KLM na 100 jaar nog steeds succesvol6 min leestijd

KLM Boeing 787-10 Dreamliner

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Vandaag, 7 oktober, is de verjaardag van KLM. Het zal velen niet ontgaan zijn dat onze nationale airline vandaag de 100ste verjaardag viert. En dat is best bijzonder, er zijn maar weinig bedrijven die überhaupt een eeuw bestaan. KLM is daarmee de oudste airline die nog onder de originele naam opereert. Er zijn overigens maar een paar die zo’n lange staat van dienst hebben. Hoe kreeg KLM het voor elkaar om 100 jaar succesvol te zijn?

Koninklijke KLM

In die 100 jaar is de Koninklijke Luchtvaartmaatschappij uitgegroeid tot hoe we KLM vandaag de dag kennen. Maar dat ging natuurlijk niet zonder slag of stoot. Zo moest de KLM het in de beginjaren doen met verouderd materieel en hadden piloten nog weinig ervaring. Uiteraard ontbraken ook de moderne technieken van nu, waardoor vliegen bepaald nog geen pretje was. Ook tijdens de Tweede Wereldoorlog moest de maatschappij een deel van de activiteiten staken.

De KLM werd opgericht naar aanleiding van de Eerste Luchtverkeer Tentoonstelling Amsterdam. In 1919 was hier zoveel belangstelling voor dat Albert Plesman, de grondlegger van KLM, diverse zakenlieden bij elkaar bracht om een Nederlandse luchtvaartmaatschappij op te richten. Ook Koningin Wilhelmina was onder de indruk en besloot nog voordat KLM werkelijkheid werd het predicaat ‘Koninklijk’ toe te kennen. Op 7 oktober 1919, 100 jaar geleden, ging het bedrijf van start.

De oprichting van KLM betekende overigens niet meteen dat er ook daadwerkelijk vluchten werden uitgevoerd. Het duurde nog tot 17 mei 1920 tot de eerste vlucht een feit was. Het de vlucht van Londen Croydon naar Schiphol werd uitgevoerd met een geleaset toestel en vervoerde twee journalisten en enkele zakken post. Het duurde nog tot 1921 voordat lijnvluchten werden aangeboden. Op 1 oktober 1924 werd de eerste intercontinentale vlucht uitgevoerd naar Batavia (het huidige Jakarta). Tijdens de Tweede Wereldoorlog moest KLM veel vluchten staken. Daarna werd het netwerk echter snel uitgebreid.

In de jaren ‘50 en ‘60 moest de Nederlandse overheid regelmatig ingrijpen om KLM winstgevend te houden. Zo gooide bijvoorbeeld de economische crisis roet in het eten voor de groei van de airline. Toen het wat beter ging kwam onder meer de introductie van de Douglas DC-9 en DC-10, en later de iconische Boeing 747. Met (een ander type van) het laatste genoemde toestel vliegt KLM nog steeds. De 747’s worden echter wel uitgefaseerd.

Boeing 747-200 (PH-BUN) van KLM (Bron: KLM / WikiMedia Commons)
Boeing 747-200 (PH-BUN) van KLM (Bron: KLM / WikiMedia Commons)

Fokker

De beginjaren van KLM stonden in het teken na de samenwerking met Fokker. De Nederlandse vliegtuigbouwer produceerde bijvoorbeeld diverse modellen voor de commerciële luchtvaart die ook bij KLM aftrek vonden. Het eerste toestel werd in 1920 besteld bij Fokker. De Fokker 70 is zal vele Nederlandse reizigers bekend zijn. Eind 2017 zei KLM definitief vaarwel tegen de Fokker toestellen. De vliegtuigen waren verouderd en onderdelen waren steeds lastiger te verkrijgen. Het faillissement van de producent hielp natuurlijk ook niet mee. Andere toestellen waarmee de airline destijds vloog waren diverse modellen van de Douglas DC serie.

KLM Fokker 70
De Fokker 70 het laatste type waarmee KLM vloog (Bron: KLM)

Allianties

In 1993 sloot KLM een samenwerking met het Amerikaanse Northwest Airlines, een unicum voor die tijd. Zo ontwikkelde de trans-Atlantische verbinding naar bijvoorbeeld New York. Een jaar later werd World Business Class geïntroduceerd als vervolg van de nieuwe samenwerking. Inmiddels werden ook de Boeing 777 en Airbus A330s geïntroduceerd in de vloot, waarin ook deze klasse werd geïmplementeerd.

Ook een belangrijke samenwerking kwam tot stand toen KLM zich aansloot bij de SkyTeam alliantie. Dat was nadat de airline met Air France samenging. Ook KLM vliegt met enkele toestellen in SkyTeam livery.

KLM 777 SkyTeam livery
KLM heeft onder andere een Boeing 777 in SkyTeam livery (Bron: KLM)

Air France – KLM

In 2003 maakten Air France en KLM bekend samen te willen gaan. Uiteindelijk gaven de autoriteiten hiervoor een jaar later toestemming. Toen was de Frans-Nederlandse groep officieel. De twijfels over de (te) grote cultuurverschillen tussen beide airlines groeide met de jaren. Het is nog steeds een belangrijk topic. Zeker gezien de ontwikkeling de laatste jaren dat KLM het financieel en operationeel vaak beter doet dan grote broer Air France. Toch stelt de groep flinke (kosten)voordelen te hebben gerealiseerde afgelopen jaren. Menigeen is het er dan ook over eens dat KLM het wellicht niet had gered als Air France niet was toegehapt.

Het laatste decennium heeft KLM zowel de vloot als het netwerk verder uitgebreid. Zo werd onder meer de Boeing 777 en 787 toegevoegd. Van de Dreamliner gaat het om de 787-9 en grotere 787-10. Die laatste werd recentelijk pas in ontvangst genomen.

Air France-KLM

Fly Responsibly

Het onderwerp duurzaamheid in de luchtvaart heeft de laatste jaren steeds meer belangstelling gekregen. Ook KLM wil zich hierin ontwikkelen. De airline kreeg diverse malen een hoge plaats in de Dow Jones Sustainability Index. Het vliegen met biobrandstof en het aanbieden van CO2-compensatie is een van de manieren. Tijdens de afgelopen Werelddealweken verdubbelde KLM de betaalde CO2-compensatie uit eigen zak. Ook Air France maakte bekend de uitstoot op binnenlandse vluchten zelf te gaan compenseren. Onder de noemer Fly Responsibly wil KLM passagiers aanmoedigen om ook aan het milieu te denken. Recentelijk lanceerde de maatschappij hiervoor een speciale campagne.

Logo

Met alle veranderingen in 100 jaar is ook het logo van KLM regelmatig veranderd. De letters KLM en de vleugel en de kroon hebben echter nagenoeg altijd een belangrijke rol in het logo gespeeld. In 1960 kwam een vernieuwend ontwerp dat nog steeds herkenbaar is in het huidige logo. De toevoeging van het SkyTeam logo kwam toen KLM zich in 2004 bij de alliantie aansloot.

Holland Herald

De Holland Herald was het eerste inflight magazine ter wereld. Het is nog steeds exclusief verkrijgbaar aan boord en in de lounges. Het magazine werd voor het eerst uitgegeven in 1966. Toen kwam het om de maand uit, later werd gekozen voor een maandelijkse publicatie. Het inflight magazine staat bekend om de sprekende omslagen. In het magazine zijn vaak interviews met bekende personen terug te vinden, altijd met een link naar Nederland of KLM. Bekend sponsoren zijn Heineken, Schiphol en De Bijenkorf. Tegenwoordig kun je de Holland Herald ook digitaal bekijken.

De verjaardagsuitgave van de Holland Herald (Bron: KLM / Holland Herald)
De verjaardagsuitgave van de Holland Herald (Bron: KLM / Holland Herald)

#KLM100

100 jaar KLM mag natuurlijk niet zomaar voorbij gaan. De airline viert het 100-jarige bestaan met trouwe klanten, zakelijke partners, medewerkers en andere relaties. Zo nodigde KLM maar liefst 70.000 gasten uit voor de KLM100 Experience op Schiphol. Hier werd zowel de geschiedenis als het heden en de toekomt van KLM tentoongespreid. Ook is er allerlei merchandise met KLM100 te koop.

KLM 100 jaar
KLM viert het 100-jarige bestaan met meer dan 70.000 genodigden

Op 7 oktober wordt ook traditioneel het Delfts Blauwe huisje gepresenteerd dat World Business Class passagiers cadeau krijgen. Huisje #100 zal zeker een gewild item worden. Om welke gebouw het gaat is nog niet bekend gemaakt, maar er gaan genoeg geruchten de ronde. Wanneer bekend is hoe het huisje eruit komt te zien dat zal InsideFlyer hier uiteraard over schrijven. In de KLM Houses app kun je alle huisjes bekijken. Naar verwachting zal KLM middels een update ook daar het nieuwe huisje beschikbaar maken.

UPDATE: Lees alles over het nieuwe huisje in dit en dit artikel.

KLM heeft ook een speciale app voor verzamelaars van de Delfts Blauwe huisjes (Bron: KLM)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *