KLM: tarieven zonder ruimbagage naar meer bestemmingen2 min leestijd

KLM bagage

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Binnen Europa is het, ook bij de gewoonlijk full-service maatschappijen, gebruikelijk dat er tickets worden aangeboden waar geen ruimbagage is inbegrepen. Ook richting Noord-Amerika is dit steeds meer het geval, zo ook bij KLM. De luchtvaartmaatschappij heeft samen met Air France echter de tariefstructuur met Light (zonder ruimbagage), Standard en Standard+ nu ook geïntroduceerd voor vluchten naar de Caraïben, Centraal- en Zuid-Amerika. Paramaribo is uitgezonderd.

Als herinnering, de eigenschappen van de verschillende tarieven zijn als volgt:

KLM tariefstructuur voor intercontinentale vluchten

De service aan boord blijft voor iedere keuze hetzelfde. Passagiers kunnen ook nog steeds Flying Blue miles sparen, upgraden naar Economy Comfort of een à la carte maaltijd bijboeken. Het is mogelijk om op heen- en terugvlucht de verschillende opties te combineren, maar na boeken is het niet meer mogelijk om van categorie te wisselen.

Tariefstructuur verschillen

Het verschil zit hem dus in het inbegrepen zijn van ruimbagage tussen Light en Standard, en het kunnen wijzigen of annuleren van een ticket. Semi-flex en Full-flex tickets boeken automatisch in Standard+ waardoor ze flexibeler zijn en mogelijk kosteloos kunnen worden aangepast of geannuleerd.

Flying Blue en Skyteam Elite en Elite Plus leden krijgen nog steeds een gratis koffer extra. Heb je dus maar één stuk ruimbagage nodig, dan is er geen reden om Standard boven Light te kiezen. Flying Blue Explorers krijgen €10 korting op ruimbagage als zij dit minimaal 24 uur voor vertrek boeken. Zou je op heen- en terugvlucht bagage mee willen nemen, dan maakt het qua prijs geen verschil of je Standard boekt of Light en vervolgens een koffer bijboekt. De prijs is namelijk €50 per enkele vlucht waar de €10 korting nog vanaf gaat, voor een totaal van €80 retour.

Goedkopere tickets?

Met het ontbundelen van ticketcomponenten claimen luchtvaartmaatschappijen dat de ticketprijzen lager worden. Ik betwijfel echter of er veel vraag is naar tickets zonder koffer naar Centraal- en Zuid-Amerika. Nog meer betwijfel ik dat de vanaf-prijzen, als je zonder ruimbagage reist, €80 dalen vergeleken met de ‘oude’ prijzen waar nog een koffer bij inbegrepen zat. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat KLM de Light tarieven wereldwijd uitrolt.

Reacties

  1. Rick zegt

    Rond de introductie was ik aan het kijken voor tickets vanuit Zuid-Amerika. Ineens zag ik dat het én duurder én zonder koffer was. Bovendien is het verschil tussen zonder en met koffer groter dan bij Iberia, waar de ticketkeuze uiteindelijk op gevallen is.

  2. Jelle van der Bij zegt

    “Ik betwijfel echter of er veel vraag is naar tickets zonder koffer naar Centraal- en Zuid-Amerika”. Dat betwijfel ik ook. Er is bij alle luchtvaartmaatschappijen een behoorlijke trend gaande naar minder toegestane bagage. Dat geldt voor zowel ruim- als handbagage. KLM doet het nog erg netjes moet ik zeggen als je het vergelijkt met een aantal prijsvechters. Daar was de ruimbagage al in de ban, maar daar is nu ook het normale formaat handbagage aan de beurt. Bij sommigen kun je dit enkel nog tegen betaling meenemen in de cabine. Is het klantgerichtheid? Is het een nieuw verdienmodel? Of is het gewoon noodzaak om competitief te kunnen blijven. Minder handling en gewicht = minder kosten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *