KLM wil af van taxfree verkoop in de lucht2 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

KLM wil in 2019 stoppen met de taxfree-verkoop aan boord van haar vluchten. De directie heeft een ’voorgenomen besluit’ voorgelegd aan de ondernemingsraad, meldt De Telegraaf.

De OR moet nog advies geven, maar als dat negatief is, kan de KLM-directie dat advies negeren. ,,Die taxfree-artikelen leveren tegenwoordig te weinig op door de concurrentie van webwinkels, maar nemen wel ruimte en gewicht in beslag”, aldus een woordvoerster tegen de krant. Ook zijn de ’belastingvrije prijzen’ niet meer zo laag als passagiers verwachten. Dat geldt ook voor de Schiphol-winkels, concludeerde de Consumentenbond eerder al. Op internet is het vaak goedkoper.

Vooraf bestellen

Op dit moment kun je in de lucht aankopen doen, maar is het ook mogelijk om vooraf je taxfree artikelen te bestellen via shop.klm.com. Op vluchten van 1,5 uur of langer is dit mogelijk. Tussen de 1 en de 3 kalenderdagen voor vertrek is de bestelling te doen. In het vliegtuig ontvang je dan je bestelling.

Het online assortiment is trouwens groter dan dat er standaards in het vliegtuig aanwezig is. Voor aankopen spaar je Flying Blue miles, maar het zelfs mogelijk om met Flying Blue miles aankopen te doen. Het aanbod wordt iedere maand vernieuwd, dus er zijn altijd weer nieuwe aanbiedingen te vinden.

shop.klm.com

KLM-personeel heeft gemengde gevoelens, omdat ze wat extra kunnen verdienen aan de boordverkoop van artikelen. Het zorgt wel voor extra werk. KLM wil wel meer inkomsten genereren uit aanvullende diensten, zoals ruimbagage, maaltijden, stoelkeuzes en vakantiereizen met vlucht en hotel. ,,We mikken volgend jaar op een extra omzet van 250 miljoen euro”, zegt directeur Harm Kreulen van KLM Nederland in het artikel.

Nieuwe trend?

De verkoop van artikelen aan boord van een vliegtuig stagneert al jaren en is nog maar 4,6 procent van de totale verkoopsom in de reisretail. Vaak zijn webwinkels goedkoper en het aantal klanten neemt af. Grote luchtvaartmaatschappijen als American Airlines, Delta en UA stopten er al eerder mee.

Reacties

  1. Miya zegt

    Tja wat wil je KLM zijnde? De spullen die ze verkopen zijn simpel weg fantasieloos, kijk bijv. op het plaatje hierboven. Een veel te dure powerbank, willekeurige bad artikelen en tulpen Vodka? Die laatste kan nog leuk zijn maar kom op, als ik wodka wil koop ik die wel in Polen. Waarom geen echt Nederlandse producten? Een lokale Gin uit Amsterdam, of stroopwafel likeur? Wil je geen drank, dan is er genoeg “Dutch design”, van accessoires die in de grachtengordel worden gemaakt tot tulpen uit de bollen streek. Maak er iets persoonlijks van wat leuk is en mensen willen hebben. Als je precies dezelfde standaard spullen verkoopt die je op elk vliegveld ziet, dan verkoop je ook niet veel. Neem een goede brand manager aan die de webshop en inflight artikelen eens op de schop neemt en je verdubbelt zo je verkoop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *