeken, voor zover ik kan nagaan is deze nog hetzelfde als toen ik vloog (dit was 13 januari).

      Het duurde bij mij een paar weken voordat de status match toegekend werd. Bij de andere mensen van wie ik weet dat ze gematcht hebben ging het ook vrij vlot.

      Begrijp ik goed dat je vanuit een ander programma wilt matchen naar LATAM en vervolgens naar American Airlines? Ik weet niet precies hoeveel tripjes je met hen gaat maken, maar als je veel binnenlandse vluchten maakt kan het (soms) interessant zijn om juist je LATAM status te gebruiken (bijvoorbeeld voor loungetoegang). Voor upgrades is AA weer handiger, maar omdat de upgrade prioritering onlangs is gewijzigd is de kans daarop een stuk kleiner geworden.

      Business Class is bij LATAM zeker de moeite waard trouwens.

      Groeten,

      Sander

  3. Marcus Pasveer zegt

    Mooie reportage Sander. Volgens mij heb je bij de security op Schiphol geluk gehad, ik merk de laatste tijd dat de handmatige controle van de bagage na het scannen erg veel tijd kost vooral bij de fasttrack door onvoldoende personeel. Misschien hebben meer mensen die ervaring.

    • Sander de Jonge Sander de Jonge zegt

      Bedankt Marcus! Als ik het zo lees inderdaad geluk gehad, misschien was het in mijn voordeel dat het nog een beetje vroeg was ;-).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *