KLM groeit weer meer dan Air France3 min leestijd

Air France-KLM

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Alhoewel de gemiddelde bezettingsgraad daalde, slaagde Air France – KLM er in augustus toch in om opnieuw meer passagiers te vervoeren. Dit kwam voornamelijk door een uitbreiding van de capaciteit. De groep vervoerde afgelopen maand 7,9 miljoen passagiers. Low cost carrier Transavia bracht de grootste groei, bijna 9%. De groei van het aantal passagiers was het grootst naar bestemmingen in zowel Noord- als Zuid-Amerika. Qua groei presteerde KLM beter dan grote broer Air France.

Nieuwe aanwinsten

Air France en KLM zijn bezig met het verjongen van de vloot, als onderdeel van het plan om kosten te besparen en de vloot te versimpelen. Zo zegt Air France gedag tegen bijvoorbeeld de Airbus A380 en KLM stopt op termijn met de Boeing 747. Recentelijk voegde KLM nog de Boeing 787-10 toe aan de vloot. Ook werd bekend dat Air France een grote bestelling deed voor 60 Airbus A220 toestellen. Met het toevoegen van de nieuwe toestellen wil de Frans-Nederlandse groep de capaciteit vergroten, terwijl er natuurlijk ook oude vliegtuigen de vloot verlaten. Deze vernieuwing moet natuurlijk ook bijdragen aan de groei van het bedrijf.

KLM 787-10 Dreamliner
De Boeing 787-10 Dreamliner van KLM werd feestelijk onthaalt in de hangar op Schiphol (Bron: KLM)

Groei

Afgelopen maand groeiden Air France en KLM vooral op Noord- en Zuid-Amerika met respectievelijk 4 en 3,8% meer passagiers dan dezelfde maand vorig jaar. Daarbij moet opgemerkt worden dat op deze routes ook meer stoelen beschikbaar waren dan vorig jaar. Naar beide America’s werd deze extra capaciteit dus ook verzilverd in meer reizigers.

Richting Azië vervoerde AF-KLM nog geen procent meer reizigers. Dit terwijl het aantal beschikbare stoelen toenam met meer dan anderhalve procent. Vluchten naar de Cariben, het Indiase subcontinent, het Midden-Oosten en Afrika waren minder populair. Ten opzichte van augustus vorig jaar werden er namelijk minder passagiers vervoerd. Met een afname van het aantal passagiers van 3,3% was Afrika en het Midden-Oosten het minst in trek. Beide airline speelden hier al op in door bijna een procent minder stoelen aan te bieden.

De Airbus A330-200 van KLM stijgt op vanaf Schiphol (Bron: KLM)

KLM vs. Air France

Afgelopen maand groeide KLM weer meer dan Air France. Sterker nog, Air France vervoerde minder passagiers dan vorig jaar in dezelfde periode. Dit kwam vooral doordat de Fransen moeite hadden met de short en medium haul routes. Deze keer speelden stakingen geen rol in een verminderde groei of afname van het aantal passagiers. Op long haul groeide Air France wel. De groei van KLM kwam vooral van short en medium haul, namelijk 4,1%. Op long haul was de groei van KLM nagenoeg gelijk aan die van Air France, respectievelijk 1,2 tegenover 1,1%.

Het vrachtvervoer nam bij beide airlines flink af. Bij Air France ging het om 5,4% minder vracht. Bij KLM om 5,8% minder bracht. Bij beide maatschappijen nam ook de bezettingsgraad van de vrachttoestellen af.

Transavia

Medium en short haul bij Transavia blijft groeien. Ook bij Air France – KLM. De low cost carrier van de SkyTeam partner vervoerden 7,8% meer passagiers. Het aantal stoelen nam toe met 8,7%. Dit zijn zeker andere cijfers dan die van Air France en KLM. De bezettingsgraad van de toestellen van Transavia bleef bijna gelijk met een groei van 0,2%.

Boeing 737 van Transavia (zijkant) (Bron: Air France - KLM)
Boeing 737 van Transavia (zijkant) (Bron: Air France – KLM)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *