Inaugural Qatar Airways naar Amsterdam7 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Qatar Airways vliegt sinds gister, 16 juni, vanuit Doha naar Amsterdam. Ik had de kans om op de inaugurele vlucht mee te vliegen, in Business Class. Er word 6 keer per week gevlogen met de splinternieuwe Boeing 787-8 Dreamliner. In Doha heb je de mogelijkheid om door te verbinden naar honderden andere bestemmingen. Qatar Airways is lid van de oneworld alliantie, dus zijn er veel mogelijkheden qua loyaliteitsprogramma’s om miles te sparen of award tickets te boeken.

image3
De allereerste vlucht!

Ik liep vroeg naar de gate, in het geval dat er wat speciaals gebeurde, maar in Doha werden alleen maar “gift bags” uit gegeven en er was één fotograaf die foto’s nam van de passagiers. Toen ik uitstapte in Amsterdam zag ik dat daar bij de gate veel meer werd gedaan, zoals hapjes, drankjes, gift bags, toespraken en foto’s tegen een backdrop – het feestje was duidelijk niet in Doha!

Het instappen in Doha ging best soepel, er was een Priority Lane en een rij voor Economy. Business Class passagiers kregen een grotere “gift bag” dan Economy passagiers, maar ik weet niet wat het verschil was. Ik kreeg een certificaat, Rituals producten, een Rituals korting bon en een PC accessoires set.

Aan boord werd ik ontvangen door een Nederlandse steward, en hij haalde een business class stewardess er bij die mij naar mijn stoel bracht en zichzelf voorstelde – ze heette Woomi en kwam uit Zuid-Korea. Ze vroeg of ik wat wilde drinken en of ik mijn nat handdoekje koud of warm wou. Ik bestelde het welkomsdrankje van Qatar Airways, citroen-mint sap, en vroeg om een koud handdoekje.

Kort daarna begon de (Nederlandse) gezagvoerder haar toespraak, ze gaf aan erg blij te zijn om de eerst Qatar-vlucht naar Nederland te mogen vliegen. De cabine zat helemaal vol, volgens Woomi was 70% van de Business class passagiers Japanse vakantiegangers op een “package tour” door Europa. Ze waren wat luidruchtig, maar ik vond het wel fijn dat ze er waren want ze namen foto’s van absoluut alles, dus ik hoefde me niet zelfbewust te voelen omdat ik zelf foto’s nam… 😉

Stoel 4K
Stoel 4K
Een volle cabine!
Een volle cabine!
Georgio Armani Amenity Kit
Georgio Armani Amenity Kit

De cabine is erg mooi – als je binnen komt lijkt het net een futuristisch ruimteschip, door de mood lighting en het ontwerp van de cabine. De ramen zijn groter dan bij andere vliegtuigen en boven de middelste stoelen zijn er geen “overhead compartments” wat een ruimtelijk effect geeft. De stoel is ook erg comfortabel, het enige probleem wat ik er mee heb is dat er niet veel privacy is. De “reverse herringbone” stoelen bij bv. Cathay Pacific en American Airlines zijn veel meer privé .

De purser kwam langs bij elk persoon in Business Class om gedag te zeggen een praatje te maken. Haar naam was Ana en ik had het gevoel dat ze ergens uit Oost Europa kwam. Je kont echt merken dat ze een sterk karakter had en dat ze hoge verwachtingen had van haar crew. Ze besteedde veel aandacht aan detail en was niet bang om de fouten van de crew the corrigeren. Ze vertelde dat de vlucht ongeveer 6 uur ging duren en vroeg of ze de functies van de stoel moest uitleggen. Na dat de deuren dicht gingen, waren we al best snel in de lucht. Tijdens de klim van het vliegtuig was de mood lighting erg mooi.

Hamad International Airport Doha
Hamad International Airport Doha
Mood Lighting
Mood Lighting

Woomi kwam daarna langs met het menu en vroeg of ik ontbijt wilde eten. Er is ontzettend veel keuze uit diverse gerechten uit verschillende culturen.  De service begon met een perzik en honing smoothie die erg lekker was. Daarna kwam ze langs met een trolley vol ontbijt granen en broden, waaruit ik de Bircher muesli koos en verschillende croissantjes. Vervolgens werd er Zalm geserveerd en toen vroeg ze of ik een keuzen had kunnen maken voor mijn hoofdgerecht. Ik vertelde haar dat ik aan het twijfelen was, dus suggereerde ze de “traditional Arabic breakfast”, haar persoonlijke favoriet. Het eten smaakte allemaal geweldig, ik vind dat Qatar Airways echt top catering heeft in business class.

Mango honing smoothie
Mango honing smoothie
Bircher Muesli
Bircher Muesli
Zalm
Zalm
traditionele arabische ontbijt
traditionele arabische ontbijt

Na het ontbijt besloot ik een film te kijken. Veel mensen in de cabine sliepen, maar ik had daar geen behoefte aan – ik vind het normaal erg moeilijk te slapen op een dag vlucht. De stoel gaat wel helemaal plat en is best comfortabel, de purser zei dat op nachtvluchten je zelfs een duvet krijgt en pyjama’s. Ik neem dus aan dat dit gebeurt op de Amsterdam-Doha vlucht. Achter in de Business Class cabine is een soort van “self service” bar die de purser klaar had gezet met champagne, fruit en chocola. Er stonden best vaak mensen hier te converseren met de stewardessen en het kon daar best gezellig zijn. De purser vroeg mij tips over Amsterdam en wat ze met de crew allemaal moest zien. Het toilet is ook best mooi en stond vol met cosmetica producten van het Nederlandse bedrijf Rituals.

"Self service" bar
“Self service” bar
Toilet
Toilet

Ongeveer een anderhalf uur voor de landing kwam Woomi weer langs om te vragen of ik een lichte lunch wilde, en iets te drinken van de bar. Ik bestelde een Bloody Mary en de “Sautéed Gnocchi”, beide waren ontzettend goed. Ze kwam toen heel lief aan met soort van marsepein gebakjes. Ik houd eigenlijk helemaal niet van marsepein, maar ze deed zo haar best dat ik ze toch maar geprobeerd heb. De service op deze vlucht was erg attent, ik denk dat de stewardessen vaker langs liepen om te vragen of we wat nodig hadden dan dat ik bv. ooit bij Singapore Airlines heb ervaren, en dat is mij nog nooit eerder gebeurd.

Bloody Mary
Bloody Mary
Sautéed Gnocchi
Sautéed Gnocchi
Marsepein gebakjes
Marsepein gebakjes

Voor de landing kwam Ana weer langs om iedereen te bedanken voor het vliegen met Qatar Airways en Woomi kwam langs om te vragen of ik van mijn vlucht genoten had. Ik weet niet of de crew altijd zo goed is bij Qatar Airways, maar ik was echt onder de indruk. Tijdens het dalen vlogen we over Amsterdam, wat ik nooit eerder heb meegemaakt en best mooi vond. Helaas was het best bewolkt. Toen we geland waren en in de gate reden was er een water salute door de brandweer om het vliegtuig te verwelkomen op Schiphol. Na het uitstappen was er een ceremonie voor de gate waar managers van Qatar Airways en Schiphol een lint door knipte om te laten zien dat de route nu officieel geopend is. Er werden ook houten tulpen uitgedeeld door vrouwen in wat ik denk “traditionele Nederlandse kleding” moet voorstellen.

Wachten voor de deuren te openen
Wachten tot de deuren open gaan
Het knippen van de lint
Knippen van het lint

Conclusie

Na deze vlucht ben ik er van overtuigd dat Qatar Airways een 5-sterren airline is. De crew was echt heel attent, het eten was heerlijk en de stoel was comfortabel. De stoel is echter niet echt privé, en dat vond ik wel vervelend, en ook is de film selectie niet echt uitgebreid.

Het viel me op dat Qatar Airways niet super veel ophef over deze inaugurale vlucht maakte, zoals ze bijvoorbeeld wel deden bij de eerste vlucht van de A350 of de inaugurale vlucht naar bijvoorbeeld Chicago, maar ja… misschien vinden ze Amsterdam nog niet een super belangrijke markt?

Ik zou in ieder geval zeker Qatar Airways nog een keer willen proberen, en dan op een langere vlucht!

Ga jij binnenkort Qatar Airways vliegen vanuit of naar Amsterdam? 

Reacties

  1. MC zegt

    Leuke trip report maar guys, guys, guys… Misschien tijd voor een eindredacteur?

    aan boort, is mij gebeurt, ik ben overtuigt, ik wou

    • Bruno zegt

      Bedankt voor de correcties, en excuses voor het ongemak…

      Twee dagen geen slaap hielp niet met het concentreren. 🙂

  2. Shejanie zegt

    wauw! QR weet wel hoe ze passagiers het ultieme gevoel van luxe kunnen geven! Goede en uitgebreide review 🙂

  3. TravelersMagazine.nl zegt

    De “dames in traditionele Nederlandse kleding” is het uniform wat Schiphol in haar marketing tracht te promoten naar het buitenland toe. Hippe jurkjes in Delftsblauwe tegeltjes 🙂

    Dit hoort vanzelfsprekend bij de dik (volgens de wandelgangen) 300.000 euro aan incentives die Sciphol beschikbaar heeft gesteld voor de komende twee jaar aan Qatar in het kader van ‘route development program’.

    Al met al is QR een goede aanwinst op SPL denk ik.

  4. Jorwed zegt

    Dank voor dit mooie verslag. Ik zou ook graag deze route eens vliegen (en heb genoeg AAdvantage punten om het goedkoop te doen), maar ik zit toch wel een beetje met de arbeidsomstandigheden bij Qatar (zie bijvoorbeeld: http://onemileatatime.boardingarea.com/2015/06/17/airline-found-guilty-of-sexual-discrimination-ceo-says-he-doesnt-give-a-damn) — Ik wil de pret niet drukken, maar ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre dit voor anderen een rol speelt bij de overweging om al dan niet Qatar te vliegen.

  5. World Traveller 75 countries zegt

    Hi Ik heb bewust de QR vlucht van AMS naar DOH in Economy Class genomen op 16 Juni omdat ik het product in de Business Class al kende. De service in Amsterdam op de luchthaven was puur gericht op het Schiphol personeel.
    De passagiers hadden het nakijken. Boarding proces liep fout AP missers.
    De service in Economy Class is echter drastisch verslechterd ten opzichte van 3 jaar geleden op een andere route met Qatar Airways. De stoelen van de B787 zijn minder breed dan de 777. Geen 5 sterren waard. QR richt zich op het premium segment, dat in Economy vol moet met passagiers is bijzaak. Aan boord geen extras mbt de 1e vlucht.
    Dat is wel een heel verschil met Alitalia die recentelijk Rome-Seoul opende. Die pakte volledig uit voor alle passagiers !!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *