Met KLM in Business vanuit Caïro4 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

In het holst van de nacht moesten we op de luchthaven van Caïro overstappen op een KLM vlucht. Nadat we door twee slaperige veiligheidsagenten door de veiligheidscontrole gewuifd werden stond een agent van KLM ons op te wachten met onze boarding-passen en een lounge uitnodiging. De lounge was niet veel soeps: geen alcoholische dranken en vooral veel lege schalen waar snacks hadden moeten liggen.

Het boarden bleek een lang uitgesponnen rommeltje te zijn. Alle passagiers moesten nog een keer door security. Er was slechts één scanner in een veel te kleine ruimte en dus vormde zich al snel een lange file. Na de security werden de boarding pass en paspoort nog eens gecontroleerd en kreeg de boarding pass een stempel. Op dit punt splitste de zaal zich in twee aparte wachtruimtes: er stond er een Sky Priority bordje opgesteld, maar daar werd door niemand rekening mee gehouden. Iedereen ging vrolijk zitten waar het hem of haar uitkwam. Gelukkig kwamen de bussen die ons naar het toestel moesten brengen snel. Natuurlijk werden onze boarding pass en paspoort nog eens nagezien alvorens we de bus op mochten.

Na een lange busrit kwamen we aan bij ons toestel, een Boeing 777-200 in KLM Asia kleuren – verrassend dat KLM op zo een relatief korte route een wide-body toestel inzet. De route wordt trouwens maar 3 keer per week aangevlogen. Alhoewel de eerste ‘772’ al is omgebouwd (klik) bleek dit toestel jammergenoeg nog met de oude World Business Class stoelen te vliegen. Ik kijk uit naar de dag dat ik eindelijk de nieuwe WBC kan proberen.

klm c zetel

Kort nadat we plaatsgenomen hadden kregen we onze amenity-kit en werd er een welkomstdrankje aangeboden. Ook de menukaarten werden even later uitgedeeld. Leuk is dat in de menukaart een overzichtje van de service tijdens de vlucht geprint staat.

Het scherm voor het in-flight entertainment zit bij dit type stoelen in de stoelleuning en kan pas nadat het bordje stoelriemen vast is uitgeschakeld gebruikt worden. Het aanbod is ruim en vrij goed, met een groot aantal series en een behoorlijke selectie aan films.

De World Business Class cabine zat aardig vol en het duurde eventjes voor iedereen aan boord was maar uiteindelijk konden we toch enkele minuten voor de voorziene vertrektijd vanop onze positie naar de startbaan taxiën.

P1080811

Het aperitief werd overgeslagen en een halfuur na take off kwam de crew langs met de avondmaaltijd. KLM kiest er voor om bij nachtvluchten een beperkte maaltijd aan te bieden, wat ik persoonlijk wel een beetje jammer vind. Niet elke passagier heeft voor de vlucht de gelegenheid nog iets te eten en in Business class verwacht je toch niet om nog honger te hebben na de maaltijd. Bovendien betaal je voor een ticket met mindere service toch nog altijd evenveel. Ik kreeg de indruk dat een deel van de crew trouwens met niet echt veel enthousiasme hun job aan het doen was.

Het voorgerecht bestond uit gerookte zalm, gevuld wijnblad, een ei Chimay (geen flauw idee wat dat is) en een aubergine gevuld met salsa en paprika vergezeld van een heel erg waterige Griekse salade. In plaats van een hoofdgerecht kregen we een snack bestaande uit een minuscule en kartonnerig aandoende kofta van kip en een broodje gevuld met kleffe spinazie. Het dessert was een kleine maar lekkere crème karamel.

KLM C meal

Koffie of thee werden niet aangeboden. Ik vroeg nog een cognac na de maaltijd en kreeg slechts geruime tijd later een glaasje waar er nauwelijks meer dan een bodempje cognac in rondkloste. Ondertussen was de cabineverlichting reeds vrij abrupt uitgeschakeld. Er zat niet veel anders op dan mijn stoel semi-plat te leggen en wat proberen te slapen, terwijl ik ondertussen probeerde er niet af te glijden… Wat verlang ik naar die nieuwe WBC stoelen!

Toen ik wakker werd was de ontbijtservice reeds volop bezig. De purser stond te praten tegen de persoon die naast me zat en wenste me goedemorgen, maar vroeg me niet of ik ontbijt of koffie wou. Blijkbaar was het al te laat daarvoor, zo’n 45 minuten voor landing.

Vlak voor landing kregen we nog het traditionele Delfts blauw huisje aangeboden.  Omdat ik nog verderreisde naar Brussel werd mijn huisje in een sealed bag gestopt.

P1080815

Na landing op Schiphol deed de crew bij het uitstappen geen moeite om de Business passagiers eerst te laten uitstappen, wat bij mijn voorgaande vluchten toch meestal het geval was.

Al bij al vond ik dit geen al te prettige vlucht, met een gebrekkige service, gecombineerd met een ondermaatse maaltijd en die oude stoelen. Ik heb al vaak genoeg met KLM gevlogen om te beseffen dat deze vlucht gelukkig een uitzondering is.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *