Frankrijk wil hoge vliegtaks invoeren

Ook in moeilijke tijden investeert Air France in duurzaamheid

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Frankrijk heeft plannen om een nieuwe vliegtaks in te voeren. De extra belasting zou uiteenlopen van € 30,- op korte vluchten in economy class tot wel € 400,- voor lange vluchten in business class. Dat Air France zelfs in moeilijke tijden zoals deze blijft investeren in duurzaamheid is dus voor de Franse regering niet voldoende.

Frankrijk wil vliegtaks verhogen tot wel € 400,-

Veel landen hebben de afgelopen decennia de belasting op vliegtickets verhoogd om zo bij te dragen aan het milieu. Door een hogere prijs voor een ticket te vragen, zou vliegen bij veel mensen onaantrekkelijker worden waardoor de co2 uitstoot wordt verminderd. Nu heeft de Franse regering volgens Les Echos plannen om de prijs op vliegtickets aanzienlijk te verhogen. Ook de Franse president Emmanuel Macron is voor de introductie van deze vliegtaks. Met de introductie van deze belasting worden vliegtickets als volgt in prijs verhoogd:

  • € 30,- meer voor vluchten in economy class korter dan 2.000 km
  • € 60,- meer voor vluchten in economy class langer dan 2.000 km
  • Een verhoging van € 180,- op vluchten in business class korter dan 2.000 km
  • Een verhoging van € 400,- op vluchten in business class langer dan 2.000 km
  • Maar liefst € 2.400,- meer voor private jet vluchten.
Nieuwe Business Class cabine aan boord van de Air France Boeing 777-300 (Bron: Air France)
Air France business class tickets kunnen € 400,- duurder worden. (Bron: Air France)

Dit zijn natuurlijk ontzettend hoge belastingen en een derkelijke verhoging is ook nog nooit eerder voorgekomen. Een business class ticket van Parijs naar Istanboel wordt bijvoorbeeld verhoogt met € 400,-. Hoogstwaarschijnlijk wordt deze belasting enkel en alleen geheven op vluchten die vertrekken vanuit Frankrijk, alhoewel is dit nog niet helemaal zeker. Deze belasting komt voor velen als een verrassing, aangezien Frankrijk dit jaar al een solidariteitsbelasting heeft ingevoerd die uiteenloopt van € 1,50 tot € 18,- per ticket.

Andere voorstellen vanuit Frankrijk

Bovengenoemde verhoging van belasting op vliegtickets is niet het enige voorstel vanuit de Franse regering. Zo zouden er vanaf 2025 geen binnenlandse vluchten meer zijn in Frankrijk, aangezien er dan een goed alternatief zou bestaan. Ook wil de regering het bouwen van nieuwe luchthavens tegengaan en mogen bestaande luchthavens niet meer uitbreiden.

Air France lounge Charles de Gaulle 2G
De Franse regering wil de uitbreiding van luchthavens tegengaan.

Conclusie

Deze verhoging van belasting op vliegtickets is natuurlijk ontzettend hoog. Veel passagiers zullen uitwijken naar luchthavens van de buurlanden aangezien ze daar in veel gevallen honderden euro’s minder betalen op hun vliegticket. Daarnaast komt deze verhoging op een ontzettend ongelegen moment, omdat maatschappijen dit jaar door de ergste crises in jaren gaan. Luchtvaartmaatschappijen investeren al om de CO2-uitstoot tegen te gaan. Maar doordat er nu minder geld binnenkomt, kan er bijvoorbeeld niet in nieuwe milieuvriendelijkere vliegtuigen worden geïnvesteerd.

Beeldmateriaal: Air France

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *